Business

Zes beroepen voor een stralende toekomst

29.03.2021
door Frederic Petitjean

Welke beroepen hebben de wind vanachter? Met welke carrièrekeuzes heb je uitzicht op een boeiende, lange en goedbetaalde loopbaan? Tien jaar geleden bestonden de meeste van onderstaande beroepen nog niet. Vandaag zijn deze profielen bijzonder gewild op de arbeidsmarkt. 

Data-deskundige

Data is het nieuwe olie, daarover zijn zowat alle IT-specialisten het eens. Om die data te verwerken zullen in de nabije toekomst dus ook een hoop mensen nodig zijn die daar kaas van hebben gegeten voor deze beroepen. Vooral wie kan uitvogelen hoe je met algoritmes uit een enorme hoop ongestructureerde data net die informatie kunt distilleren die voor een bedrijf belangrijk is, zit op rozen. Een goede data-deskundige heeft minstens een of twee programmeertalen onder de knie en is beslagen in wiskunde en probleemoplossend en logisch denken. Wie dan ook nog eens businesskennis kan voorleggen, mag het getal op diens loonbriefje bijna zelf invullen. 

Chief Happiness Officer

Werknemers die zich goed in hun vel voelen en zich gewaardeerd weten door hun werkgever zijn productiever, vallen minder snel ziek uit. Ze ontpoppen zich vaak tot een ware ambassadeur voor het bedrijf. Niet voor niets dat moderne CEO’s maar al te graag zo’n cultuur in hun bedrijf installeren. De Chief Happiness Officer is meestal gelieerd aan de hr-afdeling. De hoofdtaken bestaan eruit om dat gevoel van welzijn onder het personeel zo hoog mogelijk te houden. Dat kan zeer breed gaan, van het inrichten van goede werkomstandigheden – zorgen voor genoeg verluchting en verlichting. En het opzetten van interne feedbackmomenten, tot het organiseren van complete teambuildingdagen.

Ethische hackers

Het aantal bedrijven dat geplaagd wordt door cybercriminelen en ransomware – ‘gijzelsoftware’ die de computersystemen platlegt – neemt hand over hand toe. De beveiliging van de IT wordt dus steeds belangrijker in de toekomst. Daarin spelen ethische of ‘white hat’ hackers een almaar grotere rol. Een white hat hacker zal op verzoek van bedrijven proberen in te breken in hun systemen. Daarbij de achterpoortjes en zwakke beveiligingspunten blootleggen. Net als hun criminele broertjes zijn ze een krak in alles wat met security en netwerktechnologie te maken heeft. Maar zij houden het voor de rest wel volledig wettelijk.

Dronepiloot

Ooit droomde menig tienjarig kind ervan om vliegtuigpiloot te worden. Dat tijdperk zou weleens stilaan ten einde kunnen lopen: binnenkort hebben ze allicht allemaal dronebestuurder als droom beroepen. Het aantal toepassingen waarbij drones ingezet kunnen worden is de laatste jaren namelijk geëxplodeerd. De tijd dat vliegende robots enkel voor luchtfotografie werden ingezet is lang voorbij. Tegenwoordig worden gebouwen en windmolens geïnspecteerd met drones, gebruiken koerierdiensten ze om pakjes te leveren. Ze zetten ziekenhuizen in om medicijnen te vervoeren. En natuurlijk zijn er ook nog altijd de militaire toepassingen. Drones kunnen net zo goed bommen droppen en raketten afschieten als vliegtuigen. 

Duurzaamheidscoach

Zo ongeveer alle bedrijfsleiders zijn het erover eens: in de toekomst zullen we moeten ondernemen met duurzaamheid in het achterhoofd. Begrippen als ‘recyclage’, ‘upcycling’ en ‘energiezuinig’ worden essentieel in elke productiestap van alle beroepen. De duurzaamheidscoach zorgt ervoor dat ondernemingen aan die doelstellingen kunnen voldoen. En het draagt op alle mogelijke manieren bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Het werkterrein gaat erg breed, van het inperken van afvalstromen en het duurzaam maken van kantoren en fabrieken tot het toezien dat leveranciers zich wel aan alle ecologische regels houden. Ook bijvoorbeeld bij het installeren van zonnepanelen of laadpalen voor elektrische wagens komt de kennis van een duurzaamheidscoach van pas. 

Neuromarketeer

Waarom kopen mensen bepaalde dingen wél en andere niet? Welke processen in de hersenen sturen die beslissing? En is er een manier om die processen te beïnvloeden, zodat bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen? Dat is het beroep van de neuromarketeer. Die onderzoekt het brein van consumenten met MRI-scans, eeg’s en eyetrackingtechnologie en probeert te achterhalen hoe ze reageren op advertenties, reclamespots, websites en televisieprogramma’s. De meeste beoefenaars van de beroepen – en die zijn voorlopig nog vrij zeldzaam – zijn neurowetenschappers die ook kaas hebben gegeten van biologie en cognitieve psychologie. Bovendien zijn ze natuurlijk ook geïnteresseerd in alles wat met marketing te maken heeft. 

Tekst: Frederic Petitjean

Vorig artikel
Volgend artikel