Home Opinie Zet de consument centraal

Simon November (Test Aankoop)

Zet de consument centraal

Simon November, woordvoerder Test Aankoop

Op zaterdag eten inslaan voor de lange werkweek die volgt, dan naar een kledingzaak hossen voor een nieuwe broek voor zoonlief en nog snel dat cadeautje voor het verjaardagsfeestje van huppeldepup waar dochterlief om 14u moet geraken: het klinkt wat hectisch allemaal? Ja, dat is het ook.

Een dergelijk hectische dag klinkt vooral ook als verleden tijd. Want de maatschappij van vandaag is op dat vlak veranderd. De consument is meer en meer gewend geraakt aan e-commerce, met een ultrasnelle levering en gratis retour inbegrepen.

Trage vraag

Toegegeven, het heeft wel een hele poos geduurd. Online shoppen was lang een verwaarloosbaar verschijnsel, iets voor mensen die graag een risico namen. Stel je maar eens voor dat je pakje niet wordt geleverd, maar je hebt wel betaald. Die trage digitale vraag van de consument in ons land heeft ervoor gezorgd dat ook onze bedrijven achterophinken en zich de kaas van tussen het brood lieten eten door onze noorderburen, die korter op de bal speelden. Denk maar aan een bol.com of Coolblue, maar evenzeer ook wereldspelers zoals Amazon en recent ook de Chinese gigant, Alibaba.

In ieder geval, de trend is duidelijk: e-commerce is er om niet meer weg te gaan. De e-commerce in België zal naar alle waarschijnlijkheid uitkomen op een waarde van 11,84 miljard euro, wat het vorige jaar betreft, en ook voor 2019 mogen we ons vermoedelijk aan dergelijke cijfers verwachten. De consument is verwend: online shops zijn er 7 dagen op 7, 24u op 24u open en bieden een gamma aan producten die een gewone retailer in een fysieke winkel niet kan bieden.

Transparantie over de hele toeleveringsketen zal cruciaal zijn

E-commercialiseren

Voeg daar voor sommigen een levering − nog voor de dag zelf − én gratis retour aan toe, en het plaatje is compleet. Vanaf het moment dat de mens gewoon geraakte aan een bepaald verwachtingspatroon is het quasi onmogelijk geworden om de klok terug te draaien. Ondernemingen die willen slagen op vlak van e-commerce zullen de consument dus steeds centraal moeten zetten en op slimme technologie, het optimaliseren van processen en automatisering inzetten.

Tegelijk hecht de consument meer belang aan mensenrechten, het milieu en zijn eigen privacy. Een en ander werd vooral ingegeven door de Rana Plaza-ramp in Bangladesh, de klimaatproblematiek die brandend actueel is en recente privacyschandalen zoals dat van Facebook. Transparantie over de hele toeleveringsketen zal dus cruciaal zijn: de consument wil weten vanwaar zijn product komt, waar en door wie het is gemaakt, waar het zich bevindt en waar het zal worden geleverd. Het wordt een grote uitdaging voor onze bedrijven om in deze snel evoluerende tijden bij te blijven.

MEER

Zorgeloos je wintervakantie in

AS AdventureHip de winter in met de nieuwste snufjes. Het kan, dankzij deze zes toffe gadgets die we met de hulp van AS Adventure voor jullie uitkozen. Leuk voor de kampeerder, skiër of voor ons allemaal.

Cybersecurity langs een gulden middenweg

cybersecurity Heel veel bedrijven moeten een digitale transformatie ondergaan. Dat is voor velen een uitdaging. Cybersecurity is een enorm belangrijk aspect geworden.

Reizen? Dat is plannen!

reizen Reizen met een baby betekent voor heel wat ouders pure stress. Maar vergeet niet dat dit het ideale moment is voor wat qualitytime.

Made in Antwerp

AntwerpenCoole producten of innoverende gadgets, die komen als je ’t aan de doorsnee Antwerpenaar vraagt vooral uit New York of Londen. Maar ook in onze eigen provincie wonen creatievelingen die voor wereldprimeurs zorgen. En nee, dan hebben we het niet alleen over chocolade of bier. Check zelf maar.

Een huis vol verhalen

HyggeHygge. Het woord is ons nieuw, maar het gevoel zelf – een gezellige geborgenheid – is iets wat we allang kennen en waar we allemaal wel naar verlangen. Zeker in eigen huis, waar we het merendeel van onze tijd doorbrengen, zoeken we dat gevoel op. Interieur is dus hot tegenwoordig, en we liken met z’n allen prikbordjes vol inspiratie op Instagram en Pinterest. Maar wat maakt een huis precies tot een thuis?

Emoties: Een leven met minder piekeren en dalen

hyggeOndanks de toegewezen populaire mening, is de zomer niet voor iedereen het beste seizoen waarin alleen maar leuke dingen lijken te gebeuren. Het kan goed zijn dat je helemaal geen verre reis hebt gemaakt, maar dat je thuis zat met de ene zonneklop na de andere, terwijl je nog maar eens een nieuwe zweetklier ontdekte. Misschien heeft de zomer je zelfs een gebroken hart, een ontslag of een onoverkoombare ruzie met vrienden of familie opgebracht… Of gewoon helemaal niets.