stow_Atlas2D
Business

Supply chain: enkele trends op een rijtje

21.12.2020
door Hannes Dedeurwaerder

Het West-Vlaamse stow werd onlangs uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar. De jury loofde het feit dat het bedrijf ‘succesvol opereert in de snelgroeiende logistieke markt en inspeelt op de continu veranderende trends in de sector van supply chain.’ Maar welke trends zijn dat? Dat kunnen de rack stars, zoals stow-medewerkers zich graag noemen, beter zelf toelichten.

Om te beginnen tekenen er twee macrotrends zich duidelijk af, volgens Jos De Vuyst,
CEO van stow. “De eerste is automatisering. Bedrijven willen af van conventionele magazijnen met heftrucks die tussen rekken rijden en daar paletten stapelen of afladen – dat zijn processen die in de huidige competitieve markt geautomatiseerd kunnen en moeten worden.”

Logistieke platformen uitbouwen

De tweede trend – e-commerce – sluit daarbij aan, volgens hem. Want hoewel de boom al enige tijd bezig was, heeft de coronacrisis e-commerce een extra boost gegeven. “Logisch ook: omdat mensen thuis zitten en heel wat winkels dicht zijn, wordt onlineshoppen een heel aantrekkelijk alternatief. Die trend draaien we niet meer terug. Het gevolg is dat nu heel veel magazijnen worden bijgebouwd om de stijgende voorraden en volumes op te kunnen slaan.”

Ook in België is e-commerce booming business, al hebben we hier verzuimd om
zelf grote logistieke platforms uit te bouwen – een Zalando of Amazon hebben wij hier niet. “Dat komt vooral omdat België een heel star systeem heeft qua weekendwerk en flexibele arbeid”, verklaart CSO Philip Mylle. “Hierdoor trekken veel van die platformen richting Nederland, Duitsland en Frankrijk. Voor ons als bedrijf is dat uiteraard geen probleem – waar wij precies bouwen maakt ons weinig uit – maar voor de Belgische economie is het natuurlijk minder. We mogen het echter niet te zwart-wit stellen: er worden in ons land wel degelijk e-commerceplatformen uitgebouwd, alleen zijn ze qua omvang niet vergelijkbaar met wat we in het buitenland bouwen.”

 

Omdat logistiek complexer wordt, zal andere knowhow nodig zijn om alles gestroomlijnd en correct te laten verlopen

Van retail naar e-tail

Nog een trend die stow ontwaart, is het feit dat heel wat retailers zich voorbereiden op
de switch naar e-tail. “Daarmee bedoelen we grote winkelcomplexen met reusachtige parkeerplaatsen die op termijn zullen veranderen in een soort drive-insysteem – eventueel met kleinere warehouses – waarbij consumenten met de wagen komen ophalen wat ze hebben besteld”, verduidelijkt De Vuyst. “Veel van onze grote klanten zijn daar volop mee bezig, bijgevolg spelen wij daarop in. Dat is de reden waarom wij naast rekkenbouwer producent van machines geworden zijn. Zo ontwikkelen wij volautomatische en computergestuurde shuttles, devices die tussen de rekken heen en weer rijden en op die manier heftrucks kunnen vervangen. Op die manier kan er sneller gewerkt worden, en worden bedrijven minder afhankelijk van arbeid, toch vaak de beperkende factor en zwakke schakel in de supply chain – niet alleen in termen van verzuim, maar ook schade aan de infrastructuur.

Dus hoe meer een bedrijf automatiseert, hoe meer het werk- en continuïteit-zeker is. Covid versnelt dit proces van automatisatie bovendien: veel operatoren waren het al beu dat heel wat van hun mensen slag om slinger niet aanwezig zijn, en dat maakt de huidige crisis alleen maar erger. Zelfs logistieke dienstverleners beginnen om die reden steeds meer te automatiseren.”

Logistiek wordt steeds complexer

Of we op termijn dan naar een volledig geautomatiseerde logistiek en supply chain gaan, willen de heren niet gezegd hebben. “Feit is wel dat we naar een daling van menselijke arbeid in de logistiek gaan”, antwoordt Mylle. “Maar omdat logistiek tegelijkertijd complexer wordt – meer digitalisering, meer AI, meer forecasts – zal andere knowhow nodig zijn
om alles gestroomlijnd en correct te laten verlopen. Dus daar zal menselijke input belangrijk blijven. Maar puur fysieke arbeid, waarbij iemand een pakje in een magazijn van punt A naar B brengt, zal op termijn volledig verdwijnen.”

Ondanks het feit dat stow in een klassieke industrie opereert – rekken bouwen – zet het bedrijf dus volop in op technologie en innovatie. “Maar vergelijk ons nu alstublieft niet met grote 100% technologieondernemingen zoals Apple of Google”, lacht De Vuyst. “Maar het
is een feit dat we snel aan het evolueren zijn van klassieke rekkenbouwer naar een technologieonderneming. Hoewel we onze corebusiness van rekkenbouwer voor alle duidelijkheid nooit zullen verloochenen. Het is geen switch, maar een en-en-verhaal.”

Vorig artikel
Volgend artikel