employer brand
Industrie

Vanderstraeten: ‘Proficiat met je employer brand! Wat nu? ‘

31.01.2024
door Fokus Online

De meeste kmo’s hebben het fundament van hun employer brand gelegd. Toch dwingt de groeiende concurrentie op de arbeidsmarkt hen te investeren. En dat niet alleen in aantrekkelijke externe campagnes, ook in intern werk.

Gekwalificeerde mensen zijn schaars. Werkgevers die op zoek zijn naar gekwalificeerde mensen? Die zijn er als zand op het strand. 9 op de 10 ondernemingen blijven moeilijk personeel vinden, zo bewijst een enquête van Voka.

De aanhoudende tendens in de arbeidsmarkt liegt er niet om: de schaarste op de arbeidsmarkt blijft nijpend, met als gevolg dat ook in 2024 (en lang erna) de concurrentie groeit. Daarom zijn wij enorm blij om te zien dat niet enkel corporates, maar ook kmo’s de stap hebben gezet om te investeren in hun employer brand.

Rusten op onze lauweren? Geen tijd voor. Employer branding is meer dan een aantrekkelijke campagne om je huidige rekruteringsnood in te vullen. Een sterk en authentiek employer brand opbouwen: daar draait het om in een dynamische en competitieve arbeidsmarkt. Bij ons starten we met de kern van je organisatie – je mensen – en integreren we dit met jouw toekomstvisie, jouw merkidentiteit en jouw positie als werkgever.

Een futureproof employer brand gaat verder dan het invullen van de huidige behoeften en trends.

Medewerkers vormen niet alleen de ruggengraat van je organisatie. Hun ervaringen fungeren als de bouwstenen van je employer brand. Het is essentieel om te begrijpen wat hen drijft, wat hen motiveert, wat hen stoort en wat hun verwachtingen zijn. Luister actief naar je medewerkers en neem hun input serieus. Zo creëer je een fijne werkplek én een authentieke basis voor je employer brand. Hun verhalen, successen en passies dienen als leidraad voor hoe je je organisatie naar de buitenwereld presenteert.

Anderzijds blijft het belangrijk om jezelf en je werkgeverspositie uit te dagen: een futureproof employer brand gaat verder dan het invullen van de huidige behoeften en trends. Het anticipeert op de snel veranderende arbeidsmarkt, de verwachtingen van zowel je huidige als je toekomstige collega’s, en maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Het draait naast het aantrekken van talent ook om het behouden en ontwikkelen op de lange termijn. Blijf jezelf ontwikkelen op het gebied van talentmanagement, KPI-gebaseerde aanwerving, continue educatie, flexibiliteit, technologische innovatie en erkenning.

Houd de dialoog open met je medewerkers, pas je aan en investeer in een sterke bedrijfscultuur. Zo wordt jouw organisatie niet alleen als aantrekkelijk beschouwd, maar ook als een plek waar medewerkers trots zijn om deel van uit te maken. Bij baas.agency geloven we in een voortdurend evoluerend proces van employer branding, waarin talent wordt aangetrokken, behouden en tot bloei komt.

We gaan je niet voor de gek houden. Kritische feedback krijgen als werkgever doet vaak pijn. Maar het is ook waanzinnig belangrijk; het is de enige manier waarop je als bedrijf kan groeien. Die dialoog bevorderen tussen mensen en merken: dat is ons doel.

Vorig artikel
Volgend artikel