bedrijf
Business

Seghers: “Groeien als bedrijf via bedrijfsovernames”

12.10.2022
door Fokus Online

Meer dan 58.000 leiders van kmo’s in Vlaanderen zijn ouder dan 55 jaar en zullen binnenkort stoppen met werken en hun zaak overdragen. Minder dan de helft van hen verwacht een familiale overdracht. Er komen dus heel veel bedrijven en handelszaken op de markt. 

Na een uitstel van een aantal transacties in 2020 omwille van coronamaatregelen, kent de  overnamemarkt sinds 2021 een opvallend herstel. Voor een startende ondernemer verloopt de opstart via een overname alvast veel sneller dan zelf een nieuwe zaak te starten. Via een overname verwerft de startende ondernemer in één klap klanten en leveranciers met producten of diensten die al een plaats hebben in de markt. Uit internationaal onderzoek blijkt dat starters die via een overname van start gingen een veel hogere slaagkans hebben dan ondernemers die helemaal vanaf nul zijn begonnen. 

Voor reeds gevestigde ondernemingen is het realiseren van schaalvoordelen vaak de belangrijkste reden om over te gaan tot fusies en overnames. Hoe groter het bedrijf, hoe hoger ook de waarde. Grote bedrijven worden beschouwd als stabieler en dus minder risicovol. Ze bieden vaak ook meer synergiemogelijkheden.

Starters die via een overname van start gingen hebben een veel hogere slaagkans dan ondernemers die helemaal vanaf nul zijn begonnen.

- Guido Seghers, manager NV bij Overnamemarkt (UNIZO)

Een bijkomende motivatie is de zogenoemde cross selling, of het aanbieden van complementaire producten en diensten. Dankzij zulke bedrijfsovernames kan de afzetmarkt van eigen producten of diensten uitgebreid worden via de verkoopkanalen van het overgenomen bedrijf. Tegelijk worden aanvullende producten of diensten van het overgenomen bedrijf aangeboden aan het eigen cliënteel. 

Door de schaarste op de arbeidsmarkt wordt een overname vaak gezien als een manier om geschikte medewerkers aan te trekken. Via een overname kun je meerdere medewerkers die vaak al in teamverband werken in één transactie integreren. Deze trend zagen we eerder al in de informaticasector. Maar komt nu ook voor in traditionele sectoren zoals de bouwsector. Het personeelsbestand wordt bij een overname niet langer gezien als een ‘sociaal passief’. Het personeel met talenten en vaardigheden is een belangrijke troef (of actief) van de overnametarget. 

De verzameling vragen waaraan het over te nemen bedrijf moet beantwoorden noemen we het  ‘zoekprofiel’. Voorbeelden daarvan zijn ‘Wat is de gewenste omvang?’, ‘Wat is de gewenste locatie?’, ‘Welk aantal personeelsleden?’, ‘Wat is de omzet, wat is het rendement en wat is de solvabiliteit van de over te nemen onderneming?’. Een onderneming is meer dan een verzameling cijfers. Een SWOT-analyse kan uitkomst bieden. Evalueer de huidige situatie zowel op ‘stand alone’-basis als na integratie. Denk ook aan de continuïteit van de relaties met afnemers en leveranciers, aan het behoud van sleutelmedewerkers en aan de toekomstige rol van de huidige zaakvoerder/aandeelhouder.

Vorig artikel
Volgend artikel