Wat valt er te kiezen binnen de franchise?
Van hard en soft franchising naar trademark of generation-franchise: franchisenemers hebben een waaier aan concepten met verschillende invullingen om uit te kiezen. Afhankelijk van de nood aan vrijheid, sturing én sector, kunnen zij heel wat kanten op.
Frank Merckx
The Body Shop Brugge
Volgens welk franchiseconcept werkt u als franchisenemer?
“Wij zitten met The Body Shop tussen hard en soft franchising in. Alle producten moeten in de winkel staan zoals de franchisegever het wil, maar ik word niet voortdurend gecontroleerd zoals bij een hard franchising als McDonalds. Voor Veritas beheren we ook twee winkels, die werken volgens een afgeleide formule van franchising: zelfstandige uitbating. Met een franchisingformule betalen wij alle kosten zoals huurcontract en personeel, interieur, stockaankoop… Bij een zelfstandige uitbating betaalt de keten alles, behalve het personeel. Met die formule ben je iets beter beschermd tegen inflatie en het is op termijn langer houdbaar.”
Welke voordelen biedt dit?
“Het grote voordeel is natuurlijk de naambekendheid. Daarnaast regelt de franchisegever bijna alles: iemand bezorgt de producten en zegt hoe ze in de winkel geëtaleerd moeten worden. Bij het maandelijks betalen van een franchise fee krijg je een servicepakket, waaronder publiciteit en bijhorend materiaal. Het proces is veel tijdrovender als je alles zelf moet doen. Maar je hebt wel een beperktere winstmarge doordat de franchisegever ertussen zit. In tijden van inflatie kun je dan in een situatie terechtkomen waar de kosten de baten niet meer dragen. Als franchisenemer is het dan niet toegestaan zomaar te beslissen om nieuwe producten te nemen die beter verkopen.”
Waarover moet je als franchisenemer zeker beschikken?
“Je moet de juiste skills hebben om een peoplemanager te zijn. Goede werknemers vinden is een uitdaging, en je moet ze tevreden en gemotiveerd houden. Natuurlijk heb je ook financieel inzicht nodig als je aan franchising wilt doen. De meeste franchisegevers vragen dat je zelf een stuk kapitaal inbrengt. Ik heb voor dit franchiseconcept gekozen omdat het als kleine zelfstandige volgens mij niet meer mogelijk is om goede zaken te doen in populaire winkelstraten, waar je een grote omzet kunt draaien. Voor mij was het belangrijk om de coördinatie, administratie en accounting zelf te doen, zonder in de winkel te moeten staan.”
Glenn Van den Bossche
Zaakvoerder Midas Dendermonde
Volgens welk franchiseconcept werkt u als franchisenemer?
“Wij zijn een derde generatie franchisenemer: van grootvader, op vader, op zoon. Ondanks alle kennis en ervaring die we al hadden, kregen we toch nood aan enige ondersteuning om concurrentieel te blijven. Midas was interessant omdat het een grote marktleider is. Op vlak van ondersteuning, opleiding en materiaal kunnen wij alles in een goede conditie en aan een gunstige prijs verkrijgen. Werk je binnen de lijnen die zij opstellen, dan is het zowel voor de franchisenemer als voor de klant voordelig. Bovendien was Midas volgens de Griekse mythologie een god die alles wat hij aanraakte in goud veranderde. Dat sprak me ook wel aan (lacht).”
Welke voordelen biedt dit?
“Midas is erg innoverend, waardoor wij meeontwikkelen. We krijgen bijvoorbeeld cursussen aangeboden en ruimte om ons klaar te stomen voor het groeiend aantal elektrische voertuigen. Dat maakt ons vooruitdenkend, een mooie surplus. De reclame op de radio en online en een sterke aanwezigheid op social media zorgen eveneens voor een mooie boost die we meestal kunnen gebruiken. Vooral de promoties die we aan onze klanten kunnen aanbieden zijn top. Je bent niet enkel concurrentieel, het is ook een mooie troef voor de klant. Dat is leuk voor beide partijen. Ten slotte is er ook het merkonderhoud van Midas, een waardig alternatief voor het onderhoud bij de merkdealer.”
Waarover moet je als franchisenemer zeker beschikken?
“Je hebt knowhow nodig. De franchisegever heeft standaarden die je moet hanteren en normen om aan te voldoen. Wij moeten een continue permanentie kunnen aanbieden aan de klant. Een weekje ertussenuit gaan omdat je vakantie nodig hebt, dat gaat niet zomaar. Daar staat niet iedereen voor open. Daarnaast moet ook het atelier erop voorzien zijn. Managementskills zijn eveneens belangrijk: klanten en personeel tevreden houden, het gebouw onderhouden, aan de milieunormen voldoen… De franchisegever is het moederbedrijf en krijgt prioriteit op alles. Je bijt de hand niet die jou voedt. Houd dat in je achterhoofd en je krijgt de perfecte relatie.”
Tim Vannerom
Zaakvoerder Carrefour Express Brasschaat
Volgens welk franchiseconcept werkt u als franchisenemer?
“Carrefour werkt via soft franchising. Dit wil zeggen dat je in de winkel bepaalde regels en een bepaalde structuur moet volgen, bijvoorbeeld specifieke kleurcodes of concepten, maar dat je zelf ook veel zelf kan beslissen, zoals welke producten je verkoopt en hoe de winkel wordt ingericht. Je krijgt ondersteuning van het hoofdkantoor, ze communiceren over acties of maatregelen om ons zakencijfer te boosten. Uitbaten onder dit franchisecontract is vooral: jouw winkel, jouw visie. Wat maakt dat binnen Carrefour elke franchisewinkel qua werking, structuur, personeel… heel uniek is.”
Welke voordelen biedt dit?
“Een heel groot voordeel is het logistieke systeem. Alles is gecentraliseerd in verschillende depots en we hebben toegang tot enorm veel producten en merken. Daarvan zijn we verplicht 95 procent te bestellen. De overige 5 procent kiezen we zelf. Carrefour maakt bovendien deals voor correcte prijzen, om marges te bespreken en probeert ons tegemoet te komen. Er wordt ook geluisterd: als franchisegever hebben ze geen verplichtingen naar ons toe, maar ze nemen wel in acht wat we zeggen.”
Waarover moet je als franchisenemer zeker beschikken?
“Je moet goede doelstellingen hebben, een plan waar je naartoe wilt werken als ondernemer. Daarnaast is er veel vastberadenheid nodig: je komt voortdurend problemen tegen waartegen je bestand moet zijn. Op financieel vlak zijn er meerdere mogelijkheden. In de ideale wereld heb je best altijd wat buffer. Je weet maar nooit wat voor investeringen er moeten gebeuren. En omdat we nog steeds veel vrijheid hebben onder dit franchisecontract, is het onze visie die maakt dat de zaak goed of slecht draait. Alles wat we aankopen – rayons, ovens, koelingen… – is van ons. Dat maakt dat je heel verstandig moet omgaan met financiële beslissingen.”