duurzaamheid
Milieu

Duurzaamheid wordt het DNA van elke onderneming

07.06.2023
door Marleen Walravens

Bedrijven ondervinden steeds meer druk om duurzaam te ondernemen. De wetgeving van de overheid wordt strakker, de consument wordt kritischer en investeerders kiezen voor groene beleggingen. Welke tools zijn er om duurzamer te worden?

Duurzaamheid draait rond het principe van ‘People, Planet, Profit’ en reikt veel verder dan energie-efficiëntie voor het klimaat. Het gaat over grondstoffen, productieprocessen, transport en arbeidsomstandigheden. De pijlers die aan de basis liggen van duurzaam ondernemen zijn sociale gelijkheid, milieubescherming en economische leefbaarheid. “Als je duurzaam wilt ondernemen, dien je de impact van je bedrijf op alle stakeholders in kaart te brengen en je ertoe te verbinden om deze te verbeteren. Het gaat dan om de impact die je organisatie heeft zowel op het milieu als op je klanten, werknemers, toeleveringsketen en de bredere gemeenschap”, weet Magali Frankl, directeur van The Shift, het Belgische duurzaamheidsnetwerk dat meer dan 500 bedrijven en organisaties samenbrengt in de transitie naar een duurzamere economie en samenleving.

Duurzame transitie

“Duurzame bedrijven nemen hun businessmodel onder de loep. Ze onderzoeken waar hun grondstoffen vandaan komen, of er kinderarbeid in hun keten zit en hoe ze de levensduur van hun producten kunnen verlengen”, zegt Evelien Bossuyt, researcher aan de Hogeschool UC Leuven-Limburg. Zo omarmen heel wat bedrijven vandaag al circulaire modellen en bieden ze diensten of producten aan als een service, zoals het wagendelen of de verhuur van babykleding.

Om een duurzame transitie te realiseren, is een strategisch plan nodig met reële doelstellingen. Dat strategische plan heeft heel wat voeten in de aarde, zeker als de nodige kennis rond duurzaamheid nog ontbreekt. Begeleiding in dit proces is daarom geen overbodige luxe. Steeds meer bedrijven doen ook een beroep op tools om hun duurzaamheidsbeleid vorm te geven en het proces te structureren. Enkele gratis tools die het exploreren waard zijn, zijn de Future-Fit Business Benchmark, de Sustatool, de B Impact Assessment en de Common Good Matrix. Dit zijn stuk voor stuk tools die de duurzaamheidsmaturiteit van een onderneming bepalen en aangeven welke acties kunnen worden ondernomen. “Welke tool je best gebruikt is afhankelijk van hoeveel kennis je bedrijf al heeft en in welk domein je impact wilt creëren”, legt Evelien Bossuyt uit. 

Een ‘sustainability tool’ structureert het proces om tot concrete acties over te gaan.

- Evelien Bossuyt, UCLL

Stakeholderseconomie

Aanvullende, specifiekere tools zijn bijvoorbeeld tools die helpen om CO2-emissies in kaart te brengen en te reduceren. Andere tools helpen om duurzame keuzes te maken in grondstoffen en materialen. Recent zijn er ook een aantal interessante hr-tools ontwikkeld die toelaten om de verplaatsingen met verschillende vervoermiddelen van medewerkers in kaart te brengen en zo het mobiliteitsbudget makkelijker te beheren.

Ook tools voor duurzaamheidsrapportering zijn in opmars. Dat heeft alles te maken met de nieuwe Europese wetgeving. “Duurzame transformaties hebben geen vrijblijvend karakter meer, maar zijn door deze Europese regelgeving een verplichting geworden, een ‘license to operate’ voor bedrijven, verklaart Magali Frankl. “Er zal een shift moeten plaatsvinden van een aandeelhouderseconomie naar een stakeholderseconomie. Het dominante economische model van de laatste 50 jaar, dat focust op winstmaximalisatie voor de aandeelhouders, is onhoudbaar geworden.”
“Een bedrijf dat blijft vasthouden aan de business as usual zal zichzelf op lange termijn uit de markt spelen”, voegt Evelien Bossuyt toe. 

Bedrijven moeten in de eerste plaats een inhaalbeweging maken wat hun kennis rond duurzaamheid betreft. “Ga actief op zoek naar informatie”, raadt Evelien Bossuyt aan. “Word lid van duurzaamheidsnetwerken, volg webinars en ga naar live events, neem contact op met mensen die dagelijks met duurzaamheid bezig zijn, zo kun je heel wat informatie gratis meepikken.”  

“Naast kennis moeten we ook onze ambitie blijven verhogen om te evolueren tot inclusieve, eerlijke en regeneratieve economische modellen die het welzijn van de huidige en toekomstige generaties op onze planeet waarborgen”, besluit Magali Frankl.

Vorig artikel
Volgend artikel