Business

Corona en de sollicitant

18.11.2020
door Frederic Petitjean

Niet alleen de gezondheidszorg, onze economie en ons sociaal weefsel ondervinden de impact van de coronacrisis. Ook op de arbeidsmarkt is weinig nog zoals voorheen. Wat heeft de pandemie allemaal meegebracht? En wat is er veranderd voor de sollicitant? 

Minder dan een jaar geleden leek het nog feest op de arbeidsmarkt. Sommige jobs waren bijna onmogelijk in te vullen, veel sollicitanten konden kiezen waar ze aan de slag gingen of hadden al jobaanbiedingen op zak voor ze goed en wel afgestudeerd waren.

Stijging werkloosheidsgraad

Die tijden lijken voorbij. “Sinds juni is de werkloosheidsgraad stevig gestegen”, zegt Annick Faas, branchmanager bij hr-dienstenleverancier Hays. “Zeker in de leeftijdscategorie 25 tot 40 jaar. Werkgevers hebben een ruime keuze uit sollicitanten.” In sommige sectoren is het nog altijd een buyer’s market, zegt Faas. Zo zijn ingenieurs of profielen die in de bouw werken, nog altijd erg gegeerd. “Maar de tijd dat een schoolverlater uit tien vacatures kon kiezen, is gedaan. Veel bedrijven willen weer een sollicitant met ervaring of zetten niet-dringende aanwervingen on hold.” 

Ook bij consultant Robert Half ziet men de bui hangen. “De arbeidsmarkt is nu volop in transitie”, zegt Associate Director Iris Houtaar. “De lonen en het aantal vacatures zijn zeker geïmpacteerd, maar we zien dat sommige bedrijven toch blijven aanwerven, veelal digitaal en op afstand. Daarbij weten ze dat ze ook buiten hun regio kunnen zoeken naar kandidaten, door thuiswerk zijn afstanden immers minder belangrijk geworden.”

Belangrijke criteria

Tegelijk zijn ook de noden van de werknemers nog meer in de kijker komen te staan, zegt Houtaar. “Flexibel werken, thuiswerken, aandacht voor de work-lifebalance… Het blijven zeer belangrijke criteria voor mensen wanneer ze een baan zoeken. Zelfs nog meer dan vroeger. Daar ligt volgens mij ook een kans voor bedrijven. Het is een uitgelezen moment om de bedrijfscultuur in de verf te zetten en aan employer branding te doen.” 

“De tijd dat een schoolverlater uit tien vacatures kon kiezen, is gedaan.”— Annick Faas, Hays

Solliciteren vanop afstand

Wat het solliciteren zelf betreft, is er uiteraard ook een en ander veranderd, zegt Faas. Hr was altijd al bij uitstek een people’s business, maar ook hier is de digitalisering langs de voordeur binnengestormd. “Sollicitaties afhandelen via videocall heeft voor- en nadelen”, zeg ze.

“Het voordeel is dat de sollicitant zich niet moet verplaatsen en dat bedrijven meer gesprekken op een dag kunnen inplannen. Het nadeel is dat het lastig is om achter hun scherm de sfeer van een bedrijf aan te voelen en dat heel de procedure toch onwennig blijft. Ook de recruiters missen zo bijvoorbeeld heel wat non-verbale lichaamstaal van de sollicitant. Daarom blijven in een latere fase die persoonlijke gesprekken toch belangrijk, hoor.”

Mooie voorbeelden en silver linings

Zijn er, ondanks alle moeilijkheden en uitdagingen die de coronacrisis heeft meegebracht, toch nog positieve evoluties aan te verbinden? Zat er, met andere woorden, toch nog een silver lining aan? “Veel bedrijven beseffen dat het nooit meer zoals vroeger zal worden en zijn zich bewust geworden van het belang van een goede bedrijfscultuur”, denkt Houtaar. “Hoe willen we gepercipieerd worden om mensen aan te trekken en te houden? Dat is een vraag waar men, nog meer dan vroeger, in veel directiekamers over nadenkt. Ook het innovatief invullen van de verloning is een aandachtspunt geworden. Bovenop het loon willen bedrijven creatief zijn met bijvoorbeeld thuiswerk, flexibiliteit en aandacht voor het mentaal welzijn.” 

“Ik denk dat er zeker ook positieve aspecten aan de coronacrisis zaten”, zegt Faas. “Alleen al het feit dat sommige bedrijven zeer lastige profielen toch hebben kunnen binnenhalen, bijvoorbeeld. Daarnaast hebben bepaalde ondernemingen de kans gekregen om te laten zien dat ze snel kunnen schakelen en hun bestaande strategieën in vraag durven stellen. Een fabrikant van technisch textiel als Sioen die op korte termijn mondmaskers gaat maken, is daar een mooi voorbeeld van. Trouwens, er zijn ook bedrijven die gigantisch van de coronacrisis geprofiteerd hebben, hoor. Vraag dat bijvoorbeeld maar eens aan een Bol.com of een HelloFresh.” 

Vorig artikel
Volgend artikel