Home Smart partner Waarom industriële bedrijven op data moeten inzetten

Waarom industriële bedrijven op data moeten inzetten

Data wordt wel eens het nieuwe goud genoemd, en daar is geen woord van gelogen. Meer nog, dat goud zal in de toekomst alleen maar waardevoller worden. Industriële bedrijven kunnen er dus maar beter voluit op inzetten en zich ontpoppen van traditionele mijnwerkers tot eigentijdse data miners.

Filip Bossuyt is CEO van Ad Ultima Group, dat bedrijven helpt bij de organisatie van de toekomst, in de vorm van advies, dienstverlening en performante software-oplossingen. Door technologie en procesverbetering worden die bedrijven efficiënter, productiever en (nog) meer innovatiegericht. Het spreekt voor zich dat data hier een cruciale rol in speelt.

Concurrentieel voordeel

“Data is vandaag voor bedrijven niet meer belangrijk, maar primordiaal”, begint hij. “Omdat het niet alleen toelaat om er kennis uit te distilleren, maar ook om de klant beter te ontzorgen. Op die manier kun je als bedrijf concurrentieel voordeel uit data halen.” Dat concurrentiële voordeel kunnen bedrijven vooral halen uit de omschakeling van een reactieve naar een proactieve en zelfs preventieve of voorspellende houding. “Door data te verzamelen, kun je de klant voor zijn”, gaat Bossuyt verder. “Zeker wanneer de toestellen die je als bedrijf verkoopt, geconnecteerd zijn via het zogenaamde Internet of Things (IoT). Door die toestellen op afstand te monitoren, kun je op basis van de data inschatten wanneer die in panne zullen vallen of vervangen moeten worden.

Méér dan kwaliteit alleen

Op die manier kun je een technicus naar die klant sturen om het toestel te repareren of onderhouden vóór dat euvel plaatsvindt. Dat biedt die klant dus extra comfort en dienstverlening, aangezien hij zelf het bedrijf niet moet contacteren omdat zijn toestel het niet meer doet. Daarmee kun je het verschil maken met concurrerende bedrijven. Omdat je meer biedt dan louter de kwaliteit van je producten. Maar het houdt wel in dat je data verzamelt en op de juiste manier interpreteert. Dat vraagt dus onder meer om het kunnen herkennen van bepaalde patronen in parameters.”

Efficiënt verwerken

Om dat te kunnen, is het een must dat bedrijven beschikken over een goed uitgewerkt dataverwerkings- en analyseplatform. “Vooral omdat klanten door die extra service zullen beginnen verwachten dat toestellen intelligent zijn. Daar moet je als bedrijf dus op inspelen, aangezien de markt heel snel in die richting evolueert. De hoeveelheden data zullen met andere woorden alleen maar groter worden en via zo’n platform efficiënt verwerkt moeten worden.”


MEER OVER… 

Ad Ultima Group geeft bedrijfsondersteunend advies, levert diensten en implementeert software- oplossingen. Dankzij technologie en procesverbetering worden bedrijven geholpen om effectiever te worden, beter inzicht te krijgen in hun werking, innovatie versneld door te voeren en als team productiever samen te werken. Bedrijven kunnen bij Ad Ultima Group terecht voor de procesverbetering van hun productontwikkeling, productie, distributie, promotie, personeelsbeleid, verkoop, projectopvolging en (after)service. Dat gebeurt met software partners zoals Microsoft & PTC, aangevuld met eigen software.

MEER

Meer zij en minder wij

Gezondheidszorg Als ik denk aan de zorg van morgen, denk ik aan Amaya. Zij is 9 jaar en kreeg de diagnose van diabetes type 1. Haar doel, en dat van haar ouders, is dat zij samen met haar leeftijdsgenootjes naar school kan gaan. Waar ze kan opgroeien en bouwen aan een toekomst zonder het stigma van een patiënt te zijn, en zonder door haar chronische aandoening te veel tijd door te brengen bij artsen of in het ziekenhuis. 

Zomerhelden gezocht

bloed doneren Rode Kruis-Vlaanderen is altijd op zoek naar bloeddonoren. Vooral in de zomer is het belangrijk bloed te geven. Daarom start vandaag de zomercampagne.

Hypergeconnecteerde business vraagt hyperlokale aanpak

Industry 4.0Weinig onderwerpen die zo in de belangstelling staan tegenwoordig als het Internet of Things en, daarmee samenhangend, de ‘hyperconnected business’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven? Op welke manier wordt het geïmplementeerd? En hoe zit het met zaken als veiligheid? Siegfried Praille, Solution Design Architect van Fujitsu en Thomas Nagels, Innovation Manager bij Rombit, geven hun visie.

Wanneer het uur censuur slaat

De Vlaamse kaskraker ‘Girl’ nog niet gezien? Dan ben je waarschijnlijk een van de weinigen. Na slechts twee weken trok de film van regisseur Lukas Dhont over een transgender ballerina-in-wording met gemak 100.000 bezoekers naar cinemazalen over het hele land. Een pas-de-bourree over internationale grenzen heen kon dus uiteraard niet uitblijven. Streamingdienst Netflix sprong op de rechten om de film te verspreiden, maar niet zonder een aantal strenge – lees: gecensureerde – voorwaarden.

Geen toekomst zonder website

Website Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

Een ‘onsje meer’ in je interieur

Piet BoonJe huis is je visitekaartje. Jouw stijl en persoonlijkheid zitten vervat in je interieur. En hoewel design enkele jaren geleden iets exotisch leek, zijn mensen zich er veel meer in gaan interesseren en zijn ze het meer gaan waarderen. De bekende Nederlandse designer Piet Boon deelt zijn visie voor 2016.