Home Technologie IT De toekomst van AI begint nu

Surya Ramkumar

De toekomst van AI begint nu

We leven in een unieke tijd. Artificial intelligence (AI) komt tot leven en we ervaren slechts een fractie van het enorme potentieel, voor zowel het bedrijfsleven als in onze dagelijkse privélevens.

Nu AI in toenemende mate verweven wordt met onze maatschappij, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het onze levens verrijkt. Nu is het moment om het menselijk belang voorop te stellen.

Surya Ramkumar, Director Services bij Microsoft Nederland
Surya Ramkumar,Director Services bij Microsoft Nederland

In 2021 zijn naar schatting 36,13 miljard apparaten met elkaar verbonden via het Internet of Things. Tegen 2025 wordt er naar verwacht 163 zettabytes aan data geproduceerd. Op dit moment is alle digitale data in de wereld bij elkaar opgeteld goed voor 4,4 zettabytes.

Persoonlijkere interactie

IDC voorspelt voor 2025 dat 95 procent van alle correspondentie tussen bedrijven en klanten AI-gedreven is. Waarom is dit relevant? Het is alvast goed nieuws voor het bedrijfsleven: AI en data maken een persoonlijkere interactie rondom de klantbehoefte mogelijk. Bedrijven die écht datagedreven zijn, kunnen meer dan 1 miljard euro per jaar aan omzet van hun minder geïnformeerde concurrenten afsnoepen dankzij AI. Bedrijven die data in combinatie met AI en machine learning slim inzetten, kunnen aanzienlijke winst behalen op het gebied van (hyper-)automatisering; een unieke kans voor bedrijven die de groeiende hoeveelheid data goed managen.

‘Het vormgeven van AI doen we samen.’

De mogelijkheden van AI

Bij Microsoft ervaar ik dagelijks wat de mogelijkheden en risico’s zijn: artsen en biochemici begrijpen enkele van ‘s werelds dodelijkste ziekten beter en AI draagt bij aan het voorkomen en behandelen hiervan. Het doorbreekt ook culturele barrières door middel van real-time vertalingen en spraakherkenning. Daarnaast heeft AI enorm veel potentie om onze drukke levens gemakkelijker en productiever te maken.

Het is cruciaal om bij grootschalige technologische veranderingen de mens niet over het hoofd te zien. De enorme snelheid waarmee AI-gestuurde automatisering alles verandert kan, ongeacht de voordelen, bedreigend overkomen. Hoe meer het een onderdeel van ons leven wordt, hoe belangrijker de ethische kant waarbij het belang van de mens centraal blijft staan.

AI-democratie

AI is nu al cruciaal in het (bedrijfs)leven. Machine learning is als het opleiden van een kind, dat leert van zijn of haar ouders. Een machine leert van de datasets die door, of op basis van, mensen worden aangeleverd. Het vormgeven van AI doen we in die zin samen. Naarmate de technologie meer ‘gedemocratiseerd’ wordt, zijn we allemaal in staat om snel en flexibel oplossingen te bouwen en te implementeren. Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Samen dragen we de zorg om een AI-toekomst te ontwikkelen die bijdraagt aan een inclusieve en een gelijkwaardige wereld.

MEER

Consumenten, bedrijven en samenleving volop in verandering

E-commerce BeCommerce ziet de e-commercegroei in België bevestigd en verwacht dat de kaap van 11 miljard online uitgaven behaald zal worden. Tijdens de eerste drie kwartalen van 2019 werd er al 8,38 miljard euro online gespendeerd volgens de BeCommerce Market Monitor.

5 tips voor efficiënt thuiswerk

Thuiswerk Met een eerste golf achter de rug en een semi-lockdown in bepaalde delen van het land, is thuiswerk meer dan ooit een belangrijk aspect van het gemiddelde gezinsleven geworden. Waarmee houd je best rekening om zo vlot mogelijk te kunnen werken én terwijl voldoende tijd voor jezelf en je gezin te behouden?

Gezocht: mezelf

ZoektochtVrijwel onmogelijk: iemand die perfect weet wat hij wilt en het zomaar eventjes allemaal gedaan krijgt. Weten waar je nu precies naartoe wilt in het leven blijft een voortdurende zoektocht. Gelukkig wel eentje die je niet per se alleen hoeft te maken.

Hightech is kinderspel geworden

hightechTechnologie in kinderspullen is helemaal in zwang. In zowat elk product weten de fabrikanten tegenwoordig wel slimme en futuristische features te stoppen. Maar nergens is de opmars zo duidelijk als in speelgoed en tablets.

Kinderen houden van vuil worden

Buitenspelen‘Nog tien minuten en dan is het gedaan met de iPad’, roept moeder haar kroost toe. Herkenbaar? Wellicht. De digitalisering is samen met vaste waarde televisie de grootste concurrent van het buitenspelen geworden. Aan de ouders om het voorbeeld te geven en de kinderen meer naar buiten te schoppen.

Een toppositie in de zoekresultaten

Gregory LiénardEen goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.