Home Business HR Hét wapen in de war for talent

CANDIDATE EXPERIENCE

Hét wapen in de war for talent

Er woedt een stevige war for talent in de bedrijfswereld, dat zullen ongeveer alle ondernemers en bedrijfsleiders beamen. Om de beste kandidaten te rekruteren, moeten werkgevers alles uit de kast halen. Een doordachte ‘candidate experience’ is daarbij een belangrijk aspect voor ondernemingen. Linda Cappelle, general manager van het wervings- en selectiekantoor Bright Plus, legt uit wat dat is.

De ‘candidate experience’ is het hele traject dat de sollicitant doorloopt, vanaf het moment dat hij de vacature ziet, tot de dag dat hij aan de slag gaat. “In een vacature is het daarom belangrijk dat je niet alleen vertelt wat de kandidaat moet doen en welke competenties hij moet hebben”, begint Linda. “Je moet ook goed uitleggen wat voor bedrijf je bent en welke cultuur er heerst. Mensen spenderen gemiddeld acht uur per dag op kantoor. Het is dus normaal dat ze zich goed willen voelen tussen collega’s, dat ze een goede relatie met hun manager beogen en zich gerespecteerd voelen.”

Positieve review

Vroeger had een bedrijf zijn hr-communicatie grotendeels zelf in handen, legt Linda uit. Maar die tijd is voorbij. “Door de opkomst van het internet en sociale media kunnen medewerkers, maar ook sollicitanten, werkgevers beoordelen. Net zoals ze dat bijvoorbeeld voor een restaurant of hotel doen. Voor een bedrijf is het natuurlijk belangrijk dat er dan een positief verhaal wordt verteld.”

Natuurlijk kan niet elke sollicitant in dienst worden genomen, maar ook kandidaten die niet weerhouden zijn, posten liefst een positieve review. Dat kan, zolang het sollicitatieproces maar volgens de regels van de kunst wordt afgehandeld. “Ik zie bijvoorbeeld nog vaak dat bedrijven afgewezen kandidaten geen of weinig feedback geven”, vertelt Linda. “Dat is natuurlijk een gemiste kans. Helemaal niks laten weten, is een garantie op een negatieve ervaring. En die ervaringen worden vlot gedeeld, binnen familie en vrienden, maar ook bijvoorbeeld op social media kanalen zoals Facebook of Instagram.”

‘Als je een langetermijnrelatie wilt aangaan met een kandidaat, dan is de persoonlijke aanpak en opvolging onmisbaar.’

De war for talent is deels te wijten aan de economische cycli die momenteel gunstig zijn voor werkzoekenden, zegt Linda, maar er is meer. “Heel de maatschappij is veranderd. Alles moet snel en efficiënt gaan. Vandaag besteld, morgen geleverd. Dat is vaak ook het verwachtingspatroon wanneer je solliciteert. Heel veel kandidaten haken bijvoorbeeld al af als de procedure te lang duurt, als er heel veel gesprekken met verschillende mensen nodig zijn of als er niet voldoende gecommuniceerd wordt over de vorderingen. Een goede kandidaat kan bij verschillende bedrijven terecht, dus waarom zou hij wachten? Transparantie en communicatie zijn enorm belangrijk geworden.”

Perfecte witte raaf

Om zo’n proces niet onnodig te rekken en de juiste profielen aan te trekken, kunnen bedrijven trouwens zelf ook al de nodige voorbereidingen treffen. Linda: “Heel correct omschrijven welke job je hebt en wat de gewenste attitudes zijn, is al een begin. Ook goed nadenken over onmisbare competenties en zaken die eventueel minder belangrijk zijn, is een prima idee. Vaak zie je dat bedrijven op zoek zijn naar de perfecte witte raaf. En terwijl ze daar vruchteloos op wachten, vliegen er uitstekende raven voorbij. Maar ze zien het niet omdat ze zo gefocust zijn op die specifieke gewilde competenties of ervaring. Terwijl attitude en leergierigheid tegenwoordig net zo belangrijk zijn.”

Hoe de economie ook evolueert en welke technologieën er ook komen bovendrijven, voor de komende jaren is er één ding duidelijk, zegt Linda: een persoonlijke aanpak blijft zeer belangrijk bij een sollicitatie. “Ja, er zal vaker gebruikt worden gemaakt van AI om die eerste selecties te doen, maar als je echt een langetermijnrelatie wil aangaan met een kandidaat, dan is een persoonlijke aanpak en opvolging onmisbaar. Alleen zo breng je die candidate experience tot een goed einde.”

 


MEER OVER…

Bright Plus is een gespecialiseerd wervings- en selectiebureau en marktleider in het rekruteren van meertalige ondersteunende professionals in Office Management, Sales, HR, Marketing, Legal en Logistiek. Dankzij onze persoonlijke aanpak helpen wij onze klanten op een professionele manier met het vinden, begeleiden en ontwikkelen van hun talent. Dat is ons ding. Al 26 jaar.

MEER

Connected packaging als extra dimensie

Tags en simulaties Je smartphone brengt je altijd en overal in verbinding. Dankzij ‘smart’ of ‘connected packaging’ kun je nu ook verbinden met de digitale wereld via verpakkingen. Daarbij spelen onder andere QR-codes, augmented reality en een draadloze communicatie een grote rol.

Streaming gaat nooit meer weg

Op donderdagavond gezellig met de hele familie op de bank naar Dallas kijken? Zo was het in de jaren 80, maar die tijden zijn reeds lang vervlogen. Tegenwoordig kijk je simpelweg naar wat je wil, wanneer je wil.

Het Silicon Valley van de farma-industrie

Farma-industrieBier en frieten, dat zijn de producten waarvoor wij Belgen wereldwijd gekend zijn. Producten waar we zelf ook terecht trots op zijn. Iets minder toegankelijk misschien, maar aan dat rijtje mogen medicijnen direct worden toegevoegd.

‘Welkom, Koning Winter’

Frank DeboosereIn de winter wordt onze wereld erg klein. Verre daguitstappen, warme vakanties, lange terrasjesavonden, allemaal dingen die ‘s winters in de koude koelkast verdwijnen. De winter speelt zich af in woonkamers met televisieschermen, eindeloze eindejaarsfeesten en griep. Niet meteen een fijn seizoen dus.

Focussen op je kernactiviteiten

Buitenlandse bedrijven Een bedrijf dat de focus heeft om in het buitenland te maken, moet met aantal zaken rekening houden. Soms is het beter om bepaalde processen uit te besteden aan partners en dienstverleners, zodat je je kunt concentreren op zaken die echt belangrijk zijn.

Hoe IoT het werk van uw bedrijf kan vergemakkelijken

Internet of Things (IoT)De term is tegenwoordig overal terug te vinden. Voorlopig nog (te) vaak als leuke toevoeging voor digitale toepassingen, een leuke gadget zeg maar. Maar IoT zal steeds belangrijker worden voor bedrijven.