mobiliteitsbeleid
Maatschappij

Modern mobiliteitsbeleid: Een evolutie naar fietsvriendelijke steden

29.10.2020
door Daan Vanslembroeck

Moderne steden vragen een modern mobiliteitsbeleid. Een reeks vervuilende auto’s die toeterend ritsen aan de zoveelste tunnel, we passen er graag voor. Het alternatief van de toekomst rijdt op twee wielen en is aan een stevige opmars bezig.

De voorbije jaren is er een stijging in het fietsgebruik. Dat stelt Louis Vanhove, zaakvoerder van Bizbike. “Dit is een logisch gevolg van de bewustwording van mensen dat de fiets nog steeds het meest eenvoudige vervoermiddel is, zeker voor korte verplaatsingen. Daarnaast hebben steden en gemeentes voor een modern mobiliteitsbeleid te bekomen de voorbije jaren stevig ingezet op een betere fietsinfrastructuur. We evolueren echt naar fietsvriendelijke steden en dat is een positieve evolutie voor de mobiliteit en het milieu.”

Geen schaamte meer voor de elektrische fiets

Vanhove stelt dat de perceptie rond elektrische fietsen ook snel aan het veranderen is. “De generatie fietsers die een elektrische fiets kochten uit fysieke noodzaak is bijna verzadigd. Nu merken we dat ook de leeftijdscategorie van vijftig tot zestig jaar interesse heeft. En over enkele jaren zullen zelfs dertigers instappen. Je moet je niet meer schamen om met een elektrische fiets te rijden. Het is een deel van het straatbeeld geworden.”

Helena Vandenbulcke verzorgt de public relations binnen Bizbike en beaamt: “Ik ben zelf 24 jaar en rij elke dag 60 kilometer heen en terug naar het werk. Het is ideaal om buiten te zijn en met een fris hoofd de dagtaak te beginnen.”

Er is een enorme nood aan fietstechnici. Fietsen zijn complexer geworden dan een oude stadsfiets.

Eigen veiligheid eerst

Nu de winter voor de deur staat, wordt het misschien opnieuw lastiger om de fiets van stal te halen, maar Vanhove ziet toch genoeg opportuniteiten. “De fietsbanen zijn de voorbije jaren een stuk veiliger geworden. Ze zijn beter aangeduid, optimaler verlicht en afgescheiden van de hoofdbaan. Ik denk dat we als fietser niet blij zijn als we een liter water op ons krijgen van een voorbijrijdende bus. Die tijden zijn gelukkig toch veranderd. Naast de fiets moeten gebruikers er zich ook bewust van zijn dat ze zelf voor hun veiligheid kunnen zorgen: Koop duidelijk zichtbare kledij en een goede helm.”

Meer werk voor de fietsenhersteller

Meer fietsen op de baan, dat resulteert ook in meer onderhoud. En daar knelt het schoentje soms. “We hebben een enorme nood aan fietstechnici”, besluit Vandenbulcke. “De fietsen zijn complexer geworden dan een oude stadsfiets. Ze beschikken over meer elektriciteit, mechaniek en technologie. Vergelijk het met auto’s. Die zijn ook complexer geworden dan twintig jaar geleden, maar de garagist heeft nu misschien iets minder werk en de fietsenhersteller dan weer net iets meer.”

Vorig artikel
Volgend artikel