Home Maatschappij België Hendrik Moeremans: Stadsgroen gezocht

Hendrik Moeremans: Stadsgroen gezocht
H
.

De stad van morgen heeft ruimte voor groen. Ruimte voor water en natuur, dicht bij haar inwoners. Over welke groene oases beschikken de Antwerpse steden vandaag al? En wat zijn de plannen om het allemaal nog beter te maken in de toekomst?

Het is wetenschappelijk bewezen: natuur houdt ons fit en gezond, zwengelt de lokale economie aan en vormt een verkoelende buffer tegen de klimaatverandering. Kortom: natuur maakt van de stad een aangename en aantrekkelijke plek om in te wonen.

Gelukkig kunnen Antwerpenaren dan ook nu al genieten van enkele groenzones in de stad. Denk aan de vele provinciale domeinen, speelplekken en stadsparken. En met de Wolvenberg beschikt de Antwerpse binnenstad zelfs over haar eigen miniatuurnatuurgebied. Het is gevestigd op de restanten van de Grote Omwalling van Antwerpen en bevindt zich op een boogscheut van het station van Antwerpen Berchem. Je vindt er roofvogels als de boomvalk en voorjaarsbloeiers, zomaar in het midden van de stad. Aan de rand van onze steden vormen knappe natuurgebieden als de Oude Landen, het Mechels Broek en het Waverwoud een ideaal toevluchtsoord voor stadsmussen die even aan de drukte willen ontsnappen.

We moeten de open ruimte die ons rest zo slim mogelijk inrichten, zowel voor de natuur als voor de omwonenden

Maar vaak gaat het binnen de stadsring om versnipperd groen, waar grote steenwegen en het geraas van de auto’s nooit veraf zijn. Of waar het op mooie dagen over de koppen lopen is: er is nu eenmaal te weinig groen voor te veel mensen. Maar waar stadsvernieuwingsprojecten opgezet worden, liggen belangrijke kansen. Denk in de Antwerpse binnenstad daarvoor aan het park op de voormalige terminalsite Spoor Oost, of aan de Konijnenwei. Helaas blijft het lastig nieuwe, grote stukken natuur in de stad te ontwikkelen: de druk op open ruimte is enorm.

Daarom moeten we de open ruimte die ons rest zo slim mogelijk inrichten, zowel voor de natuur als voor de omwonenden. Door de groendiensten te adviseren om met inheemse planten te werken maken we van parken en wegbermen waardevolle plekjes voor bijen en vlinders en echte natuur. Plekjes waar het ook voor omwonenden heerlijk toeven is. Door gevel-tuintjes aan te leggen maken we wijken leefbaarder en groener. Door bij elk hoekje en streepje open ruimte te bekijken of we er een buurtpark van kunnen maken, maken we het verschil voor de stad van de toekomst. Een groene stad

Tekst Hendrik Moeremans

Lees meer.

‘We staan aan de vooravond van explosieve groei’

Mobile commerce, het online kopen en verkopen via smartphone of tablet, kwam in België langzaam op gang. Wij Belgen hebben de boot lang afgehouden. “Maar als binnenkort ook mobile payment op punt zal staan, zal dat voor de grote doorbraak zorgen.”

17 oktober: Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede

20,3 procent. Dat is het percentage dat je binnen de Belgische bevolking terugvindt als het gaat om een risico op armoede of sociale uitsluiting. De Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede wilt hier iets aan doen.

Peter Hinssen: ‘Artificial intelligence maakt menselijk contact alleen...

Praat een uur met Peter Hinssen en je bent weer mee met nieuwe technologische ontwikkelingen als AI en Blockchain. En, belangrijker, wat hun maatschappelijke impact wordt. “We staan voor een even ingrijpende verandering als tijdens de industriële revolutie.”

Als de ‘rite of passage’ uit de hand loopt

Bij een studentendoop in Vorselaar is deze week een student in coma beland nadat hij een grote hoeveelheid visolie had moeten drinken. Dat dopen op die manier aflopen, is zeldzaam maar niet ongehoord. Waarom bestaat die traditie van het dopen eigenlijk? En wat heb je er als student aan?

Ook boontjes uit Kenia kunnen duurzaam zijn

Een vrachtwagen die één uur stilstaat, kost een bedrijf 50 euro. Dat kan veel goedkoper, via de boot of de trein, zou je denken. En daarbij: dat is nog duurzamer ook, niet onbelangrijk in de huidige maatschappij. Maar toch stappen ondernemingen niet massaal over op binnenvaart en spoorverkeer. Waarom?

Elke auto minder geeft zuurstof

Hoort een auto thuis in de stad? Al decennialang is dat de vraag waar beleidsmakers over tobben. De bevolkingsgroei dwingt hen nu te kiezen voor alternatieven.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”