mode
België

Hoe mooi is onze modewereld?

20.07.2021
door Fokus Online

Binnen de mode-industrie spreekt men al enige tijd over duurzaamheid. Dat gaat doorgaans over de impact van de sector op het milieu, maar we moeten het ook eens hebben over de mensen die werken binnen deze industrie. Want hoe langer ik in deze sector werk, hoe meer ik besef dat er dingen moeten veranderen.

Meer aandacht op het menselijke

Door het vele thuiszitten hebben we meer aandacht op het menselijke gericht. Ik hoop dat we deze bewustwording inzetten om de nodige veranderingen te maken, want we zitten met een aantal systemische problemen in onze mooie mode. De fastfashionketen is hét model van de wereldwijde toeleveringsketen die wordt aangedreven door multinationals die nooit aansprakelijk worden gesteld voor de vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden van de werknemers binnen hun bedrijven die voor een laag loon enorm hard moeten werken.

Het zijn vooral vrouwen van kleur die in deze fashionfabrieken werken en onze mode tot leven brengen, maar de meeste westerse consumenten hebben daar geen weet van. Er zijn zo veel (jonge) mensen die belang hechten aan gendergelijkheid, maar ze beseffen niet dat hun favoriete keten geld verdient door te profiteren van Aziatische zwarte en bruine mensen.

Gelukkig was het afgelopen jaar een jaar vol solidariteit. Consumenten zijn mondiger geworden en laten met slechts één socialemediapost aan modemerken weten wat ze wel of niet goed doen en houden hen verantwoordelijk voor hun acties. Maar als mode merk kom je er niet met één post die solidariteit toont met #StopAsianHate of de Black Lives Matter-beweging.

Concrete verandering

Er moet concrete verandering komen in de mode, in de supplychain bijvoorbeeld. Van de extreme winsten die modemerken maken moet een deel terug naar hun werknemers. Ze moeten de werkelijke kosten van de productie betalen en een waardig leven bieden voor de arbeiders. Er moet milieuvriendelijker geproduceerd worden, en we moeten stoppen met overproductie. Je kunt bij wijze van spreken elke dag in een winkel komen en iets nieuws vinden. Dit is te extreem.

Er is nu een kans voor radicale verandering.

Labeling

Een ander punt is labeling in mode. Merken doen er alles aan om hun merk als duurzaam te bestempelen. Duurzame materialen, circulariteit, capsulecollecties… Maar iedereen kan een duurzaamheidslabel plakken op een product, er bestaat geen regelgeving rond. Zelfs voor de goedwillende consument die probeert goed te doen is het moeilijk om zeker te weten wie er nu echt duurzaam is. Nog te vaak is mode made in India, maar wordt het gelabeld als made in Italy.

Nieuwe manieren zoeken

Gelukkig zijn er al heel wat mensen die nieuwe manieren zoeken om duurzamer te werken in onze mode. We mogen echt fier zijn op onze Belgen die constant innoveren. Zoals bijvoorbeeld de start-up Resortecs. Of vrouwen zoals Saartje Boutsen, medeoprichter van Studio D, die bedrijven en organisaties inspireert, adviseert en ondersteunt die duurzaam willen ondernemen en die willen vertrekken vanuit een visie dat duurzaam ondernemen eigenlijk investeren is in de toekomst. Ook onze eigen Flanders DC is er altijd om bedrijven te helpen denken, gidsen en begeleiden van een lineaire naar een circulaire mode.

We kunnen niet zoveel blijven produceren tegen de veel te lage kosten. Er is nu een kans voor radicale verandering. We moeten vooruitgaan, en niet vertragen bij het veranderen van onze ambities.

Vorig artikel
Volgend artikel