Home Maatschappij Agri & Food Belgische, groene gastronomie op de wereldkaart

Seppe Nobels

Belgische, groene gastronomie op de wereldkaart

In samenwerking met

Seppe Nobels, chef van Graanmarkt 13, beste groentenchef van Vlaanderen geselecteerd door Gault&Millau en We’re Smart

Elke dag voer ik samen met mijn team een gevecht in de keuken, om de gastronomie in België een beetje groener te maken, maar vooral om Belgen bewuster te laten omgaan met voeding en de industrie erachter.

Toen ik twaalf jaar was, wist ik: ik wil chef of boer worden. Bij het starten van mijn eigen zaak, heb ik dan ook beiden gecombineerd. Niet enkel omdat ik het zelf graag doe, maar ook omdat ik mijn passie voor gezonde en lokale producten wil overbrengen aan mijn gasten. 

Voor urban farming heb je plaats nodig, maar dat is zeker geen excuus om er niet aan te beginnen. Op een paar vierkante meter kun je al fantastische dingen doen. Op het dak van ons restaurant kweken we zo’n 100 soorten groenten en vooral kruiden. Hoe de natuur zijn eigen weg zoekt, is enorm fascinerend. De smaak is ook zoveel beter en zoveel verrassender, dat ik me afvraag waarom sommige mensen voldoening nemen met groenten uit de supermarkt die zo waterig smaken. Daarnaast hebben we ook zes bijenkorven om de bijensterfte tegen te gaan, op ons dak en dat van de Vlaamse Opera. Onze hele tuin staat dus in het teken van duurzaamheid.

Ik huiver wanneer chefs in de winter frambozen geven

We experimenteren elke dag met lokale seizoensgroenten. Deze zijn veel smaakvoller, goedkoper en maken mee de sfeer die het jaar door evolueert. Op maandag bel ik mijn vaste boer op en vraag hem wat hij ‘in huis’ heeft. Daarop baseer ik mijn menu. Het is jammer dat in onze supermarkten alles het hele jaar door verkrijgbaar is. Ik huiver wanneer chefs in de winter frambozen geven. Wij respecteren de seizoenen en steunen zo de lokale boeren: mijn motto is ‘Think global, act local’.

Ook als North Sea Chef kies ik dagelijks uit de verse vis die gevangen wordt, zodat de vissers zich niet aan ons moeten aanpassen. Veel onbekende vissen uit onze Noordzee zoals steenbolk, pieterman en makreel zijn ontzettend lekker. Het stimuleert ook nog eens de lokale arbeidsmarkt en verkleint onze ecologische voetafdruk. En hoewel de personeelskost hoger ligt, omdat er meer werk is bij het fileren en ontgraten van kleine vissen, weegt dit niet op tegen de ongelooflijke smaak en de schoonheid van het product.

België heeft enorm veel getalenteerde jonge chefs die volop inzetten op een verandering van ons eetpatroon. Het is nu aan ons om dé ecologisch doordachte, groene culinaire bestemming te worden in de wereld. Ik denk oprecht dat België, en Vlaanderen in het bijzonder, daar klaar voor is.

MEER

Bouwkoorts slaat ook toe in de zorg

ZorgvastgoedmarktNieuwbouwflats en assistentiewoningen schoten de voorbije jaren als paddenstoelen uit de grond. En ook in de woonzorgcentra is er gretig geïnvesteerd. De vraag is: hebben we al die extra complexen écht nodig om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen?

Level up met je start-up

Start-upsJe bent jonge ondernemer en je wilt wat. En dan toch liefst een succesvol idee dat ontspruit in een booming business. Je wil met andere woorden van een start-up naar een scale-up gaan. Mooi in theorie, maar hoe zet je dat om in de praktijk?

‘Wij komen extreem goed overeen’

Dana Winner en Chinouk Van Baele zijn niet alleen moeder en dochter, ze zijn evengoed beste vriendinnen. Normaal dat het af en toe botst, al duurt dat nooit lang. “We kunnen echt niet lang kwaad zijn op elkaar”, aldus Chinouk. Een warm gesprek met moeder en dochter over hun gezin.

De digitale transformatie, wat een hype!

Jo CaudronAls je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds.

‘Groei van Amazon bepaalt ook toekomst van onze havens’

Jacques VandermeirenZal de haven van Antwerpen haar ijzersterke reputatie kunnen handhaven wanneer straks de Amazons van deze wereld de supply chain in handen nemen? “Ja”, denkt Jacques Vandermeiren, topman van het Havenbedrijf. “Op voorwaarde dat we de digitale taal leren spreken. Vandaag zijn we nog te conservatief.”

Filip Peeters: ‘Er is maar een ding dat telt...

Dat de Belgische film boomt, is algemeen geweten en daar mogen we zeker fier op zijn. Volgens Filip Peeters zijn het de tax shelter en de professionalisering van de sector die de Belgische film populair maakten. Zo wil hij ook zichzelf nu opnieuw uitvinden.