Home Maatschappij Agri & Food Belgische, groene gastronomie op de wereldkaart

Seppe Nobels

Belgische, groene gastronomie op de wereldkaart

In samenwerking met

Seppe Nobels, chef van Graanmarkt 13, beste groentenchef van Vlaanderen geselecteerd door Gault&Millau en We’re Smart

Elke dag voer ik samen met mijn team een gevecht in de keuken, om de gastronomie in België een beetje groener te maken, maar vooral om Belgen bewuster te laten omgaan met voeding en de industrie erachter.

Toen ik twaalf jaar was, wist ik: ik wil chef of boer worden. Bij het starten van mijn eigen zaak, heb ik dan ook beiden gecombineerd. Niet enkel omdat ik het zelf graag doe, maar ook omdat ik mijn passie voor gezonde en lokale producten wil overbrengen aan mijn gasten. 

Voor urban farming heb je plaats nodig, maar dat is zeker geen excuus om er niet aan te beginnen. Op een paar vierkante meter kun je al fantastische dingen doen. Op het dak van ons restaurant kweken we zo’n 100 soorten groenten en vooral kruiden. Hoe de natuur zijn eigen weg zoekt, is enorm fascinerend. De smaak is ook zoveel beter en zoveel verrassender, dat ik me afvraag waarom sommige mensen voldoening nemen met groenten uit de supermarkt die zo waterig smaken. Daarnaast hebben we ook zes bijenkorven om de bijensterfte tegen te gaan, op ons dak en dat van de Vlaamse Opera. Onze hele tuin staat dus in het teken van duurzaamheid.

Ik huiver wanneer chefs in de winter frambozen geven

We experimenteren elke dag met lokale seizoensgroenten. Deze zijn veel smaakvoller, goedkoper en maken mee de sfeer die het jaar door evolueert. Op maandag bel ik mijn vaste boer op en vraag hem wat hij ‘in huis’ heeft. Daarop baseer ik mijn menu. Het is jammer dat in onze supermarkten alles het hele jaar door verkrijgbaar is. Ik huiver wanneer chefs in de winter frambozen geven. Wij respecteren de seizoenen en steunen zo de lokale boeren: mijn motto is ‘Think global, act local’.

Ook als North Sea Chef kies ik dagelijks uit de verse vis die gevangen wordt, zodat de vissers zich niet aan ons moeten aanpassen. Veel onbekende vissen uit onze Noordzee zoals steenbolk, pieterman en makreel zijn ontzettend lekker. Het stimuleert ook nog eens de lokale arbeidsmarkt en verkleint onze ecologische voetafdruk. En hoewel de personeelskost hoger ligt, omdat er meer werk is bij het fileren en ontgraten van kleine vissen, weegt dit niet op tegen de ongelooflijke smaak en de schoonheid van het product.

België heeft enorm veel getalenteerde jonge chefs die volop inzetten op een verandering van ons eetpatroon. Het is nu aan ons om dé ecologisch doordachte, groene culinaire bestemming te worden in de wereld. Ik denk oprecht dat België, en Vlaanderen in het bijzonder, daar klaar voor is.

MEER

Spullen-hulp:
 kiezen voor duurzame materialen

Duurzame materialen Vaarwel wegwerpmaatschappij? Daarvoor hoef je niet te ontspullen, maar kun je ook herspullen. Duurzame materialen kunnen diepgang aan je interieur geven.

Gezondheid primeert

gezondheid Gebarsten lippen, droge handen en om de haverklap ziek. Nee, de winter is niet altijd een leuke periode voor je lichaam. “Al kun je met enkele eenvoudige tips ervoor zorgen dat je je nog steeds stralend voelt: zowel vanbinnen, als naar de buitenwereld toe.”

Op naar de vierde industriële revolutie

vierde industriële revolutieEen slimme fabriek bouw je niet alleen door te automatiseren en te digitaliseren, maar ook door de mens centraler te zetten. Tot die opvallende conclusie kom je als je een ‘Factory of the Future’ binnenwandelt. “Zelfsturende teams zijn hier vanzelfsprekend.”

Wij zijn water

Water Water vormt onze manier van samenleven. Het is welvaart en vooruitgang, maar ook ziekte en naakte macht. We hebben onze klimaatagenda, democratie én rechtsstaat keihard nodig om water te vriend te houden.

De revival van de cowboy

ModeAls we dan toch door de koude of regen moeten, dan liefst in stijl. ’s Avonds kunnen we misschien in onze sponsen pyjama onder een dekentje voor de televisie kruipen maar als we buitenkomen, mag het toch iets meer zijn. Ieder seizoen heeft zijn contouren, zijn modeverschijnselen waar we – willen of niet – genoodzaakt zijn om in mee te gaan.

Hongerig naar een tweede verblijf

Tweede VerblijfEen eigen huis. Tof! Een plek onder de zon. Nog toffer! Wij, Belgen, weten dat als we ze allebei willen, we best een tweede verblijf in het buitenland moeten kopen. En dat doen we dan ook alsmaar meer.