Home Lifestyle Outdoor De winter overleven… of beleven?

De winter overleven… of beleven?

‘t Is weer voorbij, die mooie zomer. Zo mooi als afgelopen zomer was het zelden. Voor ons gaapt nu een donker en koud gat, zou je denken. Loert de winterdip al om de hoek nog voor hij begonnen is? Laat dat vooral niet gebeuren. Want zomeren? Dat kan ook tijdens de winter. 

SAD but true?
Elk jaar nog voor de winter aanbreekt, voel je de bui al hangen. Je raakt somber en gedeprimeerd. En dat vervelende gevoel gaat pas weg wanneer de lente aanbreekt. Deze winterdip ontstaat meestal bij een gebrek aan (zon)licht. Als je niet oppast kan deze onschuldige dip ontaarden in het iets serieuzere Seasonal Affective Disorder (of SAD, een toepasselijke afkorting), het begin van een echte depressie. Kom daarom naar buiten en beweeg. Zo maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je je beter voelt. 

Pimp it up met Putteke Winter
Ook tijdens de winter valt er namelijk veel te beleven, zonder dat je daarvoor naar een ver skioord of tropisch eiland moet. De makkelijkste manier is je sportbroek aantrekken en een stevige wandeling maken. Maar waarom die traditionele natuurwandeling niet eens wat pimpen? Putteke Winter organiseert sprookjesachtige winterwandelingen in verschillende provinciale domeinen. Het idee is om tijdens de koudste maanden van het jaar te genieten van deze parken die voor de gelegenheid feeëriek worden aangekleed. Elke wandeling wordt steeds sfeervol verlicht en onderweg ontdek je mysterieuze figuren, wintervertellingen en verschillende vuurshows, waardoor je de wandeling niet enkel wandelt, maar ook effectief beleeft.

Beleving, het blijkt hét ingrediënt voor elk evenement om mensen uit hun kot te lokken, volgens Visit Antwerpen – de bezielers achter het festival Winter in Antwerpen. “Hoe je het ook draait of keert, mensen zijn gezelschapsdieren, ze komen buiten om samen te zijn. Om samen een warme glühwein of chocomelk te drinken en om te genieten van hun stad in een mooie kerstsetting. Iedereen wilt graag de volgende dag een verhaal hebben om te vertellen”, klinkt het. “Een stad ziet er anders uit in de winter. In december baadt ze in het licht en dat lokt mensen naar buiten.” 

Het idee is om tijdens de koudste maanden van het jaar te genieten van de parken die voor de gelegenheid feeëriek worden aangekleed

Festivalitis, ook in de winter
En dat hebben ze in Antwerpen alvast goed begrepen. Winter in Antwerpen bevat alle ingrediënten voor een geslaagd uitje. Het festival wordt dit jaar in gang gezongen door K’s Choice en tal van pop-upkoren en het feest eindigt pas op 6 januari 2019. Is Antwerpen dan the place to be deze winter? Niet per se. Ook andere grote steden hebben de nodige ingrediënten in hun eindejaarscocktail verwerkt. Brussel, Gent, Leuven en Brugge hebben een gelijkaardig winterfestival op het programma staan en in Hasselt kun je genieten van Winterland. Het verschil met de rest van het land is dat dit festival zich niet over de hele stad verspreidt, maar zich beperkt tot het gekende Dusartplein dat voor de gelegenheid tot een groot winterdorp wordt omgetoverd. Keuze genoeg dus om deze winter buiten te komen.

De meeste winterfestivals eindigen in de eerste week na nieuwjaar. Dat betekent het einde van de feestperiode, maar nog lang niet van de winter. Ook in januari en februari valt er heel wat leuks te beleven. 

Winters Geluk
Winters Geluk is een gratis winterfeest van district Antwerpen voor alle bewoners. Op 2 februari 2019 staat het feest in het teken van het thema ‘licht’, weet Antwerps districtsmedewerker Laure Nuchelmans te vertellen. “Op verschillende plaatsen in het Koning Albertpark worden lichtobjecten geplaatst die voor een betoverende sfeer zorgen. Een zweefmolen en blindenwandeling nodigen de bezoekers uit om hun zintuigen op een andere manier te prikkelen en van zodra het echt donker wordt, wordt er met zandtekeningen een meeslepend verhaal verteld door een bevlogen verteller. Daarna zorgen Axl Peleman en Fixkes voor wat laatste muzikale noten.”

Inspiratie genoeg dus om deze winter niet te overleven maar te beleven. Toch geen fan van warme glühwein en smaakt een frisse cocktail je beter? Een ticket naar de zon boek je best op de verschillende vakantiesalons in januari en februari. Dat kan een gezellig dagje uit zijn, met misschien wel een leuk vooruitzicht als bonus. Had er nog iemand last van die winterdip? 

MEER

De starter als onbeschreven blad

Je bent jong en je wilt wat. Liefst een job. Eentje die goed betaalt én vooral eentje waar je je goed voelt. Voor bedrijven is het niet alleen een zoektocht om gekwalificeerde jongeren te vinden, maar vooral ook om ze te houden en blijvend te motiveren.

Terrasoverkapping of terras: de grootste verschillen

terrasoverkapping We willen allemaal zoveel mogelijk genieten van de tuin en het terras. Geen wonder dat veranda’s verkopen als zoete broodjes. Maar wordt de nieuwe trend van terrasoverkappingen binnenkort populairder dan de traditionele veranda?

Interactive storytelling als ‘the next big thing’?

interactieve storytelling Na maanden van teasers, leaks, en geruchten was hij maandag 28 december eindelijk daar: Bandersnatch, de interactieve film van Black Mirror (en Netflix). Hiermee lijkt interactieve fictiecontent ingeluid als de ‘next big thing’ in storytelling. Maar in hoeverre zijn mediamakers klaar voor kijkers die shiften van users naar ‘produsers’ (hybride term tussen user en producer, red.) te gaan?

3 vragen aan… PNO Consultants

InnovatieprocesPNO Consultants: “Aan de basis zijn de uitdagingen dezelfde voor grote spelers als voor kmo’s. Enkel de middelen en de context zijn vaak anders. Het is belangrijk om – toekomstige – marktkansen te ontdekken en in een roadmap te koppelen aan jouw – potentiële – sterktes. Hoe beter dit lukt, hoe groter de slaagkans is van jouw idee.“

Eigenheid en vogue

eigenheidIk heb geen glazen fashionbol, maar dankzij de SS19 shows die in september plaatsvonden, heb ik wel een idee gekregen over waaraan we ons mogen verwachten. Mijn indruk? We gaan ons dit jaar niet enkel baseren op trends, maar ook op veranderingen in lifestyle.  

20 patiënten per seconde

BD Benelux Weinig sectoren veranderen zo snel en zo ingrijpend als de gezondheidszorg. Om deze verandering mee vorm te geven, is blijven investeren in innovatie en samenwerking met klanten en partners nodig. “Met die combinatie kun je het meeste waarde bieden aan de hele zorgsector”, zegt Alexander Alonso, General Manager BD Benelux.