Outsourcing als verdediging tegen de crisis

De coronacrisis heeft nog maar eens onderstreept wat slimme ondernemingen al langer wisten: wie zich in de huidige markt niet flexibel opstelt, geen nieuwe opportuniteiten vindt of krampachtig aan oude zakenmodellen vastklampt, is een vogel voor de kat. 

De klant het zo gemakkelijk mogelijk maken: dat lijkt veelal het uitgangspunt te zijn wanneer je een product of dienst aanbiedt. Om dat gemak te faciliteren, heb je een businessmodel nodig dat werkt voor zowel je onderneming als je klant. Variapack uit Wilsele doet het op basis van outsourcing: “Wij zijn al een hele tijd geleden overgestapt op het outsourcingmodel als primair businessmodel”, zegt Sales Manager Wim Mentens.

Variapack is een leverancier van een zeer breed gamma aan verpakkingsmateriaal: van wikkelfolie of kartonnen dozen, tot plastic bekertjes, roerstaafjes en lepeltjes. “Het idee is om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken door een soort onestopshop te zijn. Dat brede gamma aanbieden helpt daarbij, want daardoor komen alle vereiste producten op één factuur, wat minder administratieve rompslomp meebrengt en dus tijd en geld bespaart.” 

Geconnecteerde computers

Maar het blijft niet bij het opmaken van een enkele factuur. Door het inzetten van EDI-technologie (Electronic Data Interchange) kunnen de computers van Variapack communiceren met de computers van hun klanten. “Geconnecteerde computers brengen veel voordelen mee, en niet alleen dat van het gemak van online aankopen naar de klant toe brengen”, legt Mentens uit. “Voor bedrijven met verschillende vestigingen wordt het simpel om het volledige aankoopproces centraal te factureren en centraal te controleren. Wij kunnen, indien gewenst, zelfs de stocks bij onze klanten mee in de gaten helpen houden en automatisch een nieuwe order uitsturen zodra dat nodig is.” Zo kun je op het ERP-systeem van de klant inhaken: dat gaat snel, gemakkelijk en foutloos, omdat er weinig menselijke handelingen bij te pas komen. 

De minder courante producten

Toegegeven, zo’n aanpak vergt wel een redelijke investering in een adequate IT-infrastructuur. Variapack kan hier rekenen op de financiële slagkracht van de Bunzl-groep, de Britse multinational die enkele jaren geleden het bedrijf overnam en een wereldwijde omzet van zowat elf miljard euro draait. “Door die samenwerking hebben wij de kracht en de grootte om aan scherpe prijzen bij onze leveranciers te kunnen inkopen”, zegt Mentens. Sleutelproducten die klanten heel vaak nodig hebben, kun je dan verkopen aan marktconforme marges, die de concurrenten immers ook hebben. “Ons winstmodel zit vooral in de zaken die minder courant gekocht worden, maar vanwege het gemak toch bij ons worden besteld. Denk aan pakweg wc-rollen of handdoeken.”

“Het heeft geen zin dat een klant honderden stuks koopt van een product dat hij weinig gebruikt. De besparingen die je daarmee kunt doen, wegen zodanig op de cashflow dat die snel weer wegsmelt.”

 

Productenflow aanvullen waar nodig

“Het heeft ook geen zin dat een klant honderden stuks koopt van een product dat hij weinig gebruikt”, zegt Mentens’ collega Norman Sterkens, de Sales Support & IT Manager van Variapack. “De besparingen die ze daarmee eventueel kunnen doen, weegt zodanig op hun cashflow dat die snel weer wegsmelt. Wij werken bijvoorbeeld ook op afroep. Een paar keer per week kunnen we bij klanten langskomen om die hele productenflow weer aan te vullen waar nodig. Zonder dat ze zich daar zelf moeten mee bezighouden.” 

Typische klanten van Variapack zijn de supermarkten, voedingsproducenten, nonfood producenten en groothandels.  “Als je tienduizend dozen koopt, ben je misschien een paar centiem per doos goedkoper af, maar dan zit je daar met een gigantische voorraad”, aldus Mentens. “Die moet gestockeerd worden, daar zit veel geld in vast en dan schiet bijvoorbeeld je verzekeringspremie omhoog omdat het brandrisico stijgt.”

Het belang van een webshop

Met EDI komen er dus heel wat voordelen bij te pas, maar ook de ‘klassieke’ webshop heeft nog steeds zijn plek binnen verscheidene businessmodellen. Ook bij Variapack, die recent eentje opstartte. Sterkens: “We wisten dat klanten daarop zaten te wachten. De tijd van bestellingen met e-mail of, godbetert, een fax is voorbij. Dat is veel te omslachtig en kost veel tijd en is dus te duur geworden. Een webshop is ook stukken gebruiksvriendelijker: klanten kunnen hun repetitieve orders bewaren, zodat basisproducten snel opnieuw besteld kunnen worden. Dat hier vraag naar was, blijkt ook uit de omzetten  van onze webshop. In april hebben we dezelfde omzet gehaald als in de eerste drie maanden van het jaar. Ook kan de klant onmiddellijk duurzame producten herkennen of kiezen voor de milieuvriendelijke alternatieven.”

“De meeste bedrijven beginnen stilaan in te zien dat ze hun centen beter in hun corebusiness kunnen stoppen”, pikt Mentens in. “Concentreer je daarop en laat de verpakkingen maar over aan de specialisten. Waarom zouden we dit model trouwens ook niet op meer producten kunnen toepassen? Of andere services zoals een gepersonaliseerde webshop?” Flexibel zijn en opportuniteiten zien, dus, en zéker in tijden van crisis. 


Meer over

De geschiedenis van Variapack gaat terug tot Gaston Vanderlinden, een kruidenier uit Overijse die vorige eeuw begon met het verkopen van druivenverpakkingen. De onderneming groeide snel uit tot een groothandel in verpakkingsmaterialen en toebehoren voor de voedingssector en kleinhandel. In 2007 kwam het bedrijf in handen van de Britse beursgenoteerde groep Bunzl die in dertig landen aanwezig is. Meer info: variapack.shop