Home Opinie Kansen voor de Belgische automobielsector: het moment is nu

Kansen voor de Belgische automobielsector: het moment is nu

De mens houdt niet van verandering. We zijn gewoontedieren, maar ook dieren die een fenomenaal aanpassingsvermogen hebben. De piek in het aanpassingsvermogen (of is het eerder gewenning?) hebben we in België, en zo ook in de Belgische automobielsector, rond eind april bereikt.

Een land in crisis door een ongeziene pandemie. Een loodzware tol aan mensenlevens, en een maatschappelijke, politieke en economische stand-still. We werken massaal thuis of zijn technisch werkloos. Winkels en grenzen zijn dicht. En de boer ploegde letterlijk voort, want die moet onze #kooplokaal-rekken vullen. 

Proactieve aanpak

De snelle aanpassing aan deze uitzonderlijke situatie bewijst dat ook bedrijven niet bij de pakken blijven zitten. Met het besef dat de pandemie, naast bijzondere uitdagingen, ook unieke kansen biedt. Die kansen zijn er ook voor de Belgische automobielsector en mobiliteit in zijn geheel. De onduidelijkheid rond de heropeningsdata van de garages en concessies leidde tot een proactieve aanpak, waarbij automerken en hun dealers zichzelf versneld moesten heruitvinden. Ook bij BMW Group Belux, waar een aantal projecten rond virtuele showrooms en digital sales enabling-kanalen versneld geactiveerd werden. Sneller op consumentengedrag anticiperen en reageren creëert nieuwe kansen voor partijen die nu gedurfde stappen zetten.

“Één ding is zeker: er is nog een mooie toekomst weggelegd voor de auto.”

Het online salespad op

De pandemie heeft ook de laatste push gegeven in de doorstart van onlinesales in de auto-industrie; het verkoopkanaal waar enkel nieuwkomers in de sector echt op inzetten. Vanaf nu wordt er met gelijke middelen gestreden. De ‘traditionele merken’ zullen nu ook het onlinesalespad bewandelen, ongetwijfeld geoptimaliseerd door hun ervaring in fysieke verkoop, met de nadruk op service.

Uit contacten met fleetklanten blijkt dat de grotere bedrijven beseffen dat ze hun fleetpolitiek moeten aanpassen aan het post-covidtijdperk. Op amper zes weken tijd kwam het besef dat werken anders kan. Meer thuiswerken, mét impact op onze mobiliteit. De gemiddelde dienstwagen zal minder kilometers afleggen, wat mogelijkheden biedt voor versnelde elektrificatie van de bedrijfsvloot. Leasemaatschappijen kunnen de vloot verjongen en met minder gereden kilometers doorverkopen, gunstig voor de restwaarde in de toekomst.

Aanbod afstemmen op behoefte

De lockdownsituatie gaf ons ook de kans om onze omgeving te herontdekken, te voet of per fiets. We slaan massaal weer aan het sporten, wat absoluut positief is. De fiets, die is here to stay. De elektrische variant kende al een fenomenale groei, en die zal verderzetten. Want als het niet te ver is, denken we na of dat woon-werkverkeer dan toch niet haalbaar is. Ook hier weer kansen en opportuniteiten voor leasemaatschappijen om hun aanbod nog beter af te stemmen op de wens van de bestuurder. Een plug-in hybridewagen, gecombineerd met een elektrische fiets die beide geladen kunnen worden met één laadpas? Die bestaan al, maar kan efficiënter. En kun je beide laden aan dezelfde wallbox thuis met één maandelijkse vergoeding van de werkgever? Alweer nieuwe kansen voor energieleveranciers en elektrificatiespecialisten…

Eén ding is zeker: er is nog een mooie toekomst weggelegd voor de auto. In een land waar we met hypermoderne wagens rijden op een infrastructuur van de jaren 60, blijft de wagen de zekerheid en vrijheid bieden die de burger zoekt. Het openbaar vervoer, dat even traag evolueerde als onze infrastructuur, biedt nu nog minder zekerheid voor de reiziger. We gaan er keihard moeten voor werken, maar volgens mijn bescheiden mening ziet dit post-covidtijdperk er beter uit dan alles wat voorheen kwam.

MEER

‘Berusting of samenwerking?’

Hans MaertensOp het eerste zicht lijkt 2019 vooral instabiliteit en onzekerheid te brengen. Die uitdagingen bieden echter ook kansen om onze samenleving naar een hoger niveau te tillen. Maar dan moeten we allen samenwerken om over de hogere lat te geraken.

Logistiek, van ‘commodity’ tot ‘game changer’

logistiek 10 jaar geleden was de logistiek in een onderneming een pure commodity, onder de supervisie van de financieel directeur. Vandaag is net dat middenstuk het hart van veel bedrijven geworden. De supply chain tussen productie en eindklant, met als kloppend hart de distributiecentra, wordt gedreven door de consument/klant

Industrial Internet of Things: basis voor de toekomst van...

Industrial Internet of ThingsDigitale revolutie heeft ook de industrie bereikt. Wat betekent Industrial Internet of Things (IIoT) voor productieomgevingen waar hoge kwaliteit, lage foutmarges en korte levertijden centraal staan? Hoe complex is het om verschillende IT-systemen op elkaar af te stemmen, cybersecurity te borgen én klantgericht te blijven?

‘Welkom, Koning Winter’

Frank DeboosereIn de winter wordt onze wereld erg klein. Verre daguitstappen, warme vakanties, lange terrasjesavonden, allemaal dingen die ‘s winters in de koude koelkast verdwijnen. De winter speelt zich af in woonkamers met televisieschermen, eindeloze eindejaarsfeesten en griep. Niet meteen een fijn seizoen dus.

Gemotiveerde jobstudenten? Die vind je zo!

Seal JobsMet een banengroei van 11 procent in het afgelopen jaar trekt de arbeidsmarkt in Vlaanderen duidelijk aan en is de war for talent weer uitgebroken. Jobstudenten zijn in die context bijzonder interessant. Dankzij onderstaande tips vul je je openstaande vacatures zo in met flexibele en gemotiveerde werkkrachten.

Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

E-commerce TipsWebshoppers willen dat het online-aankoopproces vlot verloopt. Als ze daarbij geen correcte informatie over de levering krijgen, kan dat een reden zijn om hun virtuele winkelkarretje te laten voor wat het is.