bedrijfsfiets
Business

Van bedrijfswagen naar bedrijfsfiets

09.06.2020
door Tom Cassauwers

De bedrijfswagen is bijna een Belgische institutie. Iedereen wil of heeft er wel één, en voor werkgevers blijkt het een veelgebruikt extralegaal voordeel. Niettemin komt de bedrijfsfiets ook opzetten. Kan het de wagen van zijn Belgische troon stoten?

Voordelen bij een bedrijfsfiets zijn er alvast bij de vleet. Dat legt Christophe Petit uit, country manager voor België van het fietsleasebedrijf Lease A Bike. “Er is een groot fiscaal voordeel. De kosten komen uit het brutosalaris van de werknemer, wat betekent dat de fiscus een groot deel van de uitgave meebetaalt. Dat brengt een heel groot voordeel mee vergeleken met een privé-aankoop. Je bespaart al snel 40 procent op de aankoopprijs.”

Gezondheid als bijkomend voordeel

Een fietsvergoeding flankeert voor heel wat werknemers dat fiscale voordeel. De werkgever mag zo een vergoeding van 0,24 euro per kilometer geven en ook inbrengen als bedrijfskost. Ook mag elke werknemer een fiets krijgen, in tegenstelling tot bedrijfswagens die vooral gericht zijn op managers en salespersonen. Tot slot is er een aankoopoptie van 15 procent aan het einde van het contract. Maar er zijn ook niet-fiscale voordelen. “Gezondheid blijkt bijvoorbeeld belangrijk”, stelt Geert De Volder, sales manager van Lease A Bike. “Een studie van SD Worx toonde dat werknemers die één of twee keer per week de fiets nemen gemiddeld één dag per jaar minder ziek zijn. Fietsen zijn daarnaast duurzaam, veilig en helpen CO2-uitstoot en files te verminderen.”

Niettemin zijn er ook hinderpalen voor de verdere groei van bedrijfsfietsen. “De bekendheid van fietsleasing is nog een probleem”, stelt De Volder. “Zeker bij de minder grote bedrijven is dat een uitdaging. Fleet- en hr-managers bij grotere bedrijven weten doorgaans dat bedrijfsfietsen een aantrekkelijke optie zijn, maar die kennis drong nog niet helemaal door bij de kleinere spelers.”

Vandaag komen bedrijven bij ons om fietsen aan te schaffen voor de werknemers die er al mee naar het werk gaan. Al snel willen de niet-fietsende collega’s zelf hun eigen exemplaren. Dan krijg je dus een sneeuwbaleffect.

Digitaal platform coördineren

Daarnaast gaat het leasen zelf niet altijd even makkelijk. “Je zit met een hele reeks partijen”, stelt De Volder. “Je hebt de financierder, werkgever, werknemer, de fietswinkel en de mensen die de fietsen onderhouden. Dat geheel coördineren is niet altijd even makkelijk. Daarom maakten we bij Lease A Bike een digitaal platform dat het hele gebeuren in goede banen leidt. We ondersteunen de complete levenscyclus van de fiets, en je regelt dus de aankoop via het systeem maar evengoed het onderhoud. Ons platform praat met alle betrokken partijen, zonder dat er papieren documenten uitgewisseld moeten worden. Dat is uniek voor de Belgische markt.”

“Daarnaast hebben we ook een online calculator. Zo moet de werkgever niet eerst een offerte opvragen bij de fietshandelaar”, gaat Petit verder. “Een gratis tool waarbij je aanduidt hoeveel je verdient en wat de waarde is van de fiets. De calculator berekent zo de maandelijkse kosten ervan. Dat maakt het hele gebeuren transparant. Zelfs onze concurrenten gebruiken die tool nu (lacht).”

Vervoersmiddelen combineren

Vervangen fietsen daarom binnenkort bedrijfswagens? Niet noodzakelijk, stelt De Volder. “Een fiets is geen vervangmiddel voor een bedrijfswagen of het openbaar vervoer. Dit soort transportmiddelen zijn complementair. En als we meer mensen op een fiets willen krijgen, moeten we vervoersmiddelen combineren. Iemand kan bijvoorbeeld drie keer per week de wagen gebruiken en twee keer de fiets, of het openbaar vervoer nemen tot op een bepaald punt, en voor het laatste stuk de fiets.” Er ontstaat dus een veelzijdig model van bedrijfsmobiliteit, waarvan de bedrijfsfiets één onderdeel uitmaakt. “We moeten naar multimodaliteit gaan”, bevestigt Petit. “En de Belgische markt is daar volgens mij klaar voor.”

Bij Lease A Bike zien ze de toekomst dus positief in. “De Vlaamse en Brusselse overheden zetten hevig in op bedrijfsfietsen, die in populariteit toenamen tijdens de coronacrisis”, besluit Petit. “We zitten op een positieve flow, en die moeten we verderzetten. Vandaag komen bedrijven vaak bij ons om fietsen aan te schaffen voor werknemers die er al mee naar het werk gaan. Maar al snel willen de niet-fietsende collega’s zelf hun eigen exemplaren. Je krijgt dus een sneeuwbaleffect. De mentaliteit verandert vandaag echt.”

Vorig artikel
Volgend artikel