Home Business Supply chain Logistieke wereld omarmt Internet of Things

Logistieke wereld omarmt Internet of Things
L
.

Als er één sector is waar Internet of Things het verschil zal maken, dan is het wel de logistiek. Dankzij sensoren en andere slimme technologieën zullen alle betrokken spelers in de toekomst efficiënter kunnen samenwerken. Hoe dat precies in zijn werk gaat, vroegen we aan enkele ervaringsdeskundigen.

 

Kristoff Van Rattinghe, CEO van IoT-bedrijf Sensolus

Welke voordelen biedt Internet of Things aan de supply chain?
“De grootste verdienste van Internet of Things is dat het transparantie brengt. Door je containers bijvoorbeeld met sensoren uit te rusten, kun je je hele keten in detail volgen. Treden er veranderingen op of loopt er iets mis, dan ben je daarvan meteen op de hoogte en kun je makkelijk ingrijpen. Stel nu bijvoorbeeld dat je online een nieuwe barbecue hebt besteld en dat de levering op zich laat wachten. Via Internet of Things zou je onmiddellijk kunnen achterhalen waar je barbecue precies is blijven staan. Op termijn denk ik dat de menselijke tussenkomst dankzij Internet of Things bijna volledig kan wegvallen. Je container zal dan op eigen houtje aan het ERP-systeem laten weten wanneer het vertrokken of aangekomen is.” 

Welke IoT-toepassingen zie je vandaag al binnen de logistiek?
“De interesse voor Internet of Things-toepassingen zie je in alle sectoren toenemen. Onze eigen systemen en sensoren vind je bijvoorbeeld bij zowel de grote als de kleine spelers. Zo kan de vliegtuigbouwer Airbus dankzij onze tools hun verpakkingen met (reserve)onderdelen minutieus volgen op hun traject tussen de verschillende Europese industriële sites en die van zijn onderaannemers. Maar net zo goed werken wij samen met kmo’s uit onze eigen buurt. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat wil weten hoe het gaat met de pompen die ze bij hun klant hebben geïnstalleerd. Werken die naar behoren? Of is er onderhoud nodig? Onze IoT-toepassingen maken het mogelijk om de pompen vanop afstand te volgen.” 

Betekent Internet of Things ook besparing?
“Zeker. Omdat er meer transparantie is, kunnen bedrijven sneller ingrijpen wanneer er zich iets onverwachts voordoet. Daarnaast zorgt die transparantie ervoor dat bedrijven hun processen verder kunnen optimaliseren. Veel bedrijven weten vandaag niet precies hoe hun logistiek proces loopt en waar de verliespunten zitten. Via Internet of Things kunnen ze het hele traject ‘meten’ en indien nodig bijsturen. Ook strategisch kunnen IoT-toepassingen meerwaarde bieden. Het kan bedrijven aanzetten om nieuwe diensten en dus ook businessmodellen uit te dokteren. Veel van onze klanten beschouwen het als een investering voor de toekomst.”
 

Hans Verbeeck, CTO van dataplatform NxtPort (Haven van Antwerpen)

Welke voordelen biedt Internet of Things aan de supply chain?
“Internet of Things is een zegen voor de logistiek. De doorbraak ervan zal ertoe leiden dat veel processen zo goed als automatisch zullen verlopen. Ook in de haven zal dat zo zijn. Uit de stroom aan data die al die geconnecteerde containers, sluizen en kranen genereren, zullen voortdurend nieuwe inzichten worden gehaald, die op hun beurt telkens tot acties zullen leiden. Maar er is meer, want dankzij IoT zal je niet alleen je goederen kunnen tracken, je zal ook meer kwaliteits- en veiligheidsgaranties kunnen geven. Je zal immers een veel nauwkeuriger beeld krijgen van de condities waarin een product wordt getransporteerd. Ook de combinatie met blockchaintechnologie lijkt me bijzonder interessant. Door de data op de blockchain te loggen, ben je zeker dat niemand ze nog kan veranderen. ” 

Welke IoT-toepassingen zie je vandaag al binnen de logistiek?
“In de haven van Antwerpen, waar wij vooral actief zijn, verlopen nog veel processen op papier. Er zal dus eerst nog wat gedigitaliseerd moeten worden voor Internet of Things er echt uit de startblokken kan schieten. Niettemin zijn er hier en daar al wat experimenten opgezet, bijvoorbeeld rond containerherkenning. Dankzij de camera’s die overal in de haven hangen, kunnen we de nummers op de containers die binnenkomen automatisch capteren. Op die manier kunnen we beter voorspellen welke containers waar en wanneer zullen arriveren. Een aantal bedrijven in de haven maakt ook al gebruik van sensoren voor binnenin de containers, bijvoorbeeld om geneesmiddelen te transporteren. Het is belangrijk dat de temperatuur tijdens het transport niet te hoog wordt. Via sensoren kunnen ze de condities binnenin de container monitoren.”

Betekent Internet of Things ook besparing?
“Dat zal er zeker een gevolg van zijn. Dankzij Internet of Things worden gegevens in real time beschikbaar, waardoor je veel sneller van de ene naar de volgende stap in het proces zult kunnen overschakelen. In veel gevallen zal dat zelfs automatisch gebeuren. Die tijdswinst zal voor de bedrijven ongetwijfeld een besparing opleveren.”
 

Jan Merckx, projectleider VIL, innovatieplatform voor de logistieke sector

Welke voordelen biedt Internet of Things aan de supply chain?
“Internet of Things zorgt er in de eerste plaats voor dat we meer en op een veel efficiëntere manier data capteren. In het beste geval gebeurt dat zelfs volledig automatisch. Kijk maar naar de manier waarop grote kledingketens werken. Om de stock te controleren, moesten medewerkers vroeger alle barcodes op de kleren met de hand scannen. Tegenwoordig zijn alle broeken en t-shirts voorzien van een chip en volstaat het om even met de mobiele scanner door de winkel te rijden. Sommige winkels werken zelfs met antennes in het plafond, waardoor de inventaris à la minute wordt bijgewerkt. Dat is trouwens nog maar het begin. Er zullen steeds meer systemen komen die zo intelligent zijn dat ze zelf beslissingen kunnen nemen en automatisch veranderingen op gang kunnen brengen.” 

Welke IoT-toepassingen zie je vandaag al binnen de logistiek?
“Twee jaar geleden zijn we samen met enkele steden en private partners aan een innovatief project rond stadsdistributie begonnen. Via een testcase in Antwerpen zoeken we uit hoe Internet of Things de logistieke keten in de stad kan verbeteren. Daarvoor richtten we een micromagazijn in van waaruit we enkele lokale winkels van Samsonite en Proximus zo efficiënt mogelijk proberen te bevoorraden. Dat doen we onder meer door gebruik te maken van slimme technologieën. Het magazijn zelf bijvoorbeeld is uitgerust met een geautomatiseerd slot dat opengaat wanneer de transporteur zijn goederen komt leveren. Het systeem voorziet voor hem ook automatisch een parkeerplek in de buurt, zodanig dat hij niet onnodig moet rondrijden. De voorlopige balans van het project is positief, al beseffen we dat er nog veel ruimte voor verbetering is. De gesprekken om het project na de proefperiode verder te zetten zijn intussen opgestart.”

Betekent Internet of Things ook besparing?
“Bedrijven die in Internet of Things investeren, doen dat omdat ze geloven dat het hun processen efficiënter en dus goedkoper zal maken. Die oefening houdt vandaag veel organisaties bezig. Daarom ook dat je tegenwoordig zoveel innovation managers ziet opduiken. Bedrijven kunnen het zich niet permitteren om de boot te missen, maar uiteraard willen ze ook dat hun inspanningen financieel renderen. Moeten we investeren of wachten we beter nog? Dat is de afweging die ze voortdurend maken. De technologieën zijn zo talrijk en volgen elkaar zo snel op dat dat bijna een job op zich is geworden.”  

Lees meer.

Carl Veys: Mobiliteit op maat lost fileleed op

De bedrijfswagen. Voor diegenen die erover beschikken, is het een erg gewaardeerd transportmiddel als onderdeel van hun loonpakket, voor anderen de oorzaak van alle verkeersellende. Maar het hoeft niet zo zwart-wit te zijn. De oplossing volgens mij? Een écht mobiliteitsbudget.

Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme...

De wereld beweegt continu en gedragsveranderingen vragen om concrete oplossingen. Slimme mobiliteit draagt bij aan een prettige, veilige en duurzame samenleving. Binnen Smart Cities én daarbuiten is technologie de verbindende factor die zorgt dat slimme infrastructuur en slimme mobiliteit samengaan.

Data kopen en data krijgen

We staan aan de...

Een land van spijs en drank

Fancy bars, hippe cocktails en multiculturele foodtrucks. De culinaire wereld is in verandering. De Belg staat open voor die vernieuwing, maar blijft wel trouw aan zijn klassiekers. “We houden gewoon van eten, drinken en tafelen. En dat zal nooit veranderen.”

Voorkom de moderne demon

Stress. Net zoals de meeste zaken in het leven geldt: een beetje schaadt niet, overdaad kan fataal zijn. Burn-out is hard op weg de meest voorkomende arbeidsgerelateerde ziekte van het moment te worden.

Kappen met cafeïne?


Wat een goede start van een maandag inhoudt? Een heerlijke portie cafeïne helpt je om het weekend weg te spoelen en je schrap te zetten voor de nieuwe werkweek.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”