Home Business Schaars talent vraagt om creatief rekruteren

Schaars talent vraagt om creatief rekruteren

IT-specialisten, vind ze maar eens als bedrijf. Of bouwvakkers, nog zo’n knelpuntberoep. Rekruteerders moeten alles uit de kast halen om ze aan te trekken. Sommige bedrijven bewandelen een andere piste: zij beginnen gewoon zelf mensen op te leiden.

Werfleiders, ploegbazen, calculators en stabiliteitsingenieurs… Wie in de bouw werkt, weet het: dat soort mensen is zeer lastig te vinden tegenwoordig. In 2019 waren er dan ook bijna 14.000 openstaande vacatures in de sector. De redenen: jongeren weten niet welke mogelijkheden het technische diploma biedt en kennen ook de verschillende functies niet die bouwbedrijven zoeken.

Rekruteren in niches

“Werken in de bouw betekent niet automatisch dat je metselaar bent”, zegt Jonas Deschamps, Construction & Property-expert bij het rekruteringsbedrijf Hays. Bij Hays pakken ze de schaarste aan door zeer gericht te rekruteren. Zij verdelen de bouwsector in drie niches: architectuur en studiebureaus, interieur en renovatie en algemene projectleiding en management. Die specialistische aanpak werpt vruchten af. “Dankzij de onderverdeling in niches, weet het rekruteringsteam precies wat kandidaten en bedrijven willen”, legt Deschamps uit. “En ook: wie geschikt is en hoe de partijen aan elkaar gematcht kunnen worden.”

Gunstige voorwaarden bieden

Toch is ook dit nog niet voldoende. Naast een moderne rekruteringsaanpak – met video bijvoorbeeld –, proberen werkgevers het verschil te maken door erg gunstige loon- en werkvoorwaarden aan te bieden. Deschamps: “De war for talent woedt zo hard dat iedereen zich op elk vlak wil onderscheiden. De loonvoorwaarden liggen momenteel bijzonder hoog. De gesprekken verlopen soms zelfs per opbod.”

Flexibele oplossingen aanbieden

Maar het gaat nog verder. Naast een hoog loon staan bouwbedrijven ook open om jarenlange tradities zoals het bouwverlof of vroege werkuren aan te passen aan de wensen van jong talent. “Bedrijven zoeken oplossingen om vakantiedagen of recuperatiedagen flexibel in te plannen”, zegt Deschamps. “Millennials willen zich vrij voelen. Op voorhand vastgelegde vakantieperiodes, zoals het bouwverlof, vinden ze nadelig. Ook zaken zoals een fitness, een bar of een groene lunchplek duiken steeds vaker op. Een omgeving met uitstraling kan immers doorslaggevend zijn in de keuze voor een werkgever.”

“Niet het profiel van de cursisten was primordiaal, wel hun attitude en motivatie.”Inès Godart, fujitsu

Zelf opleidingen aanbieden

Ook in de IT moeten ondernemingen erg creatief uit de hoek komen om personeel binnen te halen. Het aanbod is tegenwoordig zelfs zo laag dat ze zelf maar mensen beginnen op te leiden om de nood te ledigen. De Belgische vestiging van Fujitsu bijvoorbeeld organiseerde, samen met Actiris, Evoliris en Bruxelles Formation, begin dit jaar een cursus voor cybersecurity-experts. Zo’n 140 mensen schreven zich in, 49 werden voor een tweede ronde geselecteerd en twaalf mochten uiteindelijk aan de cursus beginnen.

Terug op de schoolbanken

Het gros van de kandidaten dat aan de opleiding deelnam, zou bij een traditioneel rekruteringsproces waarschijnlijk niet eens door de selecties geraakt zijn. Een van de meest succesvolle sollicitanten was bijvoorbeeld een verwarmingsinstallateur. “De cursisten begonnen van nul en zaten vijf dagen per week terug op de schoolbanken”, vertelt Fujitsu-woordvoerster Inès Godart. “Op enkele uitzonderingen na had bijna niemand enige IT-ervaring. Alle twaalf hebben ze nu een erkend diploma van security-expert behaald. Zeven van hen zijn momenteel bij Fujitsu aan het werk. Vier anderen hebben elders een job gevonden. Er is maar één kandidaat die momenteel niet aan de slag is.”

Persoonlijke investering

Waarom Fujitsu de moeite doet om zelf zo’n cursus op poten te zetten, laat zich gemakkelijk uitleggen. “Het is momenteel enorm moeilijk om de juiste profielen te vinden in de cybersecurity. Kandidaten die over dat soort skills beschikken, zijn enorm gegeerd op de arbeidsmarkt. Voor ons was trouwens ook niet het profiel van de kandidaten primordiaal, maar wel hun attitude en motivatie. Vier maanden terug naar school gaan, vergt immers een serieuze persoonlijke investering.”

Bij Fujitsu zijn er al brainstormsessies over een volgende editie van de cursus. “Wanneer die zal plaatsvinden, weten we nog niet”, zegt Godart. “En of die weer over security zal gaan, is ook nog niet zeker. Het zou kunnen dat we over een ander domein zullen spreken, waar de kandidaten eveneens schaars zijn. Artificiële intelligentie bijvoorbeeld, dat zou ook nog een goed onderwerp zijn.”

MEER

Online betalingen van nu: onzichtbaar en veilig

Online betalingen Van webshop naar online marktplaats, van eten bestellen en een boeking op Airbnb tot een ritje met Uber; waar je online betaalt, neemt mobiel de bovenhand. En de globale spelers drukken er hun stempel op. Dat is e-commerce in 2020.

Ondernemen als antwoord op globale uitdagingen

duurzaamheid Het mooie van duurzaamheid is dat het overal kan zijn. In een buurtproject van een lokale vzw, in een transnationaal project van een multinational en alles ertussenin. Nog mooier is dat dit verbonden wordt door een globale strategie, vervat in de 17 Sustainable Development Goals.

3 vragen aan… Karen Boers

Een nieuw jaar is een ideale gelegenheid om werk te maken van een nieuwe carrière. En de ICT-wereld biedt heel veel boeiende jobs.

Intelligent recycleren wordt de toekomst

Alles wordt verpakt, maar de wereld moet properder. Veel properder. Maar de hamvraag blijft: hoe verbinden we die twee items met elkaar zodat zowel de industrie, de consument en moeder aarde tevreden zijn? Niet makkelijk, maar met moderne techniek en een gerichte aanpak moeten we op termijn perfecte alternatieven kunnen vinden.

Het (digitale) kantoor van de toekomst

Toekomst van ondernemen Een ware digitale revolutie lijkt in het ondernemerslandschap momenteel onvermijdelijk. Ondernemers moeten risico’s nemen en durven springen in een nieuwe, digitalere wereld. We vroegen Peter De Keyzer en Eline De Munck naar hun verwachtingen van de toekomst, de periode na de huidige coronacrisis. 

‘Ik blijf hier dan, hé’

Zelfontplooiing Niet iedere jongere die van het middelbaar of zijn eerste rondje hoger onderwijs komt, heeft meteen zin om de arbeidsmarkt te veroveren. Of om wéér achter de schoolbanken te kruipen. Vandaar dat velen kiezen om een (grote) reis te maken. Al dan niet moederziel alleen.