management
Business

Management op mensenmaat

28.04.2020
door Fokus Online

Het kan anders. Dat inzicht kwam er nadat we met Torfs tussen 2005 en 2015 onze omzet zagen verviervoudigen, en we in die periode zeven keer tot beste werkgever werden verkozen. Die resultaten hebben we te danken aan het feit dat we als management investeren in mensen, en zo in een Great Place To Work

Een fijne werkvloer krijg je niet zomaar, maar gebeurt stap voor stap. Toen we in 2008 voor het eerst verkozen werden tot ‘Beste Werkgever’, zag ik wat een energieboost dat gaf aan de organisatie. Mensen waren er oprecht trots op, en het versterkte onze bedrijfscultuur.

Strategisch leiden is luisteren

Uit dat soort ervaringen trek je dan lessen, vervolgens besluit je daar verder op in te zetten. Een goede strategie is niet iets dat een CEO op een maandagochtend uit zijn duim zuigt. Het is veel belangrijker om te kijken naar wat er zich afspeelt in je bedrijf, te luisteren naar de mensen, aanwezig te zijn op de vloer… en daaruit conclusies te trekken en heel geleidelijk bij te sturen waar nodig. Versterken wat goed gaat en afstoten wat minder goed gaat.

Ruimte voor menselijkheid

Een menselijke aanpak is eigenlijk niet meer dan normaal. Dat is geen rocket science, gewoon gezond boerenverstand. Waardering en ruimte geven, mensen betrekken en inspireren, daar draait het om. Ik zie dan vaak iedereen knikken: ‘Ah ja, natuurlijk. Zo wil ik het ook.’ En toch stel ik vast dat het op veel plaatsen anders loopt. Vanzelfsprekend zijn er, vergeleken met tien jaar geleden, dingen aan het veranderen. Maar onderschat nooit de kracht van bedrijven die puur financieel gestuurd zijn en waar de beurskoers en het EBITDA het alfa en omega zijn. Daar is minder ruimte voor menselijkheid. Het is maar waar je op stuurt. Waar je je vlag plant, daar gaan mensen namelijk naar kijken.

“Een Great Place To Work is een gezamenlijk project.”

Vertrouwen in management

De toekomst van de werkvloer staat gelukkig niet stil. De toenemende digitalisering en automatisering bevat valkuilen, ja, maar je kunt het niet tegenhouden. In dat verhaal heb je net nog méér nood aan mensen en bedrijven die inzetten op een Great Place To Work, omdat de basis daarvan vertrouwen is. Als medewerkers vertrouwen hebben in de keuzes van het management, kunnen ze zich er helemaal loyaal achter zetten. In organisaties waar er wantrouwen heerst, wordt er veel angstiger gekeken naar die toekomstige uitdagingen. Medewerkers moeten erin geloven dat zij mee kunnen transformeren, en dat er voor hen altijd een plaats zal zijn.

Leiderschap vermenselijken

Voor mij is het duidelijk dat de kwaliteit van het leiderschap daarbij fundamenteel is. Leiderschap gericht op mensen ruimte en kansen geven, talenten ontwikkelen, inspireren en macht loslaten, in plaats van alles zelf te willen beslissen. “People don’t leave bad companies, people leave bad bosses”. Als je het leiderschap kunt vermenselijken, vermenselijk je het hele bedrijf. Maar als je dat niet op een authentieke manier doet, val je door de mand. En vergeet niet om je medewerkers te betrekken. Een Great Place To Work is een gezamenlijk project. Dat kun je als CEO niet op je eentje trekken. Het moet een collectieve inspanning zijn waar ook medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen en mee nadenken. Natuurlijk gebeurt dat met vallen en opstaan, maar wel vanuit eerlijkheid, authenticiteit, kwetsbaarheid en constante bijsturing.

Vorig artikel
Volgend artikel