e-commerce
Ondernemen

Geeroms: ‘E-commerce als motor van verandering’

01.02.2023
door Fokus Online
e-commerce

Sofie Geeroms, directeur van de Belgische e-commercefederatie BeCommerce

Consumenten blijven fan van de e-commerce, dat bewijzen ook de cijfers van de BeCommerce Market Monitor. In het derde kwartaal van 2022 gaven we al meer uit dan in het hele jaar 2021, toen er maar liefst 12 miljard euro online werd uitgegeven.

We geven niet alleen meer uit online, er komen ook steeds meer webshops bij. In de eerste helft van 2022 noteerden we een stijging van 5985 webshops, goed voor een groei van 13 procent. Dat komt neer op liefst 51.101 geregistreerde webshops. Opvallend is daarbij dat die groei grotendeels te danken is aan fysieke winkels die nu ook online verkopen.

Tegelijk staat het Belgische retaillandschap voor heel wat uitdagingen. Er is immers niet één profiel van een onlineverkoper. Gevestigde waarden die een onlinekanaal toevoegen kijken aan tegen heel andere uitdagingen dan starters die hun webshop nog aan het uitbouwen zijn. Dé uitdaging op de lange termijn is natuurlijk dat de Belgische retailbedrijven de e-commerce zelf omarmen, er de voordelen van inzien en streven naar een eengemaakt model waar online en offline verkoopkanalen geïntegreerd zijn. Dat vergt niet alleen een geïntegreerd gedigitaliseerd on- en offline betalingssysteem, een ander stockbeheer, een nieuw IT-systeem, een aangepast verpakkingsbeleid of databeheer. Het is een en-enverhaal dat finaal resulteert in een ander businessmodel.

De consument wil een duurzaam verhaal, en als retailer deel je best die bezorgdheden.

Opleidingen zijn daarbij essentieel. Voor de kleinhandel gaat het dan om het opleiden van kassiersters zodat ze bijvoorbeeld ook de online bestellingen kunnen opvolgen en beheren. Voor een kmo gaat het ook over databeheer en -analyse, en de vertaling daarvan naar de andere afdelingen binnen hetzelfde bedrijf. En als we het over data hebben, moeten we het ook hebben over consumentenbescherming, denk maar aan gegevensbescherming, privacy, integere reclame en correcte betalingen. 

Cybersecurity is een ander thema dat centraal staat. Al het werk van de afgelopen jaren kan in één ruk ongedaan gemaakt worden door een vijandige digitale aanval. Dit is helaas geen ver-van-mijn-bedshow. Het ‘cross-border’-verhaal is dan weer van een andere orde: hoe vergroot je marktaandeel door naar het buitenland te gaan? Welke markten zijn prioritair? Hoe pak je dat aan? 

Duurzaamheid is nog een andere uitdaging. De consument wil een duurzaam verhaal, en als retailer deel je best die bezorgdheden. Wie betaalt voor die ‘groene’ omschakeling? Die vaak toch heel wat investeringen vereist onder meer op vlak van logistiek, verpakkingsbeleid en leveringstraject. Voor veel kmo’s gaat het uiteindelijk over de digitalisering van het bedrijf zelf, waarbij e-commerce de motor is van deze veranderingen. 

BeCommerce is klaar om samen met andere federaties de rol van die motor op zich te nemen en alle stakeholders – overheden, onderwijsinstellingen, betalingsindustrie, logistieke sector, IT-sector – hiervoor te mobiliseren. 

Vorig artikel
Volgend artikel