werkvloer
Carrière

Welzijn op de werkvloer, de basis van elk renderend bedrijf

12.10.2022
door Victor Peeters

We mogen dan wel vaker van thuis uit werken, dat wil niet zeggen dat de atmosfeer op de werkvloer mag verwateren. Omdat collega’s in dit scenario minder face-to-facecontact hebben is het net nog belangrijker om een goede werksfeer te creëren. Een goede teamspirit boost de algemene atmosfeer en stimuleert daarbij ook nog eens de productiviteit. Hieronder vier tips in het bekomen van de ideale groepsdynamiek

Stimuleer open communicatie

Zoals in elke relatie is ook op de werkvloer open communicatie essentieel. Wanneer werkgevers het aanmoedigen om open in dialoog te gaan, zullen werknemers een groter vertrouwen in het bedrijf opbouwen. Niets is zo rampzalig als een verkoop of een presentatie die volledig in het honderd loopt door slechte communicatie. Het geeft een slecht beeld weer tegenover mogelijke klanten en het limiteert het groepsgevoel. Communicatie kan bekeken worden als de basis van een bedrijf. Als het hier al fout loopt, wordt het moeilijk om hierop verder te bouwen. 

Hoe pakken we dit nu best aan? Als werkgever dien je vanaf het eerste contact het goede voorbeeld te geven. Het sollicitatiegesprek is daarom het uitgelezen moment om aan te kaarten hoe hoog open communicatie in het bedrijf op de ladder staat. Sollicitanten weten zo meteen wat ze kunnen verwachten en vooral hoe ze zichzelf dienen te positioneren. Tijdens de werkuren is het als werkgever vooral belangrijk om elk personeelslid te voorzien van voldoende opbouwende feedback. Door steeds duidelijk aan te geven wat goed is en wat nog bijgeschaafd kan worden, groeit de kwaliteit van het bedrijf. Daarbuiten is het ook nodig om voldoende open te staan voor de vragen van werknemers en op de gewenste momenten een luisterend oor te bieden. Het positieve gevolg is dat werknemers uiteindelijk ook onderling open zullen communiceren, wat weer zorgt voor minder conflicten.

Loslaten en vertrouwen

Je kind kan niet eeuwig met hulpwieltjes blijven fietsen. Je moet inzien wanneer je moet loslaten. Bij werknemers is dit net hetzelfde. Werkgevers verdrinken vaak in het werk omdat ze bepaalde taken niet durven toewijzen aan iemand anders. Afhankelijk van hoelang iemand al in dienst is, dien je als werkgever te bekijken wie je welke taak kunt toevertrouwen. Ook hier speelt open communicatie een belangrijke rol. Het kan zijn dat een werknemer al jaren in dienst is, maar nooit een duidelijke uitleg gekregen heeft hoe een bepaalde handeling tot een goed einde wordt gebracht. 

Om dit te voorkomen heeft de werkgever de taak om iedereen zo efficiënt mogelijk op te leiden. Naarmate een opdracht voldoende besproken is en je merkt dat de werknemer deze taak perfect beheerst, moet je als werkgever inzien dat je deze taak en daarbij ook de werknemer wat meer kunt loslaten. Het beter onderverdelen van taken geeft je als werkgever meer tijd om het globale overzicht te bewaren. Daarbovenop geeft het een positief signaal naar de werknemer. Wanneer werknemers meer taken met een grotere verantwoordelijkheid krijgen, voelen ze zich meer gewaardeerd en daarbij ook beter in hun vel. 

Conflicten preventief bestrijden

Het klinkt misschien gek, maar wanneer je fulltime werkt spendeer je ongeveer 60 procent van je tijd op de werkvloer. Wanneer je zoveel tijd doorbrengt op één plaats, wil je kunnen rekenen op een goede werksfeer. Energierovende conflicten ben je dus liever kwijt dan rijk. Als werkgever heb je daarom de taak om vroegtijdig op te sporen waar een mogelijke frustratiebom kan ontploffen. Elke persoon is anders en komt daarbij niet met iedereen even goed overweg. Dit is in essentie geen probleem, maar wel moet elke werknemer in staat zijn om met elke collega goed samen te werken. Soms ontstaan er conflicten tussen werknemers omdat ze niet aanvoelen hoe ze met elkaar moeten omgaan. 

Als werkgever hou je het overzicht en ben je in de mogelijkheid om te analyseren waar bepaalde contacten en handelingen fout lopen. Om dit probleem op te lossen en zelfs te voorkomen, spreek je beide partijen individueel aan. Tijdens dit gesprek leg je uit hoe het contact met bepaalde collega’s versoepeld kan worden. Indien nodig organiseer je een gesprek met beide werknemers om te achterhalen waar het probleem zich vormt. Naarmate collega’s elkaars sterke en mindere kanten leren kennen, kan hierop worden ingespeeld zodat de werksfeer en de efficiëntie nooit uit evenwicht raken.

Geef toekomstperspectief

Wat maakt bergwandelingen zo boeiend? De uitdaging tijdens het klimmen en de beloning van een adembenemend vergezicht bij de aankomst op de top. De werkvloer is misschien niet zo spectaculair als de Mount Everest, toch zoeken werknemers naar dezelfde impulsen om geboeid te blijven in hun job. Werknemers die dag in, dag uit belast worden met exact dezelfde taak, zullen erg snel gedemotiveerd raken waardoor de kwaliteit van hun werk ook zal dalen. Om dit te voorkomen is het aangewezen om op regelmatige basis het geleverde werk individueel te evalueren. 

Tijdens deze evaluatiegesprekken kan worden aangegeven hoe goed geleverd werk kan bijdragen tot groeimogelijkheden binnen het bedrijf. De werknemer weet ook op basis hiervan waar zijn/haar werk toe leidt en hoe dit er mee voor zorgt dat het bedrijf optimaal blijft functioneren. Extra onderstrepen wat het belang is van elke functie laat werknemers inzien dat elke schakel onmisbaar is op de werkvloer. Met een duidelijk doel voor ogen zullen werknemers gemotiveerder zijn om elke opdracht tot een goed einde te brengen. Mensen die weten wat en waarom ze iets doen hebben bovendien een veel kleinere kans op een burn-out. 

Vorig artikel
Volgend artikel