Home Business Leasing De euthanasie van de salariswagen

De euthanasie van de salariswagen

‘Jouw sector heeft het ook niet gemakkelijk …’: in tijden van communiefeesten, lentefeesten en gepolariseerde verkiezingspropaganda is dat de laatste weken het startpunt van bijna al mijn gesprekken. Kort daarna gevolgd met: ‘Hoe ver kun je nu eigenlijk rijden met die elektrische wagen?’

Die elektrische auto doet het trouwens heel goed. De sector ook, dank u. Op een of andere manier is er wel een duidelijke en complete ontkoppeling tussen het gepolariseerde debat in de pers en sociale media enerzijds, en de realiteit anderzijds. Maar dat toont onmiddellijk ook hoe nauw mobiliteit ons aan het hart ligt. Nee, niet gewoon die auto. De mobiliteit. En de vrijheid die mobiliteit ons geeft.

Mobility providers

De leasingsector is ondertussen omgedoopt tot mobiliteitssector. De traditionele leasebedrijven vormen zich om tot mobility providers: leasefietsen, steps, multi-mobility apps en carsharing worden alsmaar populairder. Elk leasebedrijf heeft ondertussen zijn oplossing klaar.

De klanten van onze bedrijven ondersteunen ons in deze verandering. Ze vragen terecht naar betere mobiliteitsoplossingen, naar meer ecologische voertuigen, naar meer ondersteuning van de elektrische voertuigen of EV-gamma’s. Samen bouwen wij aan een toekomst van vlottere en meer ecologische mobiliteit. Mét een bewuster gebruik van onze wagen.

“Leasing is zo veel meer dan het fiscale voordeel waar het in de media tot herleid wordt.”

Voordelen delen

En zo ontwikkelt de leasingsector zich gestaag verder. Ook voor degenen zonder salariswagen. De voordelen van de verschillende leaseformules worden nu immers ook beschikbaar gemaakt voor particulier gebruik via aangepaste private leaseformules. Leasing is immers zo veel meer dan het fiscale voordeel waar het in de media tot herleid wordt. Leasemaatschappijen delen hun schaalvoordelen met de particulier. Maar belangrijker nog, ze nemen de onzekerheid van de restwaarde weg. En laat dat laatste nu net de grootste kopzorg zijn van een particulier die tussen het bos van politieke aankondigingen aangaande autofiscaliteit de bomen niet meer ziet.

Mobility-as-a-service

Met als positief resultaat dat de twee grote trends in onze sector zich binnen enkele jaren zullen kruisen. Enerzijds zullen bedrijven overschakelen van het louter leasen van wagens naar het aanbieden van multimobiliteit. Anderzijds gaan privépersonen overschakelen van een traditionele aankoop naar private lease. De twee evoluties zullen elkaar vinden en geleidelijk het concept mobility-as-a-service vorm geven. Mobiliteit voor iedereen.

De salariswagen zal zichzelf dus euthanaseren en onze sector zal bloeien. Hopelijk ruilt de politiek tegen dan aankondigingen voor visie. Dan bouwen we samen een wereld van vrijheid in (groene) mobiliteit.

MEER

Als vrouw dubbel zo hard je mannetje staan

Gender EqualityDe gelijkheid tussen man en vrouw: in theorie bestaat ze misschien wel, maar in de praktijk moeten ondernemende vrouwen toch voornamelijk wonder women en multi-taskers zijn. En de beste dochter, de beste echtgenote, mama, vriendin, collega, zakenpartner…

In de bres voor goeie ideeën

crowdfunding0,40 euro. Zoveel investeerde de gemiddelde Belg in 2014 in crowdfunding. Weinig, als je het naast de cijfers van pakweg Groot-Brittannië en Nederland legt, waar inwoners respectievelijk 29,5 en 3,7 euro vijl hadden. Wat moet je weten als je er zelf mee wilt beginnen?

Ondernemen in het buitenland: fiscale en juridische aandachtspunten

Internationaal OndernemenBij internationaal ondernemen komt heel wat kijken, op heel wat vlakken. Vooral fiscaal en juridisch gezien zitten er verschillende (complexe) addertjes onder het gras. Een goede voorbereiding, accurate opvolging en deskundige (lokale) begeleiding zijn geen overbodige luxe.

Erop, erover of er levenslang in?

Jongeren en SeksWat verwachten jongeren vandaag van een relatie? Geloven ze in die ene ware, het beleven van een klassiek romcom-scenario? Of mag het allemaal wat minder serieus en is de over-the-topromantiek morsdood? Jongerenonderzoek verrast met een vrij conservatieve mentaliteit als het op relaties aankomt. 

De ‘mancave’: typische trend eigen aan deze tijd

MancaveHet rustpunt voor de man is de ‘mancave’. Het woord rolt steeds vaker over de tong als we aan de toog zitten. Tijdens verbouwingen vertellen mannen vrijuit over dat speciale plekje dat ze zullen maken en waar ze straks terecht kunnen als ze alles even willen ontvluchten.

Slimme mobiliteitsinitiatieven in België

mobiliteitFrançois Bellot (MR) en Alexander De Croo (Open Vld) pompten maar liefst vier miljoen euro in initiatieven voor een zogenaamde ‘slimme mobiliteit’.