Home Business Leasing De euthanasie van de salariswagen

De euthanasie van de salariswagen

‘Jouw sector heeft het ook niet gemakkelijk …’: in tijden van communiefeesten, lentefeesten en gepolariseerde verkiezingspropaganda is dat de laatste weken het startpunt van bijna al mijn gesprekken. Kort daarna gevolgd met: ‘Hoe ver kun je nu eigenlijk rijden met die elektrische wagen?’

Die elektrische auto doet het trouwens heel goed. De sector ook, dank u. Op een of andere manier is er wel een duidelijke en complete ontkoppeling tussen het gepolariseerde debat in de pers en sociale media enerzijds, en de realiteit anderzijds. Maar dat toont onmiddellijk ook hoe nauw mobiliteit ons aan het hart ligt. Nee, niet gewoon die auto. De mobiliteit. En de vrijheid die mobiliteit ons geeft.

Mobility providers

De leasingsector is ondertussen omgedoopt tot mobiliteitssector. De traditionele leasebedrijven vormen zich om tot mobility providers: leasefietsen, steps, multi-mobility apps en carsharing worden alsmaar populairder. Elk leasebedrijf heeft ondertussen zijn oplossing klaar.

De klanten van onze bedrijven ondersteunen ons in deze verandering. Ze vragen terecht naar betere mobiliteitsoplossingen, naar meer ecologische voertuigen, naar meer ondersteuning van de elektrische voertuigen of EV-gamma’s. Samen bouwen wij aan een toekomst van vlottere en meer ecologische mobiliteit. Mét een bewuster gebruik van onze wagen.

“Leasing is zo veel meer dan het fiscale voordeel waar het in de media tot herleid wordt.”

Voordelen delen

En zo ontwikkelt de leasingsector zich gestaag verder. Ook voor degenen zonder salariswagen. De voordelen van de verschillende leaseformules worden nu immers ook beschikbaar gemaakt voor particulier gebruik via aangepaste private leaseformules. Leasing is immers zo veel meer dan het fiscale voordeel waar het in de media tot herleid wordt. Leasemaatschappijen delen hun schaalvoordelen met de particulier. Maar belangrijker nog, ze nemen de onzekerheid van de restwaarde weg. En laat dat laatste nu net de grootste kopzorg zijn van een particulier die tussen het bos van politieke aankondigingen aangaande autofiscaliteit de bomen niet meer ziet.

Mobility-as-a-service

Met als positief resultaat dat de twee grote trends in onze sector zich binnen enkele jaren zullen kruisen. Enerzijds zullen bedrijven overschakelen van het louter leasen van wagens naar het aanbieden van multimobiliteit. Anderzijds gaan privépersonen overschakelen van een traditionele aankoop naar private lease. De twee evoluties zullen elkaar vinden en geleidelijk het concept mobility-as-a-service vorm geven. Mobiliteit voor iedereen.

De salariswagen zal zichzelf dus euthanaseren en onze sector zal bloeien. Hopelijk ruilt de politiek tegen dan aankondigingen voor visie. Dan bouwen we samen een wereld van vrijheid in (groene) mobiliteit.

MEER

3 vragen aan… PNO Consultants

InnovatieprocesPNO Consultants: “Aan de basis zijn de uitdagingen dezelfde voor grote spelers als voor kmo’s. Enkel de middelen en de context zijn vaak anders. Het is belangrijk om – toekomstige – marktkansen te ontdekken en in een roadmap te koppelen aan jouw – potentiële – sterktes. Hoe beter dit lukt, hoe groter de slaagkans is van jouw idee.“

Mobiliteit op maat lost fileleed op

Carl VeysDe bedrijfswagen. Voor diegenen die erover beschikken, is het een erg gewaardeerd transportmiddel als onderdeel van hun loonpakket, voor anderen de oorzaak van alle verkeersellende. Maar het hoeft niet zo zwart-wit te zijn. De oplossing volgens mij? Een écht mobiliteitsbudget.

Samen aan één plastic zeel trekken

PlasticsoepBelgische bedrijven zijn goed in afvalsortering, maar de praktijk stagneert. Vooral kleine resten, zoals verpakkingsfolie, landen in het ‘algemeen vuil’. Dat kan dus gevoelig beter. “Bedrijven moeten aan tafel met hun buren en afvalsorteerders.”

‘Digitaal is een ongelooflijke economische kans’

Alexander De CrooDe digitale economie groeit ongeveer zeven keer zo snel als de reguliere economie en heeft het potentieel om tegen 2020 goed te zijn voor acht miljoen jobs in Europa. Alexander De Croo: “De vraag is: hoe krijgen we een zo groot mogelijk stuk van die taart naar België?”

Kuifje: 90 jaar oud, eeuwig jong

Kuifje, een van de grootste iconen uit de Belgische stripgeschiedenis, blaast dit jaar 90 kaarsjes uit. Het geesteskind van de Belgische tekenaar Hergé weet tot op heden jong en oud te bekoren, en dat in meer dan 110 talen.

‘Live the best life’

Els PynooDeze zomer ben ik 50 geworden. Ik sta dus aan het begin van de tweede helft van mijn leven en heb 100 procent vertrouwen in de toekomst.