salariswagen
Business

De euthanasie van de salariswagen

09.07.2019
door Fokus Online

Miel Horsten van ALD beantwoordt vaak gestelde vragen. Of zijn sector het moeilijk heeft en hoe ver je nu eigenlijk kunt rijden met die elektrische wagen.

‘Jouw sector heeft het ook niet gemakkelijk …’: in tijden van communiefeesten, lentefeesten en gepolariseerde verkiezingspropaganda is dat de laatste weken het startpunt van bijna al mijn gesprekken. Kort daarna gevolgd met: ‘Hoe ver kun je nu eigenlijk rijden met die elektrische wagen?’

Die elektrische auto doet het trouwens heel goed. De sector ook, dank u. Op een of andere manier is er wel een duidelijke en complete ontkoppeling tussen het gepolariseerde debat in de pers en sociale media enerzijds, en de realiteit anderzijds. Maar dat toont onmiddellijk ook hoe nauw mobiliteit ons aan het hart ligt. Nee, niet gewoon die auto. De mobiliteit. En de vrijheid die mobiliteit ons geeft.

Mobility providers

De leasingsector is ondertussen omgedoopt tot mobiliteitssector. De traditionele leasebedrijven vormen zich om tot mobility providers: leasefietsen, steps, multi-mobility apps en carsharing worden alsmaar populairder. Elk leasebedrijf heeft ondertussen zijn oplossing klaar.

De klanten van onze bedrijven ondersteunen ons in deze verandering. Ze vragen terecht naar betere mobiliteitsoplossingen, naar meer ecologische voertuigen, naar meer ondersteuning van de elektrische voertuigen of EV-gamma’s. Samen bouwen wij aan een toekomst van vlottere en meer ecologische mobiliteit. Mét een bewuster gebruik van onze wagen.

Leasing is zo veel meer dan het fiscale voordeel waar het in de media tot herleid wordt.

Voordelen delen

En zo ontwikkelt de leasingsector zich gestaag verder. Ook voor degenen zonder salariswagen. De voordelen van de verschillende leaseformules worden nu immers ook beschikbaar gemaakt voor particulier gebruik via aangepaste private leaseformules. Leasing is immers zo veel meer dan het fiscale voordeel waar het in de media tot herleid wordt. Leasemaatschappijen delen hun schaalvoordelen met de particulier. Maar belangrijker nog, ze nemen de onzekerheid van de restwaarde weg. En laat dat laatste nu net de grootste kopzorg zijn van een particulier die tussen het bos van politieke aankondigingen aangaande autofiscaliteit de bomen niet meer ziet.

Mobility-as-a-service

Met als positief resultaat dat de twee grote trends in onze sector zich binnen enkele jaren zullen kruisen. Enerzijds zullen bedrijven overschakelen van het louter leasen van wagens naar het aanbieden van multimobiliteit. Anderzijds gaan privépersonen overschakelen van een traditionele aankoop naar private lease. De twee evoluties zullen elkaar vinden en geleidelijk het concept mobility-as-a-service vorm geven. Mobiliteit voor iedereen.

De salariswagen zal zichzelf dus euthanaseren en onze sector zal bloeien. Hopelijk ruilt de politiek tegen dan aankondigingen voor visie. Dan bouwen we samen een wereld van vrijheid in (groene) mobiliteit.

Vorig artikel
Volgend artikel