fiets
Business

Een fiets voor je medewerker: aankopen of leasen?

09.07.2019
door Fokus-online.be

Het aanleggen van nieuwe fietssnelwegen, het vergroten van autovrije zones in de woonkern… er beweegt heel wat wanneer we het hebben over onze hedendaagse mobiliteit.

En gelukkig maar, want het aantal files en de daarbij horende hoeveelheid CO2-uitstoot gaan alleen maar omhoog, tot ergernis van iedereen die ermee geconfronteerd wordt. Een van de oplossingen voor deze situatie is een heuse mobiliteitsshift: minder wagens, meer fietsen. En dat is ook reeds een grote groep werknemers niet ontgaan.

Wat gedaan met de bedrijfsfiets?

De bedrijfsfiets zit in de lift. Meer en meer bedrijven bieden hun medewerkers een fiets aan, en met succes. De parking is minder vol, werknemers staan niet onnodig in die ellenlange file en de gezondheid gaat erop vooruit. Bovendien gaan al deze voordelen gepaard met een financieel interessant eindresultaat, zowel voor werknemer als werkgever. Die beide groepen zitten echter met heel wat vragen: hoe ziet de implementatie van die bedrijfsfiets er nu precies uit? Kiezen we voor een leasing? Of gaan we meteen voor een aankoop?

Kiezen voor aankoop of leasen?

Wanneer de werkgever beslist om een bedrijfsfiets aan te bieden, heeft die veelal de keuze tussen twee mogelijkheden: kopen of leasen. Beide formules hebben hetzelfde einddoel, namelijk dat de werknemer op een voordelige manier kan genieten van een bedrijfsfiets. Maar wat zijn nu de pro’s en contra’s van beide opties?

Leasing

Bij leasing kiest het bedrijf voor een huurformule. 36 maanden lang wordt het gebruik van de bedrijfsfiets gefactureerd aan het bedrijf. Voor deze kosten geldt 100 procent aftrekbaarheid. In de meeste situaties wordt de factuur kostenneutraal doorgerekend naar de werknemer. In de maandelijkse factuur wordt standaard rekening gehouden met onderhoudsbudget, verzekering en pechverhelping. Gemakkelijk en overzichtelijk dus. Op het einde van het huurcontract kan de bestuurder de fiets ook overkopen van de leasefirma aan een zeer interessante prijs.

Aankoop

Bij een bedrijfsaankoop kiest het bedrijf ervoor om de fiets aan te kopen. Hierdoor verwerft het bedrijf activa, waardoor het op de balans van de boekhouding voordeel haalt. Bovendien is de aankoop het eerste jaar voor 120 procent fiscaal aftrekbaar. Optioneel kiest het bedrijf ervoor om, naar analogie met de leaseformule, ook een onderhoudsbudget en verzekering met pechverhelping aan te kopen. Inhoudelijk eigenlijk net hetzelfde als een leasing dus. De totaalsom van deze producten zal het bedrijf op een gelijkaardige manier verwerken naar het loon, om op het einde van de rit ook een aankoopoptie aan te bieden.

Prijsverschil

Wanneer je de optelsom zou maken van de 36 leasefacturen, en die naast de eigenlijke kost van de fiets, verzekering/pechverhelping en onderhoudsbudget legt, dan valt meteen op dat er een redelijk prijsverschil is. Dat is ook logisch, de administratieve en rentingkost van de hele leaseformule zijn meegerekend in het hele verhaal. Wil je dus de goedkoopste oplossing, dan is een bedrijfsaankoop de meest interessante keuze. Wel heb je bij de opstart van het project wat meer geduld nodig. Heb je hier geen tijd voor en is het prijsverschil van weinig belang? Dan is leasing de juiste keuze.

De bedrijfsaankoop

De uiteindelijke uitwerking van het project zal voor de werknemer praktisch geen verschil maken, maar financieel wel. De werknemer zal minder bruto moeten inruilen wanneer het voor de goedkoopste oplossing kiest: de bedrijfsaankoop. Maar of er een ‘beste keuze’ is, dat is afhankelijk van de situatie in het bedrijf. Vaak is het zowel aan de financiële dienst als aan human resources om over dit onderwerp te beslissen. Elke situatie is anders; afhankelijk van het aantal fietsen, de financiële status van het bedrijf en de benadering van het mobiliteitsverhaal.

Vorig artikel
Volgend artikel