consultancybedrijf
IT

IT-expertise: inhuren of aanwerven?

15.06.2022
door Fokus Online

Een snel veranderende wereld wakkert de groei van het consultancybedrijf aan. Hun adviesdiensten zijn steeds meer in trek. Zeker binnen de IT-sector, waar de innovaties elkaar in sneltempo opvolgen en de krapte op de arbeidsmarkt steeds verder toeneemt. 

Volgens Steve Brown, futuroloog en voormalig Intel-medewerker wacht er een rooskleurige toekomst voor  IT-consultancy. Post-corona gaan bedrijven nog meer automatiseren, digitaliseren en innoveren. Om in dat – snel veranderende – hoogtechnologische landschap niet achterop te raken, moet je er wel een specialist bijhalen. En omdat je niet altijd op zoek bent naar dezelfde expertise is IT-consultancy de oplossing bij uitstek, aldus Brown in zijn boek The Innovation Ultimum. 

“De sector verandert inderdaad razendsnel. Veel ondernemingen worstelen daarmee: ze vinden het moeilijk om hun IT-systemen up-to-date te houden, kennen niet de juiste IT-strategie, missen een beveiligingsbeleid – waardoor er trouwens steeds meer cybersecurity-problemen zijn, zélfs het ministerie van Defensie werd eind vorig jaar nog slachtoffer van een zware cyberaanval – of hebben gewoon niet de juiste IT-kennis in huis”, ervaart ook Daniele Perrotti, CEO van consultancybedrijf WE FIX-IT. “Door een consultant onder de arm te nemen, kun je de kennis binnen je onderneming actualiseren en klaarstomen voor de toekomst. Wij versterken ondernemers zowel met IT- als technical consultants, zoals netwerk-, storings- of glasvezeltechniekers. Deze laatste groep is steeds meer in trek: zij houden, bij wijze van spreken, het licht aan in België.”

Wat ook meespeelt, is dat zo’n ervaren IT-profielen maar moeilijk te vinden zijn. De cijfers van technologiefederatie Agoria spreken boekdelen: zonder extra maatregelen zal het aantal niet-ingevulde IT-vacatures tegen 2030 oplopen tot 541.000. “Zélf een IT-expert aanwerven is voor veel bedrijven dus allesbehalve vanzelfsprekend”, weet Perrotti. “Wij vinden ze wél: omdat we in the field zitten en dus met heel veel mensen in aanraking komen. We kunnen het talent er zo uitpikken en kunnen die IT-talenten makkelijker aan ons binden door ze veel afwisseling en doorgroeimogelijkheden te bieden. Zeker voor technische profielen is dat ongezien: als consultancybedrijf kunnen ze doorheen hun carrière aan de slag met verschillende technieken – van coax, over glasvezel, tot the next thing – terwijl ze het bij een vaste werkgever vaak bij één techniek moeten houden.”

Door een consultant onder de arm te nemen kun je de kennis binnen je onderneming actualiseren en klaarstomen voor de toekomst.

Niet alleen werknemers zijn vragende partij voor zo’n flexibele arbeidsrelatie, ook werkgevers zijn er steeds meer voor te vinden: “Het laat je toe om voor elk specifiek project het juiste talent in te schakelen”, vat Jonas Claes, COO van WE FIX-IT, het samen. “Onze mensen brengen ontzettend veel kennis met zich mee. Ze deden al zoveel uiteenlopende projecten en hebben ervaring met verschillende werkwijzen en processen. Daar plukt de volgende klant de vruchten van: we vinden zo immers sneller dé ideale oplossing.”

Daarmee countert het consultancybedrijf meteen het vaak gehoorde ‘consultants zijn duur’: “Als je alle voordelen optelt, is het verschil minimaal”, aldus Perrotti. “Je betaalt enkel voor de overeenkomst – geen sociale lasten, verlof, opleidingen, …  – en krijgt in ruil een meteen inzetbare werkkracht die getraind is in ‘zelfredzaamheid’ en van wie je de hand niet meer hoeft vast te houden. Tegelijk waken consultants ook automatisch over hun reputatie. Ze moeten een goede beurt maken, omdat nieuwe klanten ook naar hun vorige projecten kijken. Je kunt er dus vanop aan dat je ‘waar voor je geld’ krijgt’.”

Die troeven maken IT-consultants erg gegeerd. Steeds meer ondernemingen zetten hen gretig in. Maar is het ook altijd de juiste keuze? “Moeilijke vraag”, geeft Perrotti toe. “Wie bij complexe innovatieve projecten een snel inzetbare expert wil, is altijd het beste af met een consultant. Bestaat de mogelijkheid om er veel trainingen, budget en tijd voor vrij te maken? Dan is een interne medewerker zeker ook een optie. De beste formule lijkt me echter een mix van interne en externe expertise die je samenbrengt in een sterk team. Zo ben je altijd in staat om zowel de huidige als de toekomstige IT-uitdagingen te tackelen.”

Vorig artikel
Volgend artikel