Sitee
IT

Een Zwitsers zakmes voor digitale bedrijfsvoering

14.12.2021
door Fokus Online

De meeste bedrijven beseffen ondertussen wel dat ze aanwezig moeten zijn op digitale kanalen. Ook KMO’s willen die oefening graag maken. Maar dan wel zonder enorme investeringen of steile leercurves. 

Huidige oplossingen

Veel ondernemingen die hun digitale aanwezigheid willen verzorgen, moeten daarvoor noodgedwongen met verschillende pakketten aan de slag. “Er schort ook altijd wel iets aan de huidige oplossingen”, zegt Bart van der Heijden, Chief Technology Officer van FCR Media en Sitee.io. “Vaak zijn ze bijvoorbeeld erg beperkt in scope en kan je er alleen maar pakweg een website mee maken of een digitale campagne mee beheren of je klantenbeheer doen. Tools die verschillende disciplines onder de knie hebben, moet je al goed gaan zoeken, richten zich veel meer op enterprise level-bedrijven of zijn zeer duur.”

Sitee

Dit soort software brengt vaak ook een steile leercurve mee en ze zijn lastig met elkaar te integreren. Bijvoorbeeld bij het delen van data. Bij FCR Media zagen ze het gat in de markt. En daarom besloten ze om dan maar zelf zo’n tool te ontwikkelen: Sitee. “Sitee is één platform waarmee bedrijven een hele reeks van tools kunnen beheren”, legt van der Heijden uit. “Je kunt er digitale campagnes mee opzetten, zowel via mail als sociale media. Maar ook je online aanwezigheid mee verbeteren, dankzij integraties met onder andere Facebook en Instagram.

Een derde poot is dat je er online reviews mee in de gaten kunt houden en er meteen op kunt reageren. Bijvoorbeeld op Tripadvisor. Er zit ook een tool in om je klantenbestand te beheren en een tool om boekingen en afspraken bij te houden. En tot slot kan je in Sitee ook nog je facturen opstellen en zelfs betalingen ontvangen.”

Jongeren willen zoveel mogelijk digitaal communiceren met bedrijven.

Een platform als Sitee is (bijna) voor alle bedrijven te overwegen, zegt van der Heijden. Op de allerkleinste na misschien. “Als je echt helemaal alleen werkt, als freelancer bijvoorbeeld, dan heb je allicht al wel wat standaardtools waarmee je verder kunt. Je agenda en je mailprogramma bijvoorbeeld. Maar zodra je personeel in dienst hebt, of boekbare diensten gaat aanbieden, loont het zeker de moeite.” 

Digitaal communiceren

Wat alvast zonneklaar is, is dat dit soort tools stilaan onmisbaar worden voor bedrijven om vandaag de dag te kunnen overleven, zegt van der Heijden. “Zeker jongeren willen zoveel mogelijk digitaal communiceren met bedrijven. Ze willen niet meer naar winkels of bedrijven bellen om geholpen te worden. Een afspraak maken met, pakweg, je bandencentrale gaat online gewoon veel sneller en vlotter. Je ziet meteen welke dagen en uren nog vrij zijn en je zet zelf je afspraak vast.

Als je gaat bellen moet je eerst hopen dat je de juiste persoon aan de lijn krijgt, dan moet je de twee agenda’s naast mekaar gaan leggen, als er dan geen moment gevonden wordt, kan je nog eens terugbellen, en zo voort, en zo verder…dat is gewoon veel te veel gedoe. Veel ondernemers staan er niet bij stil, maar de meeste klanten willen dat gewoon liever zelf regelen. En dan moet je zorgen dat je hen daartoe de mogelijkheid geeft.”

Vorig artikel
Volgend artikel