Home Business Het kantoor van de toekomst

Het kantoor van de toekomst

Van de eerste Generatie Z’ers die aan de slag gaan, tot het stijgende aantal burn-outs: verschillende maatschappelijke tendensen maken dat onze kantoren er in de toekomst helemaal anders moeten én zullen uitzien.

De voorbije jaren ondergingen onze kantoren een gigantische transformatie. Ze evolueerden van cubicle naar een kantoortuin vol flex desks. Onder invloed van maatschappelijke tendensen als de war for talent en het stijgende aantal burn-outs, maar ook de moeilijk te ontwarren mobiliteitsknoop en de snelle opkomst van technologische innovaties, staat nu de volgende aanpassing voor de deur.

Activity-based

In 2020 bestaat de helft van alle werknemers uit millennials. Deze jonge krachten zullen vaker onderweg of thuis werken. Zijn ze op kantoor, dan moet die ruimte afgestemd zijn op de vele verschillende werkwijzen. “Moderne bedrijven moeten werknemers een reden geven om naar kantoor te komen”, zegt Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP, die dit jaar on tour ging met ‘The Office of the Future’, een pop-upkantoor waarin wordt aangetoond hoe de werkomgeving van morgen eruit kan zien. “Het bedrijf moet een soort van hotelservice bieden: flexibel, gericht op de individuele werknemer en activity-based. Vroeger had je één soort bureauruimte en één soort meetingroom. Nu is er nood aan verschillende zones, zoals een stille werkruimte, een creatieve brainstormlocatie, of een aparte kamer voor skype-calls.”

Generatie-overschrijdend

De laatste jaren voelen bedrijven steeds meer de noodzaak om te investeren in een toekomstgericht kantoor. Dat heeft te maken met de war for talent: op de schaarse arbeidsmarkt is het loonbriefje niet langer een doorslaggevende factor, de bedrijfscultuur is dat wel. “Zeker jonge werknemers willen een omgeving waarin cocreatie, flexibiliteit en empowerment overheerst”, bevestigt Van Beneden. “Door de komst van die jonge talenten zullen er de komende jaren ook medewerkers uit verschillende generaties samen aan de slag zijn, van babyboomers die aan hun fin de carrière beginnen tot de startende Gen Z. Belangrijk is dat zij op de werkvloer van elkaar kunnen leren: de ervaring die babyboomers hebben en de digitale skills waarmee die laatste generatie opgroeide moeten uitgewisseld worden.”

‘Het bedrijf moet een soort van hotelservice bieden: flexibel, gericht op de individuele werknemer en activity-based.’
– Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP


Gezond, stressvrij en phygitaal

Naast succesvol samenwerken is ook stressvrij werken een van de grootste uitdagingen in de huidige kantoren, merkt Van Beneden op: “We krijgen te veel impulsen en doen te vaak aan multitasking. Het aantal stressklachten piekt en er is een golf van burn-outs. In ons moderne pop-upkantoor zorgden we alvast voor een gezonde omgeving, met natuurlijk licht, een mosmuur die zorgt voor gezuiverde binnenlucht en veel planten die de bloeddruk en het stressniveau doen dalen.”

“Ook technologie kan bijdragen tot een aangename werkomgeving”, gaat hij verder. “Al moet je die IT dan ruimer zien: waar vroeger gelet werd op prijs en performance, draait het nu om functionaliteit en gebruiksgemak. Wie gebruikt het toestel, waarvoor, wanneer en waar? Het digitale en fysieke lopen vaker in elkaar over: we evolueren naar een phygitale omgeving: notities worden op papier gemaakt, maar presentaties geef je op een smartboard. De voordelen van digitaal en fysiek moeten we mixen. Soms is het bijvoorbeeld beter om VR-trainingen te geven, andere keren kom je er dan weer beter voor samen.”

Op weg naar het kantoor-van-morgen

Wanneer de eerste kantoren van de toekomst er zullen zijn? “Voor de meeste bedrijven is het een werk van lange adem”, geeft Van Beneden toe. “Dat heeft met ‘overtuiging’ te maken: de transformatie mag niet top down gebeuren, iedereen moet erin geloven. Het vraagt ook een holistische aanpak: alleen de IT vernieuwen of de werkruimte renoveren, is niet genoeg. Ook de cultuur moet wijzigen. Maar het is zeker een aanrader om dat traject af te leggen, zowel het bedrijf als de werknemers winnen erbij.”


MEER OVER…

HP Inc. creëert technologie die het leven voor iedereen beter maakt: elk individu, iedere organisatie en alle gemeenschappen overal ter wereld. Dat motiveert ons, inspireert ons om te doen wat wij doen. Met ons portfolio van printers, pc’s, mobiele apparaten, oplossingen en diensten, creëren wij belevingen die indruk maken. Met onze technologie kunt u de wereld opnieuw uitvinden. Meer informatie over HP (NYSE: HPQ) is beschikbaar op www.hp.be.

MEER

Scott Picken: Swipe je rijk met vastgoed

Interview De Zuid-Afrikaan Scott Picken ken je als oprichter van Wealth Migrate, een online marktplaats die het toelaat om direct te investeren in een woning, voorgesteld door de website zelf. Het heeft een omzet van 565 miljoen USD en $90 miljoen aan investeringen van eigen crowdfundingklanten. Hoe kreeg hij dat alles voor elkaar?

Data is the new gold

INFRASTRUCTUUR Industrie 4.0 is de vierde industriële revolutie. Het omvat het samenkomen van nieuwe technologieën – zoals data-analyse, Internet of Things, 3D-printing, artificial intelligence... – om uitgebreide voordelen te bieden aan industrieën in allerlei sectoren. Maar ziet iedereen die voordelen?

‘Ondernemen is weer sexy geworden’

INTERVIEWBelgen hebben nooit echt de naam gehad grote ondernemers te zijn, maar de recente cijfers lijken dat cliché tegen te spreken. Waarom waagt de jonge (en minder jonge!) Belg zich tegenwoordig zo graag aan een eigen zaak? En wat zijn daarbij de valkuilen? Danny Van Assche van UNIZO legt uit.

De liefde voor de stad

Belgische steden De stad waar je woont. Natuurlijk is er vaak wat te klagen, denk aan het verkeer, de service in de horeca, of de drukte. Maar de meeste mensen houden van hun stad. Zo ook bekende gezichten Bart Somers, Nigel Williams en Joy Anna Thielemans. Elk in hun eigen stad vinden ze alles wat ze nodig hebben voor een aangenaam leven. Voor de een is dat een openluchtkunstpark, voor de ander een gezellig terras. “Echte rust vind ik door op zondag of na valavond in de lege stad rond te wandelen of te gaan lopen.”

Screens wijd open op duurzaamheid

Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte voor iedere mens. Dat die daken – en meteen de rest van het huis – steeds duurzamer worden, is een tendens die in de bouwsector steeds vaker de kop opsteekt. Maar hoe gemakkelijk is het om samen te hokken met duurzaamheid? En hoe vul je als onderneming dat duurzaamheidsverhaal in? 

De uitdagingen van digitalisering zijn niet te onderschatten

Danielle JacobsOoit was IT voornamelijk een technische functie. Ondertussen gaat het om veel meer: uitzoeken hoe technologie het bedrijf vooruit kan brengen, sterke contracten onderhandelen, beantwoorden aan wettelijke vereisten, veiligheid verzekeren… En hoewel de prioriteiten veranderd zijn, zijn ze minstens even belangrijk.