Home Business Het kantoor van de toekomst

Het kantoor van de toekomst

Van de eerste Generatie Z’ers die aan de slag gaan, tot het stijgende aantal burn-outs: verschillende maatschappelijke tendensen maken dat onze kantoren er in de toekomst helemaal anders moeten én zullen uitzien.

De voorbije jaren ondergingen onze kantoren een gigantische transformatie. Ze evolueerden van cubicle naar een kantoortuin vol flex desks. Onder invloed van maatschappelijke tendensen als de war for talent en het stijgende aantal burn-outs, maar ook de moeilijk te ontwarren mobiliteitsknoop en de snelle opkomst van technologische innovaties, staat nu de volgende aanpassing voor de deur.

Activity-based

In 2020 bestaat de helft van alle werknemers uit millennials. Deze jonge krachten zullen vaker onderweg of thuis werken. Zijn ze op kantoor, dan moet die ruimte afgestemd zijn op de vele verschillende werkwijzen. “Moderne bedrijven moeten werknemers een reden geven om naar kantoor te komen”, zegt Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP, die dit jaar on tour ging met ‘The Office of the Future’, een pop-upkantoor waarin wordt aangetoond hoe de werkomgeving van morgen eruit kan zien. “Het bedrijf moet een soort van hotelservice bieden: flexibel, gericht op de individuele werknemer en activity-based. Vroeger had je één soort bureauruimte en één soort meetingroom. Nu is er nood aan verschillende zones, zoals een stille werkruimte, een creatieve brainstormlocatie, of een aparte kamer voor skype-calls.”

Generatie-overschrijdend

De laatste jaren voelen bedrijven steeds meer de noodzaak om te investeren in een toekomstgericht kantoor. Dat heeft te maken met de war for talent: op de schaarse arbeidsmarkt is het loonbriefje niet langer een doorslaggevende factor, de bedrijfscultuur is dat wel. “Zeker jonge werknemers willen een omgeving waarin cocreatie, flexibiliteit en empowerment overheerst”, bevestigt Van Beneden. “Door de komst van die jonge talenten zullen er de komende jaren ook medewerkers uit verschillende generaties samen aan de slag zijn, van babyboomers die aan hun fin de carrière beginnen tot de startende Gen Z. Belangrijk is dat zij op de werkvloer van elkaar kunnen leren: de ervaring die babyboomers hebben en de digitale skills waarmee die laatste generatie opgroeide moeten uitgewisseld worden.”

‘Het bedrijf moet een soort van hotelservice bieden: flexibel, gericht op de individuele werknemer en activity-based.’
– Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP


Gezond, stressvrij en phygitaal

Naast succesvol samenwerken is ook stressvrij werken een van de grootste uitdagingen in de huidige kantoren, merkt Van Beneden op: “We krijgen te veel impulsen en doen te vaak aan multitasking. Het aantal stressklachten piekt en er is een golf van burn-outs. In ons moderne pop-upkantoor zorgden we alvast voor een gezonde omgeving, met natuurlijk licht, een mosmuur die zorgt voor gezuiverde binnenlucht en veel planten die de bloeddruk en het stressniveau doen dalen.”

“Ook technologie kan bijdragen tot een aangename werkomgeving”, gaat hij verder. “Al moet je die IT dan ruimer zien: waar vroeger gelet werd op prijs en performance, draait het nu om functionaliteit en gebruiksgemak. Wie gebruikt het toestel, waarvoor, wanneer en waar? Het digitale en fysieke lopen vaker in elkaar over: we evolueren naar een phygitale omgeving: notities worden op papier gemaakt, maar presentaties geef je op een smartboard. De voordelen van digitaal en fysiek moeten we mixen. Soms is het bijvoorbeeld beter om VR-trainingen te geven, andere keren kom je er dan weer beter voor samen.”

Op weg naar het kantoor-van-morgen

Wanneer de eerste kantoren van de toekomst er zullen zijn? “Voor de meeste bedrijven is het een werk van lange adem”, geeft Van Beneden toe. “Dat heeft met ‘overtuiging’ te maken: de transformatie mag niet top down gebeuren, iedereen moet erin geloven. Het vraagt ook een holistische aanpak: alleen de IT vernieuwen of de werkruimte renoveren, is niet genoeg. Ook de cultuur moet wijzigen. Maar het is zeker een aanrader om dat traject af te leggen, zowel het bedrijf als de werknemers winnen erbij.”


MEER OVER…

HP Inc. creëert technologie die het leven voor iedereen beter maakt: elk individu, iedere organisatie en alle gemeenschappen overal ter wereld. Dat motiveert ons, inspireert ons om te doen wat wij doen. Met ons portfolio van printers, pc’s, mobiele apparaten, oplossingen en diensten, creëren wij belevingen die indruk maken. Met onze technologie kunt u de wereld opnieuw uitvinden. Meer informatie over HP (NYSE: HPQ) is beschikbaar op www.hp.be.

MEER

Digitale transformatie: we ain’t seen nothing yet

digitalisering Digitale transformatie, iedereen heeft er de mond van vol. Maar het omvat zoveel technologische evoluties dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Toch zijn de Belgische bedrijven op goede weg.

Wat te doen in een seizoen?

Moestuin Om een moestuin te beginnen is er geduld en vooral tijd nodig. Een moestuin vraagt de nodige zorg in alle seizoenen.

In de knoop met de verkeersknoop

FilesElke dag hetzelfde liedje: dan ben je eens op tijd uit je bed, kom je toch nog te laat door die verrekte files. Een vlot verkeer, daar ijveren we al lang voor. Door politici aan het werk te zetten, maar ook door zélf mee te denken. “In Rotterdam haalden ze zo al 6000 auto’s uit de file.”

Verweven van leren, werken en leven

Te weinig Vlamingen volgen een opleiding en er is dringend nood aan een alomvattende en concrete visie rond levenslang leren.

3 vragen aan… Matthias Breschan

Investeren in een geschenk betekent voor mij het ideale voorwerp vinden zodat de gelukkigen er plezier aan beleven, ook nog vele jaren erna.

Arnaud Booij: Personal Finance in 2020

Personal finance 2020 Arnaud Booij neemt ons in vogelvlucht mee in zijn visie op de belangrijke thema’s voor personal finance voor aankomend jaar.