Home Business Het kantoor van de toekomst

Het kantoor van de toekomst

Van de eerste Generatie Z’ers die aan de slag gaan, tot het stijgende aantal burn-outs: verschillende maatschappelijke tendensen maken dat onze kantoren er in de toekomst helemaal anders moeten én zullen uitzien.

De voorbije jaren ondergingen onze kantoren een gigantische transformatie. Ze evolueerden van cubicle naar een kantoortuin vol flex desks. Onder invloed van maatschappelijke tendensen als de war for talent en het stijgende aantal burn-outs, maar ook de moeilijk te ontwarren mobiliteitsknoop en de snelle opkomst van technologische innovaties, staat nu de volgende aanpassing voor de deur.

Activity-based

In 2020 bestaat de helft van alle werknemers uit millennials. Deze jonge krachten zullen vaker onderweg of thuis werken. Zijn ze op kantoor, dan moet die ruimte afgestemd zijn op de vele verschillende werkwijzen. “Moderne bedrijven moeten werknemers een reden geven om naar kantoor te komen”, zegt Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP, die dit jaar on tour ging met ‘The Office of the Future’, een pop-upkantoor waarin wordt aangetoond hoe de werkomgeving van morgen eruit kan zien. “Het bedrijf moet een soort van hotelservice bieden: flexibel, gericht op de individuele werknemer en activity-based. Vroeger had je één soort bureauruimte en één soort meetingroom. Nu is er nood aan verschillende zones, zoals een stille werkruimte, een creatieve brainstormlocatie, of een aparte kamer voor skype-calls.”

Generatie-overschrijdend

De laatste jaren voelen bedrijven steeds meer de noodzaak om te investeren in een toekomstgericht kantoor. Dat heeft te maken met de war for talent: op de schaarse arbeidsmarkt is het loonbriefje niet langer een doorslaggevende factor, de bedrijfscultuur is dat wel. “Zeker jonge werknemers willen een omgeving waarin cocreatie, flexibiliteit en empowerment overheerst”, bevestigt Van Beneden. “Door de komst van die jonge talenten zullen er de komende jaren ook medewerkers uit verschillende generaties samen aan de slag zijn, van babyboomers die aan hun fin de carrière beginnen tot de startende Gen Z. Belangrijk is dat zij op de werkvloer van elkaar kunnen leren: de ervaring die babyboomers hebben en de digitale skills waarmee die laatste generatie opgroeide moeten uitgewisseld worden.”

‘Het bedrijf moet een soort van hotelservice bieden: flexibel, gericht op de individuele werknemer en activity-based.’
– Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP


Gezond, stressvrij en phygitaal

Naast succesvol samenwerken is ook stressvrij werken een van de grootste uitdagingen in de huidige kantoren, merkt Van Beneden op: “We krijgen te veel impulsen en doen te vaak aan multitasking. Het aantal stressklachten piekt en er is een golf van burn-outs. In ons moderne pop-upkantoor zorgden we alvast voor een gezonde omgeving, met natuurlijk licht, een mosmuur die zorgt voor gezuiverde binnenlucht en veel planten die de bloeddruk en het stressniveau doen dalen.”

“Ook technologie kan bijdragen tot een aangename werkomgeving”, gaat hij verder. “Al moet je die IT dan ruimer zien: waar vroeger gelet werd op prijs en performance, draait het nu om functionaliteit en gebruiksgemak. Wie gebruikt het toestel, waarvoor, wanneer en waar? Het digitale en fysieke lopen vaker in elkaar over: we evolueren naar een phygitale omgeving: notities worden op papier gemaakt, maar presentaties geef je op een smartboard. De voordelen van digitaal en fysiek moeten we mixen. Soms is het bijvoorbeeld beter om VR-trainingen te geven, andere keren kom je er dan weer beter voor samen.”

Op weg naar het kantoor-van-morgen

Wanneer de eerste kantoren van de toekomst er zullen zijn? “Voor de meeste bedrijven is het een werk van lange adem”, geeft Van Beneden toe. “Dat heeft met ‘overtuiging’ te maken: de transformatie mag niet top down gebeuren, iedereen moet erin geloven. Het vraagt ook een holistische aanpak: alleen de IT vernieuwen of de werkruimte renoveren, is niet genoeg. Ook de cultuur moet wijzigen. Maar het is zeker een aanrader om dat traject af te leggen, zowel het bedrijf als de werknemers winnen erbij.”


MEER OVER…

HP Inc. creëert technologie die het leven voor iedereen beter maakt: elk individu, iedere organisatie en alle gemeenschappen overal ter wereld. Dat motiveert ons, inspireert ons om te doen wat wij doen. Met ons portfolio van printers, pc’s, mobiele apparaten, oplossingen en diensten, creëren wij belevingen die indruk maken. Met onze technologie kunt u de wereld opnieuw uitvinden. Meer informatie over HP (NYSE: HPQ) is beschikbaar op www.hp.be.

MEER

‘Gezond koken in no time’

Sandra BekkariVaak hoor ik mensen zeggen dat ze ‘het karakter niet hebben’ om gezond te koken en te leven. Wat ze ervaren, is echter helemaal geen zwakte of gebrek aan doorzettingsvermogen. Het is simpelweg een trucje van hun brein. 

Cultureel oktober: ‘Wat gaan we doen vandaag?’

Wie zegt dat het aantal interessante, plezante of zelfs imposante zaken om te doen tijdens de herfst samen met de bladeren laag-bij-de-gronds is, die heeft het grondig mis. Ook tot we ons bezighouden met Sinterklaas, Kerstmis – of wat dan ook vereist dat mensen cadeaus krijgen om niets te doen –, staat er genoeg op de agenda. En vullen maar, die vrije tijd!

België als wintersportland

WintersportlandIn het vlakke land van Jacques Brel, waar voetbal en wielrennen de plak zwaaien, zal wintersport wellicht niet meteen dé nationale sport worden. Maar het aantal Belgen dat jaarlijks op wintersport vertrekt, ligt toch tussen de 640.000 en 730.000. Niet weinig.

‘De koude is mijn warme vriend’

Wim Hof In mijn laatste studie toonde ik via een hersenscan aan dat je met een sterke focus, controle kan uitoefenen over je lichaam. Er stroomde koud water over mijn lichaam, en mijn huidtemperatuur daalde niet. Dat deed ik, hoe ongelooflijk het ook klinkt, met de kracht van mijn gedachten. 

De meest cruciale P in ‘people, planet, profit’

People Digitalisering, omzet, industrie 4.0… Het zijn termen waarmee graag gegoocheld wordt. Maar de kern is altijd hetzelfde gebleven, al sinds het prille begin van de geschiedenis van de economie: de mens in de organisatie. Willen we in onze werknemers investeren, waar moeten we dan vooral aandacht voor hebben?

Kan Europa haar eigen vrienden nog kiezen?

De globalisering is terug van nooit echt weggeweest. Het internationaal recht speelt een steeds grotere rol in de nationale rechtsorde. Hoe soeverein is Europa nog in haar manier van handel drijven? En in hoeverre dient de Europese Unie haar eigen wetten?