Home Business Finance Bankieren voor grote en heel grote vermogens

Bankieren voor grote en heel grote vermogens

Private banking en personal banking zijn twee groeiende segmenten binnen het bankieren van vandaag. Wat zijn de verschillen tussen deze twee diensten? Vanaf welk vermogen kun je er beroep op doen? En wat mogen de klanten hiervan verwachten? 

Hoe groter, hoe complexer

Dat banken voor grotere vermogens aparte afdelingen oprichten, laat zich eenvoudig verklaren, zegt Yves Van Laecke van Bank Nagelmackers. “Hoe groter het vermogen, hoe complexer het bankieren is, om het te beheren, te beschermen en te doen groeien. Een klant met een vermogen van 50.000 euro heeft andere noden dan een met een vermogen van vijf miljoen. In het eerste geval kom je er meestal wel met algemeen advies, in het tweede duiken soms heel gecompliceerde juridische en fiscale kwesties op die nauwgezet opgevolgd moeten worden.”

Drempel voor bankieren

Bank Nagelmackers hanteert een drempel van 500.000 euro voor private banking en 75.000 euro voor personal banking. “Het verschil is vooral dat je voor personal banking bij je vertrouwde bankdirecteur terechtkunt”, legt Van Laecke uit. “En dat hij de meeste kwesties zelf zal oplossen. We voorzien ook uitgebreide brochures over bijvoorbeeld erfrecht waarmee we klanten informeren en er staat steeds tweedelijnshulp ter beschikking via mail of telefoon.”

Estate planning

De klanten van private banking daarentegen hebben recht op bijvoorbeeld een eigen estate planner. Die klanten kunnen ook kiezen voor discretionair beleggen: de bank krijgt dan een mandaat om in hun naam beleggingen uit te voeren, uiteraard in nauw overleg. Klanten van personal banking zullen eerder naar bijvoorbeeld klassieke fondsen doorverwezen worden. 

Private banking

“Vaak zien we ook dat personal banking een opstapje is naar private banking”, zegt Van Laecke. “Een vermogen van een miljoen komt helaas zelden uit de lucht vallen, daar moet voor gewerkt worden. Een deel van onze klanten begint met personal banking en maakt na een aantal jaren de overstap naar private banking.” 

“Een klant met een vermogen van 50.000 euro heeft andere noden dan een met een vermogen van vijf miljoen.”Yves Van Laeken, Nagelmackers

Minimum belegbaar vermogen

Ook de grootbanken bieden dit soort van diensten aan. “Bij KBC hanteren we een minimum van een miljoen euro belegbaar vermogen voor private banking”, zegt woordvoerder Stef Leunens. “Voor premium banking ligt de ondergrens op 250.000 euro. Er is daarnaast ook een specifiek aanbod ‘wealth management’ voor zeer grote vermogens vanaf vijf miljoen euro.”

Financiële planning

Ten opzichte van premium zijn er bij KBC private banking een aantal extra’s. Leunens: ‘Zo kunnen klanten beroep doen op financiële planning, waarbij we het vermogen vanuit een ruim perspectief benaderen, zoals de zorg voor de familie, het vastgoed, de zaak, gezondheid en welzijn, schenkingen, passies, carrièreplanning… Vervolgens kijken we naar de evolutie van de inkomsten en uitgaven om een traject uit te zetten dat overeenstemt met de grote levensdoelen van de klant. Voor ondernemers is er een optimalisatie mogelijk tussen privé en bedrijf op fiscaal-juridisch vlak, inclusief successie- en planning. Tot slot is er de vastgoedservice, de aandelen- en obligatieservice en krijgen klanten toegang tot een aantal exclusieve beleggingsproducten, van eigen huis of wereldwijde vermogensbeheerders.”

Wat kost het?

Blijft de vraag: wat kost dit? “Bij personal banking spelen vooral de klassieke instap- en beheerkosten van de beleggingsfondsen”, zegt Van Laecke. “Voor private banking hangt het af van het profiel en belegde bedrag. Om een idee te geven: een vermogen van 500.000 euro dat fiftyfifty gemengd belegd is (dynamisch-defensief), komt op 1,2 procent op jaarbasis. Dat is inclusief transactiekosten, makelaars-, beheer- en bewaarlonen. Belangrijk: de retrocessies, de vergoeding die wij van andere fondsenbeheerders krijgen als we in hun fondsen beleggen, storten we aan de klant terug, dat is al snel 0,3 à 0,4 procent.”

Basisdienst gratis

Bij KBC is de basisdienst voor personal banking gratis, maar afhankelijk van hoe de klant wil bankieren (zelf, samen of laten beleggen) en in functie van het aantal diensten (successieservice, aandelen- en of obligatieservice…) biedt de bank ook een gamma van betalende contracten aan. De adviesvergoeding voor private banking bedraagt ongeveer 1.000 euro per jaar. Daarbovenop komen de transactiekosten voor beleggingen.

MEER

Op kot of onder mama’s vleugels?

Kot Voor veel studenten is het kotleven de tijd wanneer ze de ultieme vrijheid hebben. Nochtans zijn er nog verschillende jongeren die ervoor kiezen om thuis te blijven en elke dag te pendelen.

Zomerreis: teambuilding met het hele gezin

ActiviteitenHet einde van de zomervakantie nadert stilaan. Voor het schooljaar weer in alle hevigheid losbarst en er aan de ontbijttafel weer volop brooddozen gevuld worden, is het tijd om even terug te blikken.

Investeren in innovatie is investeren in mensen

Logistieke en hr Tijdens de coronacrisis zou je het bijna vergeten, ondertussen is het alweer dagelijkse kost: ons land kreunt onder de files. Mobiliteit blijft de achilleshiel van de Belgische industrie. De digitalisering van de logistiek komt dit ten goede, maar wat betekent dat voor de medewerker?

Wonen in waarde

Smart living Technologieën worden in een sneltreinvaart aangeboden. Veel daarvan voegen waarde toe, zoals comfort. Smart living heeft zo een blijvende rol in ons bestaan.

Wanneer het uur censuur slaat

De Vlaamse kaskraker ‘Girl’ nog niet gezien? Dan ben je waarschijnlijk een van de weinigen. Na slechts twee weken trok de film van regisseur Lukas Dhont over een transgender ballerina-in-wording met gemak 100.000 bezoekers naar cinemazalen over het hele land. Een pas-de-bourree over internationale grenzen heen kon dus uiteraard niet uitblijven. Streamingdienst Netflix sprong op de rechten om de film te verspreiden, maar niet zonder een aantal strenge – lees: gecensureerde – voorwaarden.

Ook marketeers houden van data

DataverhaalBig Data is lang niet meer het exclusieve domein van IT, ook marketeers stappen gretig in het dataverhaal mee. Her en der zijn er zelfs al bedrijven die er hun corebusiness van hebben gemaakt. Hoe pakken ze het aan? En op welke manier maken ze het verschil?