cashloos
E-commerce

Van cashloos tot kassaloos?

06.07.2022
door Fokus Online

Cash betalen deden we voor corona al bijna niet meer en tijdens de pandemie maakte contactloos betalen z’n intrede. Wordt de volgende stap die van cashloos naar kaartloos, of verlaten we binnenkort zelfs zónder betalen de winkel?

De kans dat er momenteel minder dan 50 euro cashgeld in je portefeuille zit is groot. Als je al cash op zak hebt. “Elk jaar zien we het aantal elektronische betalingen toenemen. De pandemie heeft dit zelfs versneld over de generaties heen. De jongeren betaalden al vaker met de kaart, maar nu doen ook steeds meer ouderen dat”, schetst Pieter-Jan De Meyer, financieel analist bij Degroof Petercam Asset Management (DPAM). “Het werd ook alsmaar gemakkelijker. Denk bijvoorbeeld aan contactloos betalen, iets wat intussen al goed ingeburgerd is.”

Soms komt die bankkaart de portefeuille niet eens meer uit. Steeds meer klanten halen gewoon hun smartphone boven om een logo of QR-code te scannen: “In China is dat al lang de betalingswijze bij uitstek, en nu zien we het ook meer en meer bij ons. De vraag blijft wel wat de meerwaarde ervan is: snel je betaalkaart tegen de terminal houden is toch net zo handig? In de toekomst zal contactloos betalen trouwens ook voor hogere bedragen lukken dankzij betaalkaarten met vingerafdruksensor”, blikt De Meyer vooruit. “QR-codes scannen is dan weer wél vlotter als je bestellen en betalen combineert, op café of restaurant bijvoorbeeld.”

Dankzij die scan & pay-oplossingen sterft straks misschien ook wel de kassa een stille dood. Zo opende Colruyt Group eind vorig jaar een OKay Direct in Gent, waar klanten volledig contactloos winkelen. “Je krijgt toegang door de QR-code van je Xtra-kaart of Xtra-app te scannen en opent op dezelfde manier de deuren van de koelkasten en rekken. Daarna registreert productdetectie wat je meeneemt. Bij het buitengaan scan je de QR-code opnieuw en volgt de rekening, die je dan elektronisch betaalt”, legt Hanne Poppe van Colruyt Group uit. Ook supermarktketen Albert Heijn testte al iets soortgelijks. De betaling in hun Tap to go-winkels verliep zelfs volledig automatisch als de rekening minder dan 25 euro bedroeg.

“Ook bij OKay Direct bekijken we hoe we van een cashloze check-out naar een nog snellere ‘Just Walk Out’-technologie kunnen gaan”, aldus Poppe. “Bij Spar Colruyt Group werd een tijdlang Scan-Pay-Go getest, waarbij klanten de boodschappen met hun smartphone scanden en betaalden. Maar omdat maar een beperkt publiek dit oppikte, werd het uiteindelijk niet verder uitgerold. Al blijven we natuurlijk wel innovatieve oplossingen voor een snelle en gemakkelijke winkelervaring onderzoeken.”

In de toekomst zal contactloos betalen ook voor hogere bedragen lukken dankzij betaalkaarten met vingerafdruksensor.

- Pieter-Jan De Meyer, DPAM

“Het draait allemaal om convenience en conversie”, klinkt het bij De Meyer. “Je mag er haast niet meer bij stilstaan dat je betaalt. De innovaties die een vlotte check-out en hoge betrouwbaarheid combineren, worden dé betaalmethodes van de toekomst.”

Een van die toekomstige trends zou wel eens ‘Buy Now, Pay Later’ kunnen zijn. Dat concept is al razend populair in de online shoppingwereld – waar Klarna, de bekendste aanbieder van de service, liefst 2 miljoen transacties per dag verwerkt – en is nu ook aan zijn intrede in de fysieke winkels bezig. De in-store-optie duikt al vaker op in Amerika en Groot-Brittannië. Maar ook in ons land kunnen klanten van H&M al hun winkelitems na het scannen meenemen zónder ze meteen te betalen. 

Of deze trend zich op grote schaal zal doorzetten, is nog de vraag. “Online wacht een jong publiek, meestal zonder kredietkaart, dat zijn betalingen graag spreidt. Daar brengt de investering in ‘Buy Now, Pay Later’-oplossingen op. Maar in-store wordt het afwachten of dit tot meer aankopen zal leiden en of het ook buiten de fast fashion-sector zal worden opgepikt”, twijfelt De Meyer. “Betaalmethodes zijn erg contextgebonden: afhankelijk van wat je koopt, waar je dat doet en hoeveel het je kost, zal een ander betaalmiddel – de kaart, je smartphone, een wearable – de voorkeur krijgen. Maar één ding durf ik wel te voorspellen: cash zal nooit meer de eerste keuze worden.”

Vorig artikel
Volgend artikel