De plug-and-playbelofte van e-commerce

plug and play
Close up of woman hands touching touch screen of a smart phone outdoors. Girl shopping in Internet.

Voor heel wat Vlaamse kmo’s die hun business online willen brengen, voelt het water toch nog wat koud aan. Technisch, maar ook inhoudelijk lijkt de stap naar e-commerce vaak complex. Een integrale 4D-aanpak kan soelaas bieden.

Een webshop opzetten en klaar: zo makkelijk kan de overstap naar e-commerce klinken. De praktijk wijst anders uit, weet Karel Leijssen, businessconsultant ERP bij software- en servicebedrijf GMI. “Als gerenommeerd Microsoft Dynamics-partner verzorgen we bij veel bedrijven het beheer en onderhoud van het ERP-systeem. Met GeCommerce bieden we diezelfde bedrijven nu de mogelijkheid om ook aan e-commerce te gaan doen.”

Perfect op punt

“Een webshop opstarten, betekent zoveel als een volledig nieuwe vestiging opendoen. Niet alleen moet je vitrine op orde zijn, ook functioneel, logistiek en qua marketing staat je onlinewinkel best perfect op punt.” In het geheel van alle bedrijfsactiviteiten vallen er vier grote kwadranten te onderscheiden, legt Tim Vanden Ecker uit, e-commercespecialist bij GMI. “Een ERP-systeem staat in voor een efficiëntere bedrijfsvoering, een CRM-pakket voor goede klantenrelaties, ECM zorgt voor een gestroomlijnde samenwerking en Business Intelligence geeft een helicopterview over alle processen heen.” 

4D-aanpak

“We zien dat veel ondernemingen het hoofd breken over hoe ze al die domeinen kunnen integreren in hun online business”, geeft Vanden Ecker aan. “Veel bedrijven kiezen voor een opensourceplatform of SaaS-oplossing als PrestaShop of Shopify. Maar de koppeling met die systemen vraagt een behoorlijke investering. In feite heb je één systeem nodig dat snel en volledig inhaakt op de businesslogica en de processen die al aanwezig zijn in het bedrijf.” Alleen als je alle vier kwadranten automatisch met elkaar laat communiceren, is een complete online-offline-integratie mogelijk, aldus GMI. “Wat ons betreft ligt de oplossing in een 4D-aanpak, waarbij het ERP-verkoopsysteem als onderbouw dient voor de hele webshop. In zo’n concept wisselen alle verschillende onderdelen informatie met elkaar uit. Offertes, facturen, creditnota’s of openstaande saldo’s in het ERP-pakket zijn bijgevolg ook te consulteren op de webshop.”

‘In feite heb je één systeem nodig dat snel en volledig inhaakt op de businesslogica en de processen die al aanwezig zijn in het bedrijf.’

Starten met wat je hebt

Bewegingen in het ERP-systeem worden real-time teruggekoppeld naar de webwinkel en omgekeerd, verduidelijkt Leijssen. “De grote winst is dat je geen aparte tools moet opzetten of synchronisaties moet onderhouden, en dat je zowel kunt publiceren, beheren als controleren.” Omdat de 4D-benadering vertrekt vanuit het eigen ERP-systeem, op basis van Microsoft Dynamics, is de overgang naar e-commerce ook geen sprong in het ongewisse, vult Vanden Ecker aan. “Het is altijd een goed idee om te starten met wat je al hebt. Alleen raken ondernemingen soms het overzicht wat kwijt. Ze willen weten wat ze nu precies kunnen doen met al die softwarepakketten.”  

Stap per stap

“Als we één advies mogen geven: zoek een partner waarmee je al die aparte vraagstukken rond ERP, BI of CRM tot een geïntegreerde oplossing kunt brengen. Niet alleen technisch, maar ook inhoudelijk.” Dan is er vandaag nog weinig reden voor koudwatervrees, klinkt het besluit. “Je e-commerce kan perfect meegroeien met je ambities. Je kunt eenvoudig starten – betaalbaar en met een korte doorlooptijd – om daarna stapsgewijs toe te werken naar een volledig functionele webshop. Vlaamse kmo’s zijn altijd voorzichtig geweest wat e-commerce aangaat, maar het moment om online te gaan, is echt wel daar.”


Meer over

Als toonaangevend software- en servicesbedrijf ondersteunt GMI group bedrijven bij de optimalisatie van hun operationele processen en administratieve organisatie en helpt hen om beslissingen te nemen op basis van informatie. GMI group is actief binnen de automatiseringsdomeinen: Enterprise Resource Planning (ERP), Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Content Management (ECM) en Business Intelligence (BI). Dat stelt ons in staat om geïntegreerde totaaloplossingen aan te bieden voor zowel kmo’s als grote bedrijven en organisaties. Met meer dan 450 klanten in België en Nederland (en internationaal), 90 medewerkers en kantoren in Oevel (Westerlo) en Gent, is GMI group op 15 jaar bovendien uitgegroeid tot een leidende Microsoft Gold Partner voor Dynamics 365 in België.

 

GMI