cybersecurity
Business

Cyberverzekering: de brandverzekering van de jaren 70

02.11.2020
door Frederic Petitjean

Big Data, GDPR, persoonsgegevens of gevoelige bedrijfsinformatie. Vroeger werden die gegevens misschien in een kluis of een goed gesloten lade bewaard. Vandaag de dag zitten ze relatief veilig achter paswoorden in de cloud.

Voor IT-techneuten en cybercriminelen een grote uitdaging om binnen te breken in goed beveiligde netwerken of systemen. Voor de eerste groep om aan te tonen hoe snel je gegevens te pakken kunt krijgen. Voor de tweede groep om er om op slinkse wijze grof geld mee te verdienen.

Alert blijven is de boodschap

“Beter voorkomen dan genezen”, zegt Vincent Pauwels, bestuurder van Wilink. Het bedrijf is actief binnen verzekeringen, financiën en vastgoedinvesteringen, maar Wilink onderstreept graag het belang van cyberverzekeringen en goed beveiligde netwerken. Pauwels is expert ter zake en vertoeft vaak in het buitenland om zijn expertise op dat vlak aan te scherpen. Noord-Korea, China, Oekraïne en Rusland staan al op zijn palmares. Enkel India ontbreekt nog bij ‘the big five’. “Ongelofelijk hoe ver die landen staan op gebied van cybercriminaliteit. Zelfs je fietsrit in Frankrijk die werd geregistreerd op Strava. Wel, wees maar zeker dat ze het weten aan de grenscontrole in Noord-Korea.”

Vincent Pauwels houdt de vinger aan de pols en probeert up-to-date te blijven. “Maar het landschap herschrijft zichzelf heel snel”, vertelt hij. “Nieuwe technieken, nieuwe mogelijkheden en nieuwe methodes duiken overal op. Alert blijven is de boodschap.”

Het kan snel gebeuren

“Wist je dat ethische hackers weinig tijd nodig hebben om binnen te breken in een slecht beveiligd bedrijfssysteem? Binnen het uur weten ze je bancaire gegevens, kopiëren ze sleutels van je wagenpark of zijn ze ervandoor met persoonlijke data.” Pauwels mocht het zelf ondervinden: “Ik had afgesproken met een ethisch hacker om workshops te geven. Binnen die tijdspanne wist hij dus al die persoonlijke gegevens te ontfutselen via een simpel systeem. Een beetje amateur kan al aardig wat doen, hoor. Het zijn niet altijd cybernerds of techneuten die voor digitaal onheil zorgen.”

Een beetje amateur kan al aardig wat doen, hoor. Het zijn niet altijd cybernerds of techneuten die voor digitaal onheil zorgen.

Inbreken vanuit de luie sofa

De reden dat cybercriminaliteit in de lift zit, ligt uiteraard in het feit dat big data ook big business is geworden. “Bedrijven hebben veel geld over om bepaalde gegevens te bekomen. Voor een paar honderd euro’s kan dit op de zwarte markt. Zeker met die GDPR-wetgeving die er onlangs is bijgekomen. Gegevens zijn minder toegankelijk geworden, dus moeten de manieren inventiever.” Daarnaast leven we in de industriële revolutie 4.0. “Alles wordt gedigitaliseerd. Vroeger waren er enkel computers, nu worden volledige productieprocessen en logistieke diensten gedigitaliseerd, wat het voor criminelen heel interessant maakt om vanuit hun luie sofa even in te breken en de boel te saboteren.”

Een goede beveiliging en een cyberverzekering kunnen veel onheil voorkomen. “Cyberverzekering wordt de brandverzekering van de jaren zeventig”, weet Pauwels. “Wij bieden zo’n verzekering aan voor informatienetwerken en dat kun je eigenlijk het best vergelijken met een omnium voor je auto. De verzekering dekt schade aan je eigen systeem, aan je bestanden, maar ook bedrijfsschade als het bedrijf even ‘plat’ ligt, wordt gedekt. Ook de mogelijke herstellingen worden mee opgenomen in de polis. Aan die verzekering kun je uiteraard nog opties toevoegen zoals telecommunicatie.”

Cyberverzekeringen worden big business

Telecommunicatie. We staan er niet bij stil, maar Vincent Pauwels schudt ons wakker: “Wist je dat dertien seconden van je stem voldoende is om een volledig vals telefoongesprek vanuit jouw naam te voeren? Dan kan ik met jouw stem bellen naar je vrouw om wat geld over te schrijven. Of nog erger: een zaakvoerder die de boekhouder belt om dringend 10.000 euro over te schrijven voor een investering. Kun je het nagaan? Fraude met telecommunicatie kan heel snel erg nare gevolgen hebben.”

Pauwels besluit dat verhalen in de pers de beste reclame zijn. “Picanol bijvoorbeeld. Door zo’n verhalen gaan andere bedrijven ook nadenken. Denk nooit: ‘Bij mij zal het niet gebeuren.’ Mensen worden er zich ook steeds bewuster van dat ze die gegevens moeten beschermen, en dus ook moeten verzekeren. Het is eigen aan de tijd waarin we leven, maar er is geen twijfel mogelijk dat cyberverzekeringen de komende jaren big business zullen worden. Als je in zo’n verhaal stapt, weet dan ook zeker dat je het goed doet.”

Vorig artikel
Volgend artikel