Home Opinie 'Zo mis je de innovatietrein niet'

‘Zo mis je de innovatietrein niet’

Innovatie is iets anders dan telkens opnieuw totaal nieuwe zaken uitvinden. Innoveren betekent ook slimme, bestaande technologieën combineren om tot een nieuw product, bedrijfsproces of businessmodel te komen. Die innovatiecultuur moeten bedrijven in België nog meer omarmen willen we mee blijven rijden in het Europese koppeloton. 

Nieuwe producten en businessmodellen
Vandaag is innovatie en digitalisering al wat de klok slaat en bedrijven worden om de oren geslagen met ingewikkelde termen als Internet of Things, big data, cloud, virtual reality, augmented reality, artificiële intelligentie… Wie nu niet op de volgende hype springt, kan het de komende jaren vergeten, klinkt het. Dat die digitale technologieën nieuwe producten en businessmodellen mogelijk maken, mag wel duidelijk zijn. Maar hoe en waar begin je aan succesvol innoveren?

Digitale performantie
België prijkt nu op de achtste plaats van de DESI-index 2018. Die jaarlijkse studie analyseert de digitale performantie en vooruitgang van de EU-lidstaten. Zo’n achtste plaats lijkt geen slechte score, maar we verliezen wel al twee jaar op rij terrein. Een belangrijk pijnpunt is het budget dat wordt vrijgemaakt voor onderzoek en ontwikkeling. Binnen de Europa 2020-strategie hebben de EU-landen afgesproken om daar jaarlijks minimaal 3 procent van hun bruto nationaal product aan te besteden. België haalt met bijna 2,5 procent die norm nog niet. Dat moet beter, zowel vanuit de overheid als vanuit de industrie. 

Innoveren, in samenwerking met derden, werkt

Innovatie troef
De afgelopen jaren hebben 1.300 Belgische technologiebedrijven deels samen met Sirris geïnnoveerd en die groep bedrijven creëerde 12 procent meer toegevoegde waarde dan hun sectorgenoten, goed voor zo’n 1,5 miljard euro extra voor de Belgische economie. Met andere woorden, innoveren in samenwerking met derden werkt. 

Hecht ecosysteem
Veel van de uitdagingen op het vlak van innovatie lopen gelijk voor onze bedrijven. Laat ons die samen in groep aanpakken, en zo expertise bundelen en opgebouwde knowhow delen. Zo creëren we een hecht ecosysteem om te innoveren. Wie bijvoorbeeld artificiële intelligentie of Internet of Things in zijn bedrijf wil implementeren, moet eerst de basics kennen en over goede data beschikken. Bedrijven mogen niet het risico nemen om achterstand op te lopen door opnieuw het wiel uit te vinden. Innovatie betekent op een slimme manier kennis en het metier van een bepaalde sector combineren om zo tot iets nieuws en innovatiefs te komen. 

Positie verstevigen
België rijdt vandaag nog mee in de buik van het Europese digitaliserings- en innovatiepeloton. Als we onze positie willen verstevigen – of zelfs behouden – moeten we blijven investeren in kennis en tegelijk aandacht schenken aan een gepast diffusiemodel dat maximale impact genereert bij onze eigen bedrijven.

MEER

Jan Verheyen: verantwoordelijk voor eigen recyclagedoelen

Producentenverantwoordelijkheid: in Vlaanderen is dit al jaar en dag een ingeburgerd begrip. Alle bedrijven en distributeurs die verpakte producten op de markt brengen, zijn verantwoordelijk voor het gescheiden inzamelen en recycleren van dat verpakkingsafval.

Uw toekomstige HR-assistent heet Big Data

Big Data Welkom bij de NV Self-Service. Terwijl de werknemer meer technische mogelijkheden krijgt, zal de HR-manager op strategisch vlak zijn steentje kunnen bijdragen. Big Data zal hem daarbij helpen.

Innoveren met de Heilige Drievuldigheid

Expertpanel België is in Europa uitgegroeid tot een van de innovatieleiders op gebied van Onderzoek en Ontwikkeling. Maar hebben we ook het potentieel om tot de wereldtop te behoren? Kruisbestuiving tussen verschillende actoren als de overheid, kennisinstellingen en het middenveld zijn hiervoor essentieel.

Liever hemelwater dan drinkwater

Elke dag verbruiken we in België zowat 130 liter zuiver drinkwater per persoon, niet alleen om te drinken, te douchen of te koken, maar ook om het toilet door te spoelen, de auto te poetsen en de tuin te besproeien. Voor dat soort van zaken hemelwater inzetten zou een gigantische besparing betekenen van drinkwater én geld.

Digitale transformatie nu écht onderdeel van het bedrijfsproces

Michiel van VlimmerenDat de ontwikkelingen binnen ICT-land razendsnel gaan is inmiddels een behoorlijk open deur. Maar welke uitdagingen zijn er concreet voor bedrijven? En hoe houd je focus in de wervelstorm die de digitale transformatie met zich meebrengt? “Gebruik je bedrijfs-KPI’s als uitgangspunt, houd het beheersbaar én bouw aan een gedegen fundament.” Aan het woord is Michiel van Vlimmeren, managing director in Nederland bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), één van de grootste Amerikaanse technologiebedrijven. 

Iedereen reiziger (op maat)

Het belang van reizenGraag reizen lijkt in eerste instantie voor veel mensen vanzelfsprekend. Toch boekt slechts 62 procent van de Belgen jaarlijks een vakantie. Houden de overige mensen dan helemaal niet van reizen? Of hebben ze de reiziger in zichzelf simpelweg nog niet ontdekt?