Home Technologie R&D De toekomst van ons zorgtraject Supergespecialiseerde behandelingen op maat

De toekomst van ons zorgtraject Supergespecialiseerde behandelingen op maat

Wanneer we denken in termen van geneeskunde leggen we al snel onze focus op de farmaceutische sector, maar anno 2019 gaat het veel verder dan dat. Innovatie, digitalisering en biotechnologie zorgen samen met de farma-industrie voor een snel veranderend klimaat.

De veranderingen binnen de medische wereld gaan razendsnel. Vlaanderen is altijd al toonaangevend geweest en zal dat ook de komende jaren blijven. “Dat komt vooral door de grote aanwezigheid van belangrijke farmaceutische spelers, zoals Janssen Pharmaceutica, UCB of Omega Pharma, op een klein geografisch grondgebied. Dat werkt versterkend”, vertelt Willem Dhooge, co-general manager bij flanders.bio. Vlaanderen heeft een lange traditie inzake R&D binnen de gezondheidszorg en de biotechnologie. “Al sinds de jaren 80 zoeken we hoe we hier met succes een economische meerwaarde uit kunnen halen.” Dhooge dankt het succes in Vlaanderen ook aan de rol van de overheid. “Voor R&D hebben we altijd een goed subsidiesysteem gekend. Door een constante overheidssteun geraak je echt vooruit. In andere landen liggen de zaken anders.”

Preventie als toekomst

Carole Absil is actief binnen Agoria Health Care Traject en beschrijft dat de medische toekomst in handen ligt van data-analyse en preventie: “Als mensen over innovatie binnen de farmaceutische sector praten, denken ze vaak enkel aan geneesmiddelen, maar het gaat een stuk verder”, weet Absil. Een verregaande samenwerking tussen de farmaceutische sector, de biotechnologie, de digitale wereld en de industrie zullen voor een groot stuk helpen aan ziektepreventie. “80 procent van de zorguitgaven worden aan 20 procent van de bevolking toegeschreven. Die kosten worden gemaakt tijdens de laatste twaalf maanden van een leven. Dat kost de sociale zekerheid heel wat. Vandaag wordt maar 3 procent van wat we uitgeven besteed aan het voorkomen van ziekte en aan gezond blijven, daar liggen dus heel wat mogelijkheden. Zeker als die vier spelers actief samenwerken. Preventie wordt in de toekomst veel belangrijker dan de genezing of behandeling.”

Dhooge nuanceert de term ‘preventie’. “Het blijft een hypermoeilijk gegeven. De eindpunten zijn moeilijk te bepalen. Hoe kun je vandaag meten of iemand al dan niet een ziekte in de toekomst zal krijgen?” We gaan wel naar een toekomst van ‘early diagnosis’, waarbij er steeds vroeger parameters opgespoord worden. Zo kan een ziekte in een heel vroeg stadium gedetecteerd worden, vooraleer het zich ten volle manifesteert, zoals bijvoorbeeld bij borstkanker. “Maar spijtig genoeg laten vandaag nog niet alle ziektes een vroege detectie toe. Het onderzoek naar die vroege mechanismen is bezig, maar in vele gevallen is er nog een lange weg te gaan.”

We zullen letterlijk in een glazen bol kunnen kijken en informatie geven die 100 procent correct is voor het individu. Carol Absil, Agoria Health Care Traject

Geïndividualiseerde behandelingen

Door nauwkeurige en hightech data-analyse komen patiënten veel sneller terecht in een preventietraject. Volgens Absil zullen we door DNA-analyse in de toekomst kunnen anticiperen of iemand diabetes krijgt. “Ingrijpen dus voor de ziekte zich ontwikkelt. Chronische aandoeningen worden momenteel vaak te laat opgespoord, waardoor het meeste kwaad al is geschied. Voorkomen is altijd belangrijker dan genezen. Met nieuwe technologieën kunnen we sneller schakelen en patiënten behoeden voor het te laat is.” Dhooge beaamt dat: “Geïndividualiseerde therapieën zullen steeds vaker ingezet worden met dank aan databeheer. Het enige probleem blijft wel de wet op de privacy. Op welke manier mogen wij data doorgeven? Dat zal een belangrijk vraagstuk worden de komende jaren.”

De behandeling van een patiënt zal ook een andere mindset teweegbrengen: “Momenteel kijken we naar wat een patiënt nodig heeft en hoe we een ziekte kunnen beheersen. Digitalisering helpt bij de ondersteuning, maar in de toekomst gaan we veel meer naar gestructureerde data-analyse. Wat de innovatieve tendensen betreft, is Absil duidelijk: “Het digitale perspectief wordt allesomvattend. We zullen letterlijk in een glazen bol kunnen kijken en informatie geven die 100 procent correct is voor het individu. Daaraan kan de perfecte behandeling gekoppeld worden.”

MEER

Water hou je niet tegen aan de grens

De zomer van 2018 zullen we ons blijven herinneren als lang en heet. Helaas heeft zo’n lange periode van zon en zinderende hitte ook nadelige gevolgen voor de natuur: die kreunt onder het nijpend watertekort. Dé man die er ons alles over kan vertellen, is Nederlands eerste Watergezant, Henk Ovink.

Meer zij en minder wij

Gezondheidszorg Als ik denk aan de zorg van morgen, denk ik aan Amaya. Zij is 9 jaar en kreeg de diagnose van diabetes type 1. Haar doel, en dat van haar ouders, is dat zij samen met haar leeftijdsgenootjes naar school kan gaan. Waar ze kan opgroeien en bouwen aan een toekomst zonder het stigma van een patiënt te zijn, en zonder door haar chronische aandoening te veel tijd door te brengen bij artsen of in het ziekenhuis. 

Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

E-commerce TipsWebshoppers willen dat het online-aankoopproces vlot verloopt. Als ze daarbij geen correcte informatie over de levering krijgen, kan dat een reden zijn om hun virtuele winkelkarretje te laten voor wat het is.

Tekorten: heb er eens genoeg van

TekortenLess is more? Niet op het vlak van je gezondheid. Soms kun je al eens met een tekort aan iets zitten. Met deze tips maak je van dat tekort opnieuw een dikke voldoende. 

Innovaties? Eerst even langs het ‘living lab’

Living lab Al te vaak werden klanten in het verleden vooral gezien als mensen die producten kopen en minder als mensen die producten gebruiken. Nieuwe producten, bedacht op de tekentafel, waren misschien enorm vernieuwend maar minder gebruiksvriendelijk. Een praktische testfase was, bijvoorbeeld in het geval the Fliz (zoek maar op), niet overbodig geweest. Enter living labs.

Ik koop Belgisch

modeMet het oog op de creatieve sector heeft Flanders DC al verschillende campagnes opgezet. De campagne ‘Ik koop Belgisch’ is daar één van.