Home Maatschappij Gezondheid 'Transparantie over kwaliteit is de norm'

Dirk Ramaekers

‘Transparantie over kwaliteit is de norm’

Lange tijd leefde de overtuiging dat het met de kwaliteit van de zorg in Vlaanderen goed zat. De hoge graad van toegankelijkheid en de toewijding van het zorgpersoneel werden verondersteld om dat te garanderen. 

Verschil in behandeling
Onder meer uit onderzoek is het besef gegroeid dat er verschillen bestaan in hoe patiënten behandeld worden en de resultaten daarvan. Verschillen die niet kunnen worden verklaard door kenmerken van de patiënt. Dat kan wijzen op suboptimale of soms verkeerde zorg. De eerste cruciale stap is natuurlijk het meten van de zorgkwaliteit met valide indicatoren. Daarna kunnen de zorgprofessionals op basis daarvan hun werkwijze bijsturen.

Kwaliteitsindicatoren
In heel wat andere landen zijn al sinds de jaren 90 kwaliteitsindicatoren ontwikkeld. In Vlaanderen ontstonden een vijftal jaren geleden ook een aantal vrijwillige projecten voor de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren, gesteund door de Vlaamse overheid. In samenspraak met experten uit de zorgsector stellen ze klinische kwaliteitsindicatoren op en berekenen ze resultaten. Zo kunnen de zorgaanbieders zich vergelijken ten opzichte van een overeengekomen maatstaf en met elkaar. Dat laat hen toe om gericht bij te sturen wanneer de indicator aangeeft dat de kwaliteit kan worden verbeterd. Daarnaast worden er onder impuls van de patiëntenverenigingen ook patiëntenervaringen met de Vlaamse Patiëntenpeiling gemeten. Steeds meer wordt erkend dat de patiënt kan bijdragen aan het zorgproces en zijn stem moet laten horen over de kwaliteit van de behandeling.

Steeds meer wordt erkend dat de patiënt kan bijdragen aan het zorgproces

Transparantie
Het meest zichtbaar is dit gebeurd voor de algemene ziekenhuizen met het project “VIP²”. Zij maken kwaliteitsmetingen publiek transparant op de website zorgkwaliteit.be. Het gros van deze ziekenhuizen heeft recent ook een internationaal kwaliteitskeurmerk behaald. Goede indicatoren helpen om de verbetering zichtbaar te maken voor patiënten en professionals. Op zorgkwaliteit.be kan ook de evolutie doorheen de tijd gevolgd worden.

Aandoeningen
Naast indicatoren die specifiek zijn voor een bepaalde aandoening, bijvoorbeeld voor borstkanker of rectumkanker, zijn er in het VIP²-project ook meer algemene indicatoren vastgelegd over belangrijke thema’s zoals patiëntveiligheid en handhygiëne. Dit zijn thema’s waar elke zorgverstrekker mee te maken heeft. Ook de patiënt kan zelf nagaan of zorgverstrekkers zich aan de richtlijnen houden en zo ongewenste effecten en schade vermijden.

Ervaringen delen
Recent werd het Vlaams instituut voor kwaliteit van de zorg, VIKZ, opgericht om de ervaringen van de verschillende sectoren te delen en het kwaliteitsbeleid in de zorgorganisaties verder te promoten en te ondersteunen.

MEER

Zeven keer levenslang

Chronische ziektesPlots een diagnose krijgen die je levenslang aan medicatie en een aangepaste levensstijl bindt: leuk is anders. Gelukkig leven we in het jaar 2014 en kunnen we sommige chronische ziektes een halt toe roepen middels een adequate behandeling.

“Levenslang leren moet iets plezants worden”

VUB Duaal leren is niet enkel een zaak van het secundair onderwijs. Ook aan onze universiteiten verdient het absoluut een plaats, zegt Caroline Pauwels, rector van de VUB. Aan haar eigen universiteit voegt ze alvast de daad bij het woord.

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Duurzaam transport waarbij iedereen wint

groepage logistiek Slim georganiseerd transport is dan ook niet minder dan een must als we tot efficiënt verkeer willen komen. Groupage logistiek komt daaraan tegemoet.

Bewezen concept, garantie op succes?

ExpertpanelWe kennen ze allemaal, de franchiseketens: je stapt binnen en weet perfect welke producten en/of diensten je kunt verwachten. Dat boezemt de consument uiteraard vertrouwen in. Maar is het voor de uitbater-ondernemer wel een uitdaging om in zo’n bewezen concept te stappen?

Eerste hulp bij eerste aanwerving

Aanwerving Werknemers aanwerven is een spannende aangelegenheid, zeker wanneer je dat voor de eerste keer doet. Hoe weet je welk vlees je in de kuip hebt? Welke vragen stel je tijdens een selectiegesprek? En geef je je nieuwe medewerker meteen een vast contract? Drie ervaren ondernemers vertellen.