Home Maatschappij België Pionier in start-ups

Pionier in start-ups
P
.

Wist je dat 44 procent van de Vlaamse economie gedragen wordt door de provincie Antwerpen? Haar sterke punten zijn uiteraard de haven en de petrochemische en logistieke sector. Maar creatieve ondernemingen en start-ups hebben daar ook een niet te miskennen aandeel in.

Volgens de economische barometer van de provincie Antwerpen is meer dan een derde van alle investeringen en bijna de helft van de Vlaamse omzet te danken aan ondernemingen uit de provincie Antwerpen. Met 779.000 inwoners claimen ze er meer dan 30 procent van de totale werkgelegenheid in Vlaanderen.

Ties Vanthillo van de Universiteit Antwerpen is één van de onderzoekers van deze economische barometer. “De industriële bedrijven zijn de grootste werkgevers in de provincie, gevolgd door de groot- en detailhandel. Beide sectoren zorgen voor meer dan 100.000 arbeidsplaatsen”, licht hij toe. Niet alleen in de stad, ook rond het centrum scoren die sectoren goed. “Denk maar aan Zwijndrecht met het bedrijf DEME, Willebroek met investeringen in bedrijventerreinen, de logistieke en chemische bedrijvigheid rond het Albertkanaal en Nike in Laakdal.”

Maar de groei van jobs is lang niet het grootst in de industriële sector. Met de desindustrialisatie verloor de sector zelf arbeidsplaatsen, tot 14 procent in de hele provincie. Waar ligt de toekomst? Vanthillo: “Op het vlak van massaproductie kunnen we moeilijk concurreren met lageloonlanden. Wij maken het verschil met service. Bedrijven moeten innoveren en uniek zijn, dat is de enige manier om onze productie hoog te houden.”

Bedrijven moeten innoveren en uniek zijn, dat is de enige manier om onze productie hoog te houden

– Ties Vanthillo

Een voorbeeld van zo’n vernieuwend bedrijf is Umicore. Daar werken ze nu onder andere op maat van hun klanten en focussen ze zich op groene technologie. “Essentieel voor vooruitgang is dat nieuwe kennis direct geïmplementeerd wordt. Dat moet nog beter in onze provincie”, aldus Vanthillo. “Verder moeten de verschillende sectoren meer samenwerken. Combineren van innovaties uit de chemie, metaal- en bouwsector biedt kansen voor de productie van nieuwe materialen, bijvoorbeeld.”

Opvallend: de creatieve sector is één van de grote beloftes. Of toch zeker in de stad Antwerpen. Daar werken maar liefst 18.000 creatievelingen, goed voor 8.000 creatieve ondernemingen ofwel een zesde van alle Antwerpse bedrijven. Vanthillo: “De belangrijkste subsectoren zijn nieuwe en gedrukte media, design en architectuur, communicatie, PR en reclame. De creatieve industrie had in 2015 een toegevoegde waarde
van 1,6 miljard euro.”

Om die creatieve ondernemingen meer op de kaart te zetten, lanceerde de stad onlangs het project Born in Antwerp. “Het is weinig geweten, maar naast onze haven en petrochemie is de creatieve sector één van onze grote uitdagingen”, meent schepen voor cultuur Philip Heylen. “We zijn niet Londen, New York of Berlijn, maar een bèta-stad. Dat wil zeggen dat dingen hier ontwikkeld worden en ideeën botsen. Sommige ideeën halen het hier niet, maar kunnen wel groeien.”

Het is weinig geweten, maar naast onze haven en petrochemie is de creatieve sector één van onze grote uitdagingen

– Philip Heylen

En daarmee is de kous nog niet af. Als kers op de taart kreeg de stad Antwerpen onlangs de Local Policy Leadership Award from Startup Nations van het Global Entrepreneurship Network (GEN). Reden: haar uniek beleid dat start-ups stimuleert. Karen Boers van Startups.be: “Antwerpen kiest, in tegenstelling tot vele andere (inter)nationale steden, niet voor één project maar kruipt in de rol van orkestmeester: ze brengt verschillende partijen bij elkaar. Overheid, privé en onderwijs werken samen. In tegenstelling tot de rest van de wereld is dat pionierswerk.” Een goed voorbeeld daarvan is de opstart van StartUp Village in de Lange Gasthuisstraat: een centrale locatie waar start-ups, grote bedrijven en investeerders zullen samenwerken. Iets om naar uit de kijken dus.

tekst Greet Wouters

Lees meer.

Jan Van Havenbergh: “De chemie van vandaag zal niet...

Duurzaamheid, gedefinieerd als een perfect huwelijk tussen mens, maatschappij en economie, zit in de genen van chemie, kunststof en life sciences. Anticiperen met innovatieve oplossingen zal het effect hiervan de komende decennia nog versterken. 

‘Kerst is samen delen’

Voordat hij in 2006 voor het eerst in het glazen huis van Music for Life zat, was MNM-dj en Eén-gezicht Peter van de Veire niet zo’n enthousiaste kerstvierder. Maar tegenwoordig kan hij zich volledig geven op 24 en 25 december. “Inmiddels begrijp ik het.”

Effectief vlootbeheer loont effectief de moeite

Vlot transport is meer dan ooit cruciaal voor organisaties. Wie erin slaagt zijn vloot efficiënt te laten opereren, heeft sowieso een streepje voor op de concurrentie. Maar hoe realiseer je dat concreet?

Planet, people, profit: plan van aanpak?

Het is een boutade: een onderneming is geen eiland, maar staat volop in de samenleving. Daarom is het niet meer dan logisch dat die onderneming niet alleen denkt in termen van winst, maar ook bijdraagt tot meer duurzaamheid. Hoe staat het vandaag met die ambities?

De strafste Belgen van 2018 (deel 1). ...

Het jaar komt stilaan op z’n einde, we doen de laatste inkopen voor de eindeloze resem diners, hollen nog om enkele kerstcadeaus en strijken voor de verandering onze outfit eens! Klaar om het jaar in schoonheid te eindigen. 2018 was een straf jaar, ook voor onze creatieve Belgen.

Blok party? Of blok aan het been?

Studeren doe je doorgaans met een doel: een diploma behalen om je professionele ambities waar te maken. Maar, zoals John Lennon zong, life is what happens when you’re busy making other plans. Zo kan een carrière wel eens anders uitdraaien dan gedacht/gehoopt/verwacht.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”