Home Business Wie zei het beter? Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Wie zei het beter?
Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Met een lief woord kom je ver. Met op je strepen staan ook. In een ideale wereld werken ze elkaar in de hand, en zou het een zekere ying en yangatmosfeer moeten opleveren. Voor de meesten is het helaas eerder een water- en vuursituatie, of zelfs een olie-op-het-vuurkwestie.

Nochtans worden we allemaal vanaf het begin middenin een wereld vol taal geworpen. We zijn aangewezen op een vorm van communicatie om met elkaar in contact te komen, hetzij verbaal of non-verbaal. Tenzij je schipbreukeling bent of wel ja, gewoon het teruggetrokken wrak op zich, kom je zowat het hele jaar door in contact met andere mensen. En waar mensen zijn, vind je vaak spanningen terug. Zeker op de werkvloer.

Collega’s = conflict?

Noem één iemand op die je kent en die niet klaagt over zijn/haar doorgedraaide baas of die ene collega die collages van haar zoon maakt en het je echt te vaak toont. Juist ja, voor de meesten onder ons is die persoon onbestaande. Want als je iedere dag op een kantoor werkt, in een groot bedrijf of gewoon eender welke plek waar je omringd wordt door collega’s met allemaal een eigen persoonlijkheid of een gebrek daaraan, dan is de kans op conflict en spanningen bestaande. Het is moeilijk je eigen plek te vinden te midden van al die karakters. Maar voor jezelf, evenals met oog op de doelstellingen van de organisatie, is het belangrijk om een goede communicatie te bewerkstelligen.

Wat is Verbindende Communicatie?

Amerikaans psycholoog Marshall Rosenberg kwam daarom met iets op de proppen: verbindende communicatie. Hij ontwikkelde de communicatievorm niet specifiek voor de bedrijfssfeer. Dus nee, het is geen teambuildingspel waarbij je aan elkaar wordt vastgeknoopt om gedwongen elkaars lichaamsgeur voor een onbepaalde tijd te inhaleren.

Verbindende communicatie draait om het vermijden van conflicten: een heldere, niet-verwijtende manier van praten die het mogelijk maakt op te komen voor je eigen behoeften en tegelijkertijd rekening te houden met die van anderen. We zetten het even in puntjes voor een nog duidelijkere communicatie.

VerbindendeCommunicatie-002

Direct met respect

Verbindende Communicatie is een directe, respectvolle communicatie. 
Er wordt niet verwijtend gepraat. Dat wil zeggen: er wordt geen kritiek geuit, en er wordt niet geoordeeld (niets is juist of fout, goed of slecht), je maakt geen vergelijkingen of analyses met of van elkaar. Ook iets eisen (‘moeten’) van een ander is een grote no-go. We gaan tenslotte anderen niet verantwoordelijk stellen voor ons gevoel. Jouw intrinsieke waarden en normen zijn namelijk niet dezelfde als die van je collega.

Empathie tot de 2e

Verbindend Communiceren vereist dus een open houding. Je moet ruimte maken voor het idee dat er iets kan veranderen aan de manier van communiceren, zowel bij jezelf als bij een ander. Een eerste stap hierbij is zelfempathie: leer luisteren naar je eigen behoeften. Pas daarna ga je verbindend uiten, waarbij je op een respectvolle manier uitlegt aan de andere partij wat er op je lever ligt. Tenslotte ga je empathisch luisteren: wat wil de ander mij vertellen? Hoe kan ik hiermee rekening houden, zonder mezelf weg te cijferen?

Zonder gezaag? Dan graag

In het bedrijfskader helpt verbindend communiceren om de werknemer iets graag te laten doen, niet omdat het moet. Het is een win-winsituatie, want je zorgt voor een bereidheid om te luisteren en samen de best mogelijke oplossing te vinden voor een bepaald probleem. De werknemer wordt naar waarde geschat en zal daardoor zijn of haar job als zinvoller aanschouwen. En dus misschien net dat tikkeltje harder werken. Maar niet enkel werkgever en werknemer heeft er baat bij, ook een derde partij – zoals de klant in de meeste gevallen – zal sneller geholpen kunnen worden en krijgt het product of dienst geleverd in een mooie zen-verpakking.

Lief zonder leed

Als je dus met een ei zit, laat het dan niet hardgekookt worden om het dan even hard tegen het hoofd van je collega of baas aan te smijten. Verbindend communiceren is wel degelijk effectiever om een aangename sfeer op het werk te creëren en ervoor te zorgen dat je je frustraties ’s avonds thuis niet uitwerkt op je partner. Deze communicatievorm hoef je trouwens niet enkel toe te passen op het werk: je kunt gerust thuis, op straat of in de winkel bewust letten op je manier van communiceren. Voor je het weet, is wegcijferen niet langer een gewoonte en sta je op je strepen, met een lief woord dat al op je lippen ligt.

Benieuwd naar meer van Marshall Rosenberg? Hier alvast een korte introductie!

MEER

Wat te doen in een seizoen?

Moestuin Om een moestuin te beginnen is er geduld en vooral tijd nodig. Een moestuin vraagt de nodige zorg in alle seizoenen.

Reizen: Blijf waar het leuk is, vertrek als het...

ReizenSommigen boeken vandaag een enkele vliegreis richting Zuid-Amerika. Haastig de trekzak vullen en ‘we zien wel waar we uitkomen’. Anderen checken koortsachtig tot driemaal toe of de identiteitskaart nog op de juiste plek in de portefeuille zit en of er voldoende onderbroeken in de koffer zitten.

Het alternatief voor de merkdealer voor banden en onderhoud

ProfileDe gloednieuwe kantoren van Profile in Antwerpen - Berchem met 40 werknemers vormen de koepel van een snel groeiende organisatie die een totaalconcept propageert: expert in banden en multimerken onderhoud gericht op het maximaal comfort van de bestuurder.

Gezond on the go

gezonde voedingIn een jachtig bestaan heb je niet altijd de tijd om uitgebreid achter de potten en de pannen te kruipen. De verleiding van een kant-en-klare supermarkthap of afhaalmaaltijd loert dan voortdurend om de hoek. Het is niet de vriendelijkste keuze voor je lijn, dat behoeft weinig uitleg. Maar hoe kun je toch gezond eten, zonder te moeten inboeten aan carrière, hobby's of relaties?

Geen toekomst zonder website

Website Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

Hoe IoT het werk van uw bedrijf kan vergemakkelijken

Internet of Things (IoT)De term is tegenwoordig overal terug te vinden. Voorlopig nog (te) vaak als leuke toevoeging voor digitale toepassingen, een leuke gadget zeg maar. Maar IoT zal steeds belangrijker worden voor bedrijven.