Home Business Wie zei het beter? Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Wie zei het beter?
Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Met een lief woord kom je ver. Met op je strepen staan ook. In een ideale wereld werken ze elkaar in de hand, en zou het een zekere ying en yangatmosfeer moeten opleveren. Voor de meesten is het helaas eerder een water- en vuursituatie, of zelfs een olie-op-het-vuurkwestie.

Nochtans worden we allemaal vanaf het begin middenin een wereld vol taal geworpen. We zijn aangewezen op een vorm van communicatie om met elkaar in contact te komen, hetzij verbaal of non-verbaal. Tenzij je schipbreukeling bent of wel ja, gewoon het teruggetrokken wrak op zich, kom je zowat het hele jaar door in contact met andere mensen. En waar mensen zijn, vind je vaak spanningen terug. Zeker op de werkvloer.

Collega’s = conflict?

Noem één iemand op die je kent en die niet klaagt over zijn/haar doorgedraaide baas of die ene collega die collages van haar zoon maakt en het je echt te vaak toont. Juist ja, voor de meesten onder ons is die persoon onbestaande. Want als je iedere dag op een kantoor werkt, in een groot bedrijf of gewoon eender welke plek waar je omringd wordt door collega’s met allemaal een eigen persoonlijkheid of een gebrek daaraan, dan is de kans op conflict en spanningen bestaande. Het is moeilijk je eigen plek te vinden te midden van al die karakters. Maar voor jezelf, evenals met oog op de doelstellingen van de organisatie, is het belangrijk om een goede communicatie te bewerkstelligen.

Wat is Verbindende Communicatie?

Amerikaans psycholoog Marshall Rosenberg kwam daarom met iets op de proppen: verbindende communicatie. Hij ontwikkelde de communicatievorm niet specifiek voor de bedrijfssfeer. Dus nee, het is geen teambuildingspel waarbij je aan elkaar wordt vastgeknoopt om gedwongen elkaars lichaamsgeur voor een onbepaalde tijd te inhaleren.

Verbindende communicatie draait om het vermijden van conflicten: een heldere, niet-verwijtende manier van praten die het mogelijk maakt op te komen voor je eigen behoeften en tegelijkertijd rekening te houden met die van anderen. We zetten het even in puntjes voor een nog duidelijkere communicatie.

VerbindendeCommunicatie-002

Direct met respect

Verbindende Communicatie is een directe, respectvolle communicatie. 
Er wordt niet verwijtend gepraat. Dat wil zeggen: er wordt geen kritiek geuit, en er wordt niet geoordeeld (niets is juist of fout, goed of slecht), je maakt geen vergelijkingen of analyses met of van elkaar. Ook iets eisen (‘moeten’) van een ander is een grote no-go. We gaan tenslotte anderen niet verantwoordelijk stellen voor ons gevoel. Jouw intrinsieke waarden en normen zijn namelijk niet dezelfde als die van je collega.

Empathie tot de 2e

Verbindend Communiceren vereist dus een open houding. Je moet ruimte maken voor het idee dat er iets kan veranderen aan de manier van communiceren, zowel bij jezelf als bij een ander. Een eerste stap hierbij is zelfempathie: leer luisteren naar je eigen behoeften. Pas daarna ga je verbindend uiten, waarbij je op een respectvolle manier uitlegt aan de andere partij wat er op je lever ligt. Tenslotte ga je empathisch luisteren: wat wil de ander mij vertellen? Hoe kan ik hiermee rekening houden, zonder mezelf weg te cijferen?

Zonder gezaag? Dan graag

In het bedrijfskader helpt verbindend communiceren om de werknemer iets graag te laten doen, niet omdat het moet. Het is een win-winsituatie, want je zorgt voor een bereidheid om te luisteren en samen de best mogelijke oplossing te vinden voor een bepaald probleem. De werknemer wordt naar waarde geschat en zal daardoor zijn of haar job als zinvoller aanschouwen. En dus misschien net dat tikkeltje harder werken. Maar niet enkel werkgever en werknemer heeft er baat bij, ook een derde partij – zoals de klant in de meeste gevallen – zal sneller geholpen kunnen worden en krijgt het product of dienst geleverd in een mooie zen-verpakking.

Lief zonder leed

Als je dus met een ei zit, laat het dan niet hardgekookt worden om het dan even hard tegen het hoofd van je collega of baas aan te smijten. Verbindend communiceren is wel degelijk effectiever om een aangename sfeer op het werk te creëren en ervoor te zorgen dat je je frustraties ’s avonds thuis niet uitwerkt op je partner. Deze communicatievorm hoef je trouwens niet enkel toe te passen op het werk: je kunt gerust thuis, op straat of in de winkel bewust letten op je manier van communiceren. Voor je het weet, is wegcijferen niet langer een gewoonte en sta je op je strepen, met een lief woord dat al op je lippen ligt.

Benieuwd naar meer van Marshall Rosenberg? Hier alvast een korte introductie!

MEER

Het is menens met onze goede voornemens

Goede voornemens Elk jaar hebben we een lijstje met goede voornemens: meer gaan bewegen, minder shoppen en stoppen met roken. Aan dat lijstje proberen we ons zolang mogelijk te houden. Maar lukt dit altijd? Daarnaast zijn er ook verleidingen. Hoe krijg je dat weg?

3 vragen aan… Quentin Santy, Senior relationship Manager...

Als je je onderneming wilt verkopen, is de eerste vraag: hoe vind ik een overnemer? Een digitaal platform leent zich daar uitstekend toe. Met één muisklik kunnen ondernemers in contact komen met heel wat investeerders.

Alternatieve city tours

ActiviteitenDe paasvakantie overleven/invullen: we doen het allemaal anders. Je kunt de gezelligheid opzoeken door opeengepakt de toeristische trekpleisters te bezoeken in binnen-en buitenland... of niet. 

Margriet Hermans: Liever een gezellige brunch dan Tomorrowland

Margriet Hermans Enkele dagen geleden ontving ik van de gemeente een uitnodiging om met alle 65-jarigen een viering bij te wonen. 65 jaar, jawel, en officieel met pensioen. Alles kan nu, zonder verplichting, en mijn agenda vult zich met zaken waarvoor ik me spontaan engageer.

Update je interieur

Interieur Een upgrade van je interieur kan de verfrissing zijn die je nodig hebt. Je woonkamer meer leefbaar maken hoeft echter niet veel te kosten.

‘Groeien als ondernemer komt neer op het stretchen van...

Scientific storytelling De medische wereld is niet de meest begrijpelijke. Dat moet anders, vindt ondernemer Rik Smitz. Via ‘scientific storytelling’ wil hij wetenschappelijke verhalen op een innovatieve manier brengen. Om zijn project te doen groeien, ging hij ook opnieuw studeren.