Home Business Wie zei het beter? Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Wie zei het beter?
Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Met een lief woord kom je ver. Met op je strepen staan ook. In een ideale wereld werken ze elkaar in de hand, en zou het een zekere ying en yangatmosfeer moeten opleveren. Voor de meesten is het helaas eerder een water- en vuursituatie, of zelfs een olie-op-het-vuurkwestie.

Nochtans worden we allemaal vanaf het begin middenin een wereld vol taal geworpen. We zijn aangewezen op een vorm van communicatie om met elkaar in contact te komen, hetzij verbaal of non-verbaal. Tenzij je schipbreukeling bent of wel ja, gewoon het teruggetrokken wrak op zich, kom je zowat het hele jaar door in contact met andere mensen. En waar mensen zijn, vind je vaak spanningen terug. Zeker op de werkvloer.

Collega’s = conflict?

Noem één iemand op die je kent en die niet klaagt over zijn/haar doorgedraaide baas of die ene collega die collages van haar zoon maakt en het je echt te vaak toont. Juist ja, voor de meesten onder ons is die persoon onbestaande. Want als je iedere dag op een kantoor werkt, in een groot bedrijf of gewoon eender welke plek waar je omringd wordt door collega’s met allemaal een eigen persoonlijkheid of een gebrek daaraan, dan is de kans op conflict en spanningen bestaande. Het is moeilijk je eigen plek te vinden te midden van al die karakters. Maar voor jezelf, evenals met oog op de doelstellingen van de organisatie, is het belangrijk om een goede communicatie te bewerkstelligen.

Wat is Verbindende Communicatie?

Amerikaans psycholoog Marshall Rosenberg kwam daarom met iets op de proppen: verbindende communicatie. Hij ontwikkelde de communicatievorm niet specifiek voor de bedrijfssfeer. Dus nee, het is geen teambuildingspel waarbij je aan elkaar wordt vastgeknoopt om gedwongen elkaars lichaamsgeur voor een onbepaalde tijd te inhaleren.

Verbindende communicatie draait om het vermijden van conflicten: een heldere, niet-verwijtende manier van praten die het mogelijk maakt op te komen voor je eigen behoeften en tegelijkertijd rekening te houden met die van anderen. We zetten het even in puntjes voor een nog duidelijkere communicatie.

VerbindendeCommunicatie-002

Direct met respect

Verbindende Communicatie is een directe, respectvolle communicatie. 
Er wordt niet verwijtend gepraat. Dat wil zeggen: er wordt geen kritiek geuit, en er wordt niet geoordeeld (niets is juist of fout, goed of slecht), je maakt geen vergelijkingen of analyses met of van elkaar. Ook iets eisen (‘moeten’) van een ander is een grote no-go. We gaan tenslotte anderen niet verantwoordelijk stellen voor ons gevoel. Jouw intrinsieke waarden en normen zijn namelijk niet dezelfde als die van je collega.

Empathie tot de 2e

Verbindend Communiceren vereist dus een open houding. Je moet ruimte maken voor het idee dat er iets kan veranderen aan de manier van communiceren, zowel bij jezelf als bij een ander. Een eerste stap hierbij is zelfempathie: leer luisteren naar je eigen behoeften. Pas daarna ga je verbindend uiten, waarbij je op een respectvolle manier uitlegt aan de andere partij wat er op je lever ligt. Tenslotte ga je empathisch luisteren: wat wil de ander mij vertellen? Hoe kan ik hiermee rekening houden, zonder mezelf weg te cijferen?

Zonder gezaag? Dan graag

In het bedrijfskader helpt verbindend communiceren om de werknemer iets graag te laten doen, niet omdat het moet. Het is een win-winsituatie, want je zorgt voor een bereidheid om te luisteren en samen de best mogelijke oplossing te vinden voor een bepaald probleem. De werknemer wordt naar waarde geschat en zal daardoor zijn of haar job als zinvoller aanschouwen. En dus misschien net dat tikkeltje harder werken. Maar niet enkel werkgever en werknemer heeft er baat bij, ook een derde partij – zoals de klant in de meeste gevallen – zal sneller geholpen kunnen worden en krijgt het product of dienst geleverd in een mooie zen-verpakking.

Lief zonder leed

Als je dus met een ei zit, laat het dan niet hardgekookt worden om het dan even hard tegen het hoofd van je collega of baas aan te smijten. Verbindend communiceren is wel degelijk effectiever om een aangename sfeer op het werk te creëren en ervoor te zorgen dat je je frustraties ’s avonds thuis niet uitwerkt op je partner. Deze communicatievorm hoef je trouwens niet enkel toe te passen op het werk: je kunt gerust thuis, op straat of in de winkel bewust letten op je manier van communiceren. Voor je het weet, is wegcijferen niet langer een gewoonte en sta je op je strepen, met een lief woord dat al op je lippen ligt.

Benieuwd naar meer van Marshall Rosenberg? Hier alvast een korte introductie!

MEER

‘Het is goed ondernemen in België, maar we mogen...

Bart VersluysOp zijn zevenenveertigste heeft Bart Versluys met zijn eigen projectontwikkelings- en bouwbedrijf al meer dan honderd appartementsblokken opgetrokken. Niet slecht voor iemand die zijn carrière begon met het slijten van zelfgemaakte meubels aan winkels en vrije beroepers. Het verhaal van een self made man van de kust.

3 soorten van brouwerijbezoek voor de bierliefhebber

BrouwerijbezoekDe Belgische biercultuur boomt: in eigen land en wereldwijd. Eind november 2016 erkende Unesco de Belgische biercultuur als immaterieel erfgoed. En grote en kleine brouwerijen zetten hun deuren open. Tijd voor een ontdekkingstocht.

Opgelicht en uitgebuit: zangers zonder geld

Ongeveer elke beginnende (en doorwinterde) artiest kent de horrorverhalen wel over managers die hun 'poulains' oplichten. Zelfs de grootste sterren speelden fortuinen kwijt aan gewetenloze oplichters die hun carrière hadden moeten verder helpen.   

Leve de koopfeestdagen?

Koopdagen It’s the most wonderful time of the year… Voor retailers dan toch. Het koophoogseizoen wordt ingeluid door Singles’ Day (11/11) en al snel volgen Black Friday en Cyber Monday. Allemaal dagen waarop de goedgeluimde grijsaards achter hun PC zitten om in bulk pakjes te scoren, die zij dan weer leveren op 6 en 25 december.

De ‘mancave’: typische trend eigen aan deze tijd

MancaveHet rustpunt voor de man is de ‘mancave’. Het woord rolt steeds vaker over de tong als we aan de toog zitten. Tijdens verbouwingen vertellen mannen vrijuit over dat speciale plekje dat ze zullen maken en waar ze straks terecht kunnen als ze alles even willen ontvluchten.

3 vragen aan Transporeon

Transporeon“Door volop in te zetten op digitalisering, kunnen bedrijven veel tijd en geld winnen. Om die reden hebben we ook bij Transporeon Group een digitaal platform ontwikkeld dat de communicatie tussen transporteurs en verladers eenvoudiger maakt. Je kunt er online mee tenderen, time slots mee boeken maar ook je administratie in opvolgen en nagaan of een levering tijdig is gebeurd. Via het platform kun je de hele keten in de gaten houden.”