passie
Bouwen & Wonen

Anne-Catherine Gerets (Clo Clo): Een passie voor interieur en ondernemerschap

09.12.2020
door Fokus-online.be

Passie: bij enkelen komt het in vlagen, anderen maken er hun hobby van en voor zowat iedere ondernemer vormt het de fundering voor alles wat ie doet. Iedere onderneming heeft een zekere kern, een uitgewerkt idee dat is ontsproten uit enthousiasme en nauwgezette businessplannen. En dan gebeurt het ook wel eens dat die passie zich vertakt. Verder dan een product of dienst, en meer dan een online presence. Een vertakking naar bijvoorbeeld een boek of twee, een tv-programma op de regionale televisie of ja, zelfs eentje die tot bij de mensen thuis binnensijpelt.

We spraken met Anne-Catherine Gerets, founder van Clo Clo en interieurkenner van tegel tot tierlantijntjes. Haar passie voor interieur en design is duidelijk aanwezig, haar gelukzaligheid om te doen wat ze doet des te meer. Een aflevering met een inspirerende vrouwelijke ondernemer die een onstilbare honger heeft naar meer kennis, meer doen, meer genieten, meer leven.

https://soundcloud.com/fokus-smart-media-agency/anne-catherine-gerets-clo-clo-interieur-vrouwelijk-ondernemerschap

Hechten ondernemingen genoeg belang aan interieur en styling?

  • [18:52] “Ja, dat denk ik wel. Uiteraard bij de bedrijven met wie ik samenwerk, en in de in de interieursector is het esthetische natuurlijk altijd belangrijk. Vorig jaar heb ik ook een beursstand aangekleed van een merk dat in keuken-en huishoudspullen doet. Voor hen was het belangrijk dat die stand er goed uitzag. Anderzijds zijn er ook bedrijven waarvan ik verbaasd ben […] dat hun branding nog steeds zo oubollig is. Dus ik denk ook wel dat er nog werk aan de winkel is. Maar dat is niet erg, want die mogen mij dan allemaal bellen (lacht). Ik zie soms ook dingen die er op dat moment misschien niet aantrekkelijk uitzien, maar wel zoveel potentieel heeft. En dan kijk ik er op zo’n manier naar dat ik die mensen echt kan helpen, niet gewoon om er geld mee te verdienen. Ik ben zo geboeid en geïnteresseerd door het visuele en esthetische, dat ik in zoveel dingen potentieel zie. Ik wil graag dat dingen mooier en beter worden.

Trends op de werkvloer 

  • [21:00] “Voor kantoren is de trend om alles open-open-open te maken een klein beetje gepasseerd. Van veel bedrijven hoor ik dat het namelijk niet praktisch is naar geluid en concentratie toe. Een volledig open ruimte is heel mooi en gezellig, maar als iedereen continu in kleine kotjes apart moet gaan zitten om zich te concentreren of te kunnen bellen, dat kan ook niet de bedoeling zijn.””Maar ik vind het wel heel tof dat je een combinatie maakt van het kantoor van vroeger en van nu, waar alles dus heel open is. Waar je de optie hebt om samen te zitten en te werken met collega’s – om te brainstormen of als je zo iemand bent die beter kan werken als je iemand anders ziet werken (lacht). Er moeten dus open en gesloten ruimtes zijn, en ook planten – want groen is héél belangrijk –, zodat je niet ergens heel saai, clean en leeg zit. Er moet kleur zijn, maar de muren mogen wel vooral wit zijn, omdat het licht en luchtig is. Maar dus ook kleur, omdat het ook happy mag zijn. Ik zie vaak mooie plekken omdat ik in de creatieve sector werk, maar ik ben ook al op kantoren geweest waarvan ik denk: oh, dit is zo deprimerend!””Ik vind het interessant dat Caroliene (Van Eijck, podcastaflevering #9) meubels aanhaalt die te maken hebben met ergonomie […], dat er opties zijn en je je kunt afvragen of je op een gewone bureaustoel gaat zitten, daarna een uurtje op een zitbal voor een meer dynamische houding, zodat je je rug anders houdt, daarna in een kotje zitten in een soort zeteltje […] Het is zeker belangrijk dat het kantoor van de toekomst of van nu in heel veel opzichten dynamisch is: grote ruimtes, kleine, aparte kotjes, verschillende manieren van zitten, van samenwerken… Voor de rest zou ik als algemene tip, voor iedereen, meegeven: voorzie genoeg stopcontacten (lacht). Een stopcontact is zooo belangrijk.”

Home office trends

  • [24:50] “We kregen de afgelopen periode heel veel mails van mensen die ons lieten weten dat ze, bij wijze van spreken, de muren opliepen en dat er een bepaald probleem moest worden aangepakt. Of dat ze die tafel en die stoelen graag eindelijk wilden hebben, of hoe ze thuiswerken kunnen integreren… heel veel van die zaken. Mensen zijn minder op reis kunnen gaan, en hebben dus meer geïnvesteerd in huis en tuin en ze zijn er gewoon veel meer mee bezig. Ik vind dat altijd goed, want omdat ik gebeten ben door interieur, vind ik het leuk als mensen zeggen dat ze hun interieur willen aanpakken. Ik word er ook altijd ontzettend blij van als ik bij mensen thuis kom en het is daar mooi…”“ […] Tegenwoordig ligt er vooral een focus op leefruimte. De living, eetkamer en keuken is bijna altijd een open ruimte, zowel in nieuwbouw als renovatie – dan worden er muren uitgeslagen. De meeste mensen willen advies voor die ruimtes. Die leefruimte is heel belangrijk, want daar zit je vanaf je ontbijt tot je gaat slapen, en de meeste mensen werken bovendien thuis. Daarom is het ook belangrijk dat dat een leuke ruimte is.”

 Het niet meer zien zitten

  • [47:00] “Er zijn zeker momenten geweest dat ik het even niet meer zag zitten, ja. Het is soms niet simpel hé, en dat heeft bij mij vooral te maken met het financiële: kom ik er wel? Kan ik mijn rekeningen, mijn huur betalen? En ook wel dat het nogal veel en druk is om op je eentje dingen te doen. Dat er geen klankbord is, dat je er niet met iedereen over kunt praten. Mensen in loondienst zien maar één kant. Als zelfstandige, sta je voor alles zelf in, hoe klein je bedrijfje ook is. Van je auto tot visitekaartjes […] Soms klinkt het werken in loondienst voor mij als een soort luxe. Dat ‘ontzorgd’ worden is als een soort van droom voor mij, omdat het héél veel is om zelf te doen.”“Of ik naar iemand opkijk op vlak van ondernemen? Nee, eigenlijk niet […] omdat ik me focus op mezelf. Wat doe ik zelf, waar wil ik naartoe… Ik onderneem eerder op mijn gevoel dan dat ik me focus op groeien en een bepaalde target halen, dus ik zou niet zeggen dat ik opkijk naar iemand dat een keigroot bedrijf heeft opgestart. Want dat is niet mijn ambitie. Ik wil gewoon dat wat ik doe, dat ik het goed doe. Vind ik superbelangrijk. Ik wil happy zijn, en ik hoef niet per se iets van een legacy nalaten. Ik leef in het nu, maar dan wel het nu waarin ik goed presteer.”

Startersketting: Hoe de gedachtenstroom even stopzetten? 

  • [1:06:58] “De gedachtenstroom stopzetten… Dat is inderdaad supermoeilijk. En met momenten gaat dat beter dan andere. Op vakantie lukt dat en als je sport ook – héél belangrijk. En voor de rest is het echt een kwestie van jezelf te verplichten. Maar als je met een superbelangrijk project bezig bent of je moet je rekeningen betalen en je vraagt je af wanneer je klant gaat betalen… Daarvan kun je, zeker de eerste jaren, echt wakker liggen […] Ik kijk misschien twee uur per week naar tv, en als ik dat doe, dan kijk ik naar iets heel simpel dat niets te maken heeft met mijn job, iets reality tv-achtig.””Ik probeer ook dingen op papier te lezen. Want lezen op je gsm, allemaal goed en wel, maar dan krijg je notificaties van vanalles en nog wat binnen, en dat is allemaal niet zo goed. Maar als je een boek, een krant of een bijlage van iets leest, kun je andere impulsen uitschakelen. En als je dat doet voor het slapengaan, in plaats van je gsm nog te pakken, dan is dat veel beter.”

IN DE LIFT – IN SAMENWERKING MET BAAS

 

BAAS inspireert, stimuleert en ondersteunt ondernemende jongeren. BAAS creëert ruimte voor jonge ondernemers om van een droom of idee een eigen onderneming te maken. Geen idee is te gek en geen sector te vreemd. BAAS is een netwerk en steunt op expertise van haar partners en brengt je in contact met de juiste informatie en organisaties. BAAS geeft je een duwtje in de rug. Om te springen en je kans te grijpen, om je te engageren en telkens die ene stap verder te gaan, om naar het volgende niveau te stijgen.

Vorig artikel
Volgend artikel