girl_smiling_digital_laptop
Business

ToShow over de toekomst van HR: what’s next?

10.12.2020
door Daan Vanslembroeck

ToShow is een event dat zich volledig richt op de kracht en het belang van goede content en de diverse mogelijkheden. De avond is gevuld met tal van voorbeelden van wat waardevolle content marketing is. Toonaangevende experts binnen hun vak vertellen hoe je een bepaalde doelgroep kunt bereiken, mét impact, en wat het belang is van deze marketingtechniek binnen de wereld van de traditionele media.

Naar aanloop van het live event van ToShow, lanceren wij enkele video’s waarin tal van vraagstukken worden beantwoord door contentkenners en experten binnen de marketingwereld.

ToShow: Vraagstuk 1

“Werkgevers en werkzoekenden moeten mee met de digitalisering van het rekruteringsproces of ze hinken hopeloos achterop”

Connected blijven op afstand

De COVID-pandemie raakt de economie, het bedrijfsleven en alles wat daarmee verbonden is. Zo ook het rekruteringsproces dat de afgelopen maanden ook resoluut de digitale kaart trok. Bedrijven moesten op zoek naar creatieve manieren om geschikte werknemers te vinden. Zowel ondernemer, zelfstandige, coach of freelancer; de verregaande digitalisering en social media zorgden er de voorbije periode voor dat we connected bleven en vanop afstand de juiste vinger aan de juiste pols konden houden.

Storytelling, branding en social-selling kwamen steeds vaker op de voorgrond. Netwerkplatformen als LinkedIn werden steeds intelligenter gebruikt, waardoor vraag en aanbod dichter bij elkaar kwamen. Tijdens de eerste coronagolf noteerde LinkedIn een toename van 55 procent in betrokkenheid tussen connecties. Daarnaast werd er ook meer content gepost en steeg het berichtenvolume opmerkelijk. Een derde van het aantal posts op LinkedIn was gerelateerd aan COVID-19. Opmerkelijk was dat ook actuele topics boomden. Men zocht tot drie keer meer naar content over ‘werken vanop afstand.

Nodig: groot aanpassingsvermogen

Dergelijke platformen werden aanvankelijk als verkennend en als aanvullend gezien. Plots werden ze bepalend en maakten ze deel uit van een totale (marketing)strategie om een hr-beleid van een onderneming op af te stemmen. Dat noopt bedrijven ook om over een groot aanpassingsvermogen te beschikken. Professor Ans De Vos gaf recentelijk een webinar voor Voka, waarin ze de thematiek onder de loep nam. De belangrijkste conclusies waren dat (toekomstige) werkgevers het welzijn van hun medewerkers niet uit het oog mogen verliezen. Ze moeten volop inzetten op een zekere connectie tussen werkgever en de werknemer die thuis aan het werk is. Bedrijven moeten proberen om voldoende stabiliteit en zekerheid te creëren door zich aan te passen aan de huidige en toekomstige situaties.

En daarin speelt hr een cruciale rol. De Vos stelde dat werknemers in onzekere tijden juist een grotere behoefte hebben aan zekerheid. Precies daarom moeten bedrijven inzetten op initiatieven die de wendbaarheid en de competitiviteit op lange termijn versterken. Medewerkers klaarstomen voor de toekomst doe je door in te zetten op de vaardigheden die ze nodig zullen hebben. Denk aan aanpassingsvermogen, flexibiliteit, veerkracht en wendbaarheid.

Beter en creatiever solliciteren

Bedrijven schakelen, maar ook de werkzoekende moest een mindswitch ondergaan. Wie zoekt die vindt: het klinkt misschien goed, maar in coronatijden is solliciteren geen sinecure om de juiste job te vinden. Een dof cv sturen is niet meer aan de orde. Het moet beter en vooral creatiever. Face-to-facegesprekken vallen veelal weg en worden vervangen door onlinesollicitaties. Het begint eigenlijk al met het solliciteren. Als je er een beetje mee overweg kunt, maak je tegenwoordig beter een vlot filmpje waarin je meteen je cv en je persoonlijkheid toelicht.

Werkgevers en werkzoekenden moeten mee met de digitalisering van het rekruteringsproces of ze hinken hopeloos achterop. Als je ‘gevonden’ wilt worden en bovenaan de stapel van onlinesollicitaties wilt prijken, mag je de trein nu niet missen.

Vorig artikel
Volgend artikel