outsourcen
Ondernemen

Outsourcing: Wat je zelf doet, doe je dat beter?

22.03.2023
door Benjamin Van Synghel

Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Een aantrekkelijk adagium, maar niet altijd de beste keuze voor onze bedrijven. Ook zij moeten nadenken over hun kerntaken. Dan is het misschien verstandiger om sommige activiteiten uit te besteden. Welke diensten kun je outsourcen?

De harde klassiekers

Hard facility management omvat alle facilitaire diensten die te maken hebben met techniek en bakstenen. Denk bijvoorbeeld aan bouw- en verbouwingswerken, verwarming en airco, verlichting en ventilatie, elektriciteit, loodgieterij, alle mogelijke vormen van beveiliging… Een hele boterham, dus is het logisch dat de meeste bedrijven niet alle nodige knowhow in huis hebben. Outsourcen kan een oplossing zijn. Verschillende grote facilitators nemen heel dat pakket op zich. Voor bedrijven in een kleinere setting is dat misschien minder interessant. Als het slechts over enkele elementen gaat, zijn kleinere spelers of aannemers misschien logischere partners. Maar ook dat is outsourcen.

De zachte klassiekers

Om even een open deur in te trappen: naast hard facility is ook soft facility een belangrijke component. Dat omvat het menselijke aspect van het bedrijf, alles wat de werkvloer een schone en aangename plek moet maken. Enkele voorbeelden zijn schoonmaak en onthaal, afvalbeheer, catering, parkeervoorzieningen… Er zijn grote spelers binnen facility management die naast de softe ook in de harde kant van de zaak voorzien, maar even vaak kiezen bedrijven hier voor een andere partner, om tot een specifiekere dienstverlening te komen. Of dat dé juiste manier is om te werken, hangt af van bedrijf tot bedrijf. Grondige analyse wijst uit welke de belangrijkste noden zijn en welke partner dan de juiste is.

 All things IT

De analoge maatschappij is een ver verleden, onze levens spelen zich vandaag grotendeels af op schermen. Het bedrijfswezen staat voor enorme digitale uitdagingen. Hardware en software, digitale communicatiekanalen, databeheer, de cloud, het internet of things, cybersecurity… Het is niet evident om daar intern alle antwoorden op te formuleren. Dergelijke activiteiten worden nu al vaak uitbesteed aan kleinere IT-firma’s. Dat loopt vaak vlot en goed, maar dekt het wel alle noden? Heeft die IT-partner voldoende kennis over nieuwere fenomenen als cloud of state-of-the-art-cybersecurity? Een second opinion van buitenaf kan nooit kwaad. Het kan je digitale architectuur alleen maar sterker maken.

(Sociale) communicatie

Die niets ontziende, digitale vooruitgang toont zich ook in het belang van sociale media. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en andere zijn vandaag overal. Ook bedrijven moeten daarin hun plekje vinden of opeisen. Dergelijke media hebben onze manier van communiceren fundamenteel veranderd. Op sociale media geldt niet enkel wat je vertelt, maar ook hoe je dat vertelt. The medium is the message, wist filosoof Marshall McLuhan 50 jaar geleden al. Als bedrijf ben je het best geplaatst om je kernwaarden en boodschap samen te vatten. Een gespecialiseerd bureau kan je helpen dat om te zetten in een tone of voice en visuele huisstijl. Bovendien zijn zulke experts altijd perfect op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. 

Duurzaamheid

Het bedrijf van de toekomst zal duurzaam zijn, of het zal niet zijn. ESG, heet dat in vakjargon: Environmental, Social and Governance. Dat kadert in de Europese duurzaamheidsvereisten voor (grote) bedrijven. Europa wil daar in de toekomst ook de kmo’s in betrekken. En ook al zijn die reglementen nog niet van kracht, dan nog hoort iedereen na te denken over duurzaamheid. Maar dat is een bijzonder complex onderwerp. Hoe begin je als bedrijf met een beleid over energietransitie, hoe schroef je je uitstoot terug, wat kun je doen op vlak van afvalverwerking, recyclage, circulariteit, ethisch ondernemen? Vandaag zijn er steeds meer ESG-spelers die bedrijven begeleiden in hun duurzaamheidstransities. Goed voor je bedrijf én voor de aardbol. 

Gezondheidsbeleid

Bedrijven horen voor hun werknemers te zorgen. Steeds meer bedrijven zetten dan ook in op gezondheidsinitiatieven. Wie weet vind je wel een partner die je daarin kan bijstaan? Op grote of op kleine schaal. Een cateringpartner die de nadruk legt op gezonde voeding en/of goedgevulde fruitschalen voorziet op kantoor? Of een yoga- of fitnessinstructeur uit de buurt die wekelijks een sessie komt leiden over de middag? Misschien kan een deelfietsbedrijf je wel bijstaan om de duurzame (en dus gezonde) mobiliteit op het werk een duwtje in de rug te geven? Een beetje hulp van een externe partner kan zowel de gezondheid als het goede humeur op de werkvloer een flinke boost geven.

Vorig artikel
Volgend artikel