Business

Hoe functionele en businessanalisten de cruciale schakel van IT vormen

25.11.2020
door Fokus Online

IT is niet zomaar programmeren. De noden van klanten en eindgebruikers moet je niet enkel in kaart brengen, maar moeten ook vertaald worden naar programmeurs. Dat is de taak van functionele analisten en businessanalisten. 

Bij IT hoort het stereotype van de programmeur in de ivoren toren die moeilijk te gebruiken software maakt die niemand nodig heeft. Dat beeld staat echter ver van de realiteit, en een belangrijke schakel om dat te voorkomen zijn functionele analisten en businessanalisten. Zij helpen om de noden van klanten en gebruikers te vertalen naar de technische teams die de technologie bouwen. 

Daarbovenop bieden deze functies een mooi carrièrepad, stelt Karel Van Eeckhoutte, chain service manager bij Smals, een IT-organisatie die focust op maatschappelijke projecten en digitale overheid. 

“Het klopt dat het risico om de hoek loert dat het resultaat van het IT-project niet strookt met wat de klant vraagt noch met wat de eindgebruiker echt nodig heeft”, stelt Van Eeckhoutte, die zelf bij Smals begon als functioneel analist. “Analisten voorkomen dat probleem. Zowel business- als functionele analisten moeten goed de behoeften en visie van de klant kennen. Die capteren ze en dragen ze over aan de volgende stappen van het project. Op elk moment trachten ze de toegevoegde waarde voor de klant te maximaliseren.”

Maar wat doen businessanalisten en hun functionele tegenhangers dan concreet? “Analisten zijn betrokken van bij het begin van een IT-project”, reageert Van Eeckhoutte. “Businessanalisten staan meestal aan het begin van een nieuw idee of een verandering bij de klant en proberen goed in kaart te brengen waar de klant naartoe wil. Ze kijken naar de visie van de organisatie en proberen de bedrijfscontext en het probleem te doorgronden. Daarna identificeren ze enkele oplossingen, waarvoor ze businesscases maken. Zo kan de klant afwegen wat de beste keuze is. De functionele analyse komt in beeld van zodra het concrete IT-project van start gaat. De functionele analist capteert de behoeften waaraan de oplossing dient te voldoen en beschrijft de functionaliteiten van het IT-product. Zij geven de processen en data verder vorm.”

Beide soorten analisten zijn een schakel tussen de noden van een klant en de programmeurs die uiteindelijk een IT-product, zoals een mobiele app, zullen bouwen. Businessanalisten bewaken tijdens de ontwikkeling de businessnoden van de klant, terwijl functionele analisten die vertalen naar de taal en concepten van de technische teams. “Tot aan het opleveren van het project blijven analisten tussenkomen”, voegt Van Eeckhoutte toe. “Ze interageren met de klant en de interne teams, maar praten ook met de eindgebruikers. Analisten begrijpen de business en maatschappelijke invalshoeken, maar hebben ook de technische aspecten in de vingers. Door samen te werken met de verschillende betrokkenen boeken ze successen.”

Van Eeckhoutte raadt het alvast aan als carrièrepad voor anderen. “De functie van analist is erg divers”, stelt hij. “Je denkt mee met het management van de klant over de uitdagingen van de business, doet aan terreinonderzoek bij de eindgebruiker, brengt processen in kaart en animeert workshops. Of je bouwt mee aan prototypes, je modelleert de functionaliteiten en de data, werkt nauw samen met de programmeurs en test het eindproduct. Die grote diversiteit zorgt ervoor dat je in verschillende richtingen kunt evolueren. Tegelijk volg je de nieuwste technologie mee op en ben je up-to-date met de state-of-the-art tools en technieken.”

Vorig artikel
Volgend artikel