Autosector neemt afslag richting e-commerce

In samenwerking metD'Ieteren

E-commerce zit wereldwijd in de lift. Een trend die zich door de coronacrisis alleen maar duidelijker aftekent. Hij bereikt nu zelfs de autosector. Na een wat tragere start, neemt ook die overtuigd de afslag richting online. Autodistributeur D’Ieteren schetst hoe zo’n onlinesales in de autosector werkt.

De coronacrisis zette ettelijke aspecten inzake e-commerce in versnelling voor de autosector en versterkte bepaalde gewoontes van de klant en de nood aan digitale oplossingen. Toen de consument niet meer naar de showroom kwam, besloot de sector naar de consument te komen. 

Online wagens kopen

In volle lockdown introduceerde automaker Volvo een ‘Stay Home Store’. Ook bij de Belgische autodistributeur D’Ieteren, een van de eerste pioniers op vlak van de Belgische automotive, zetten ze al sinds mei 2019 in op onlinesales, maar namen de voorbije maanden nog resoluter de bocht naar online. Dat in tandem met Volkswagen D’Ieteren Finance. “Sinds de lockdown zien we een duidelijke stijging op onze onlinesalesplatformen”, vertelt Greet De Bondt, E-commerce & Digitale Assets Manager bij D’Ieteren. “Wij zetten momenteel al sterk in op de onlineverkoop van stockwagens, omdat die snel leverbaar zijn. En ook accessoires kun je al vlot op die manier aankopen.” 

Snelle en veilige aankoop

E-commerce draait om meer dan enkel een online aankoopbutton. In een digitale wereld vervangen videoreviews de verkoopbrochure, beleef je met VR alle features vanuit je luie zetel, en sluit je zelfs het leasingcontract volledig van achter je computer af. “Bij onlinesales draait het om gebruiksgemak”, kadert Sarah Meuleman, Marketing & Product Manager bij Volkswagen D’Ieteren Finance. “Daarom kozen wij bijvoorbeeld ook voor een volledige integratie van de kredietaanvraag. Zo regel je online meteen je wagen mét financieringsoplossing. Dankzij de ITSME-integratie kan dat snel en veilig.” 

“De showroom van de toekomst zal een experience center zijn, waar beleving – via een testrit of 3D-projecties – centraal staat.”

Fysieke experience

Hoe snel de digitale omwenteling van onze autosector precies zal verlopen, hangt vooral van de klant af. Hoewel hij enerzijds hunkert naar flexibiliteit, houdt hij – zeker bij grote, dure aankopen – nog sterk vast aan het vertrouwde. “Een bezoek aan een fysiek contactpunt wekt vertrouwen op”, weet Greet de Bondt. “Onderzoek toont aan dat de Belg de zaken graag fysiek ervaart: een voertuig ontdekken, voelen hoe die rijdt en wat voor gevoel je krijgt als je erin zit. Al zal de showroom van de toekomst nog meer een ‘experience center’ zijn, waar beleving – via een testrit of 3D-projecties – centraal staat.” En het is bovendien een centraal punt van expertise en persoonlijke aanpak. Commerciële voertuigen worden bijvoorbeeld vaak nog bijkomend uitgerust, en dat op maat gemaakt.

Hybrid salesproces

“Sommige klanten doen alles al online, maar de meesten doorlopen nog een hybrid salesproces: ze kiezen het geschikte model online en tekenen het contract na een testrit bij de concessiehouder. Of andersom: ze ontvangen thuis een kredietacceptatie en gaan dan fysiek naar de dealer om een wagen te kiezen”, schetst Sarah Meuleman. “De klant zal volledige keuzevrijheid behouden. Het is aan ons om zowel voor een goede full online, als voor een vlekkeloze omnichannel te gaan.”

De nieuwe generatie ‘gebruikt’

De digitale switch van de autosector gaat hand in hand met hun veranderende klantenprofiel. Stilaan vormen de millennials de grootste doelgroep. Die kersverse klanten groeiden op met de smartphone in de hand en willen kunnen shoppen waar, wanneer en hoe ze maar willen. “Het zijn uitdagende tijden. Zowel voor de traditionele autoverkoper als voor de leasingmaatschappijen. De nieuwe generatie maakt ook een graduele shift van ‘eigendom’ naar ‘gebruik’, via leasing of deelwagens”, vertelt Sarah Meuleman. “Blikken wij vooruit naar onze toekomst? Dan worden we de Spotify of Netflix van de autosector, met een abonnement dat toegang geeft tot verschillende en wisselende mobiliteitsoplossingen, afhankelijk van wat je op dat moment in je leven nodig hebt.”

“Blikken wij vooruit naar onze toekomst? Dan worden we de Spotify of Netflix van de autosector, met een abonnement dat toegang geeft tot verschillende en wisselende mobiliteitsoplossingen.”

Bewust voor fysiek of online kiezen

De verandering heeft zich ingezet, dat is duidelijk. Naarmate het digitale karakter van de klant groeit, zal de auto-industrie vaker kiezen voor e-commerce. Ook post-corona. “Onze klanten kweekten doorheen de crisis nieuwe gewoontes en door de lange duurtijd houden ze die ook aan”, constateert Greet De Bondt. “Het biedt hen ook heel wat voordelen: flexibiliteit, gebruiksgemak en transparantie – je weet wat je krijgt voor welke prijs. De dealer wint dan weer een bredere klantenbasis, want online bereikt hij klanten uit heel België en niet meer alleen uit eigen streek.”

“De klant verwacht voortaan een naadloze overgang tussen het fysieke en digitale en zal nog bewuster kiezen wat hij fysiek en wat hij online wil”, vat Sarah Meuleman samen. “Begeeft hij zich naar de showroom? Dan zal dat voor een goede reden zijn. Aan de dealer en aan ons om uit te pluizen wat die reden is en om daar op in te spelen.”


Meer over…

D’Ieteren Auto beheert een netwerk van onafhankelijke concessiehouders verspreid over België. Zo biedt het one-stop-shoptoegang tot merken als Volkswagen, ŠKODA, Audi, SEAT, Porsche, Bentley, Lamborghini en Yamaha. Met meer dan 200 jaar ervaring op de teller richt het zich op een steeds uitgebreider dienstenaanbod, waaronder ook onderhoud, verzekering, leasing en financieringsformules via Volkswagen D’Ieteren Finance, hun gemeenschappelijke dochteronderneming met de Duitse Volkswagen groep, en dit voor zowel bedrijven als particulieren. www.dieteren.be • www.vdfin.be