mobiliteitsmix
Business

Niet langer enkel auto, maar een flexibele mobiliteitsmix

09.06.2020
door Fokus Online

Elektrificatie en vergroening, trends die voor de crisis al populair waren, zullen ook na coronatijden belangrijk blijven. Tegen 2025 zal 30 procent van de wagens elektrisch of hybride zijn. Ook de (elektrische) leasingfiets zal het goed blijven doen. De grootste uitdagingen voor de sector liggen vandaag in digitalisering en een flexibele mobiliteitsmix. 

In tijden van crisis worden mobiliteitspartners, nog meer dan normaal, uitgedaagd om voortdurend nieuwe producten te ontwikkelen die beantwoorden aan de noden van vandaag of die anticiperen op de verwachtingen van morgen. Volkswagen D’Ieteren Finance is zo’n mobiliteitspartner, en de captive van D’Ieteren, Belgische invoerder van voornamelijk merken van de Volkswagen Groep. Ze bieden financierings- en leasingoplossingen voor particulieren en bedrijven. Didier Willems, Chief Operating Officer bij D’Ieteren Finance blikt alvast vooruit. 

Stijging online salesplatformen

“Online shoppen zit in de lift, maar voor de aankoop van een wagen gaan we nog niet snel online”, vat Willems aan. “Sinds de lockdown zien we echter duidelijk een stijging op de online salesplatformen. Sommige klanten kopen nu al volledig online, maar de meesten doorlopen nog een hybrid sales proces: ze kiezen het geschikte model online en tekenen het contract na een testrit in de concessie. Een goede omnichannel-ervaring wordt hierbij van cruciaal belang. Wij hebben alvast sterk ingezet om onze onlinesales nog veiliger en gebruiksvriendelijker te maken. Zo kun je mede dankzij de ITSME-integratie meteen je wagen mét financieringsoplossing online aanschaffen.” 

Sinds de lockdown zien we duidelijk een stijging op de online salesplatformen.

All-inoplossingen op maat

Werknemers willen vooral vlot op hun werk geraken en hebben vandaag behoefte aan een flexibele mobiliteitsmix. “Voor hen hebben we een multimodale app waarmee de werkgever hen de mogelijkheid biedt om verschillende transportmiddelen te gebruiken door middel van een mobiliteitsbudget. De werknemer kiest dan zelf hoe hij zijn maandkrediet spendeert”, gaat Willems verder. “Eenvoudige en all-inoplossingen op maat van de klant aanbieden, daar draait het om. En dat is een van onze reële pluspunten. Denk bijvoorbeeld aan een laadpaal voor een elektrisch voertuig die mee opgenomen is in de maandprijs of een interessante leasingformule voor (elektrische) fietsen.”

Meer dan enkel de wagen

Maar ook luisteren naar bijvoorbeeld de gepolariseerde meningen over privé of gedeeld gebruik van een wagen: sommige klanten zijn na de coronacrisis nog meer overtuigd van autodelen, anderzijds wint de eigen wagen opnieuw aan populariteit door een zekere besmettingsvrees als het op gedeeld en publiek transport aankomt. “Het is belangrijk naar dergelijke bekommernissen te luisteren. Als leasingmaatschappij moet je niet enkel meer op Car-as-a-Service inspelen, maar inzetten op Mobility-as-a-Service. Een goede mobiliteitspartner denkt aan veel meer dan enkel de wagen.” 

Als leasingmaatschappij moet je niet enkel meer op Car-as-a-Service inspelen, maar inzetten op Mobility-as-a-Service.

Geïntegreerde oplossingen

“We zijn ervan overtuigd dat in deze bijzondere tijden financierings- en leasingoplossingen de sleutel tot een vlotte mobiliteit blijven”, sluit Willems af. “Je hebt geen of niet dezelfde investering van kapitaal nodig, wat in een crisis en een snel evoluerende mobiliteit zeer aantrekkelijk is. Klanten hebben vandaag een betrouwbare partner en een goede raadgever nodig. Iemand die proactief de vinger aan de pols houdt door grondig marktonderzoek. Wij zullen alvast onze rol als mobiliteitspartner – in alle tijden – blijven onderstrepen. En als filiaal van D’Ieteren kunnen we toegang bieden tot een panoplie aan geïntegreerde oplossingen.”

Vorig artikel
Volgend artikel