Home Technologie R&D Op naar de vierde industriële revolutie

Op naar de vierde industriële revolutie

Een slimme fabriek bouw je niet alleen door te automatiseren en te digitaliseren, maar ook door de mens centraler te zetten. Tot die opvallende conclusie kom je als je een ‘Factory of the Future’ binnenwandelt. “Zelfsturende teams zijn hier vanzelfsprekend.”

Nuscience uit Drongen mag zich sinds begin februari officieel een Factory of the Future noemen. Agoria en Sirris reikten die titel ook dit jaar uit aan vijf ondernemingen die ‘op een coherente wijze de uitdaging van de vierde industriële revolutie aangaan’.

Bij dierenvoederproducent Nuscience vallen vooral de vorderingen rond automatisatie en digitalisering op. In de ‘specialiteitenfabriek’, die het bedrijf in 2015 in gebruik nam, gaan er tussen het productie- en planningsysteem dagelijks 5.000 berichten over en weer. Op basis van die informatie stuurt het planningssysteem zichzelf bij. Het leert dus beter te plannen. Het productiesysteem wisselt op zijn beurt 40.000 à 80.000 boodschappen uit met de machine-PLC’s. Het resultaat van al dat intelligente dataverkeer? De doorlooptijden voor bestellingen werden tot drie à vijf dagen herleid.

Toch draait de toekomst van de maakindustrie niet alleen rond automatisatie en interconnectiviteit. Ook de wendbaarheid van de organisatie, de duurzaamheid van de gebruikte materialen, de kwaliteit van het machinepark, de integratie van het circulaire denken en de sterkte van het netwerk rond de onderneming bepalen mee in hoeverre het bedrijf klaar is om de uitdagingen van morgen aan te gaan. “Die zeven criteria zijn voor bedrijven de noodzakelijke voorwaarden om in een snel veranderende wereld betekenisvol te blijven”, stelt Walter Auwers van Sirris.  

Fabrieken van de toekomst investeren in technologische én sociale innovatie.— Walter Auwers

Opmerkelijk is de plek die de mens in dit hele transformatieverhaal krijgt. Ludo Deferm, executive vice president van imec, is er alvast van overtuigd dat in die slimme fabrieken medewerkers een betere en veiligere rol zullen krijgen dan vandaag. “Handwerk zal steeds meer overbodig worden. Veel jobs zullen verdwijnen, maar er zullen ook veel nieuwe in de plaats komen.” Deferm schat dat werknemers in de toekomst vooral met de software van de machines zullen bezig zijn, met monitoring en analyse bijvoorbeeld.

Dat robotisering de arbeidsmarkt niet per se bedreigt, bewijzen de cijfers van de vijf pas verkozen Factories of the Future. In de voorbije vijf jaar investeerden ze samen meer dan 110 miljoen euro in infrastructuurvernieuwing, digitalisering en automatisatie en creëerden ze een honderdtal nieuwe jobs. Walter Auwers was evenzeer verrast door de positieve sfeer, de betrokkenheid en de fierheid die de werknemers in die bedrijven tentoonspreiden. “Het is duidelijk dat de fabrieken van de toekomst niet alleen in technologische, maar ook in sociale innovatie investeren.” Punch Powertrain uit Sint-Truiden, een van de winnaars in 2016, is op dat vlak een mooi voorbeeld. Het bedrijf evolueerde van een sterk hiërarchische structuur naar eentje waarin samenwerking centraal staat. Zelfsturende teams zijn er vanzelfsprekend geworden.

Ook al staat de technologie op punt en ook al zetten onze fabrieken aardige stappen vooruit, het zal zeker nog een tijd duren voor we in Vlaanderen echt van een maakindustrie 4.0 zullen kunnen spreken. “Zolang het gaat om nieuwe productielijnen opzetten, loopt het allemaal heel vlot”, evalueert Deferm. “De grootste moeilijkheid ligt in de transformatie van wat al in het bedrijf aanwezig is.” Om die reden verwacht hij dat de transitie eerder een evolutionaire dan een revolutionaire weg zal volgen. Achterstand op onze buurlanden hebben we volgens Auwers en Deferm niet, al moedigen ze de bedrijven wel aan om niet te dralen. “In een tijd waarin consumenten steeds betere én goedkopere producten willen, waarin alleen het nieuwste goed genoeg is, ben je genoodzaakt om mee te springen. Je moet de snelheid van verandering aankunnen. Dát is de toekomst.”

MEER

“We kunnen niet metaal op de weg blijven duwen”

Frank Van GoolDe wegen slibben dicht en we staan met z’n allen steeds langer in de file. De bedrijfswagens worden daarbij vaak met de vinger gewezen, al dan niet onterecht. Maar hoe kijkt de leasesector tegen de problematiek aan? En welke oplossingen stellen zij voor? Wij gingen het vragen aan Frank Van Gool, voorzitter van de beroepsvereniging Renta.

De logica van patiëntenparticipatie in de zorg

Patiëntenparticipatie We zien vandaag dat in alle aspecten van de samenleving de burger of consument meer inspraak krijgt bij beslissingsvorming – denken we maar aan de burgerplatformen in verschillende Vlaamse steden. Waarom zou dat in de zorg dan anders zijn? De patiënt mee laten beslissen over zijn zorg vormt met andere woorden een van dé fundamenten van gezondheidszorg in de 21e eeuw.

Niet zomaar plots bio

Bio Wanneer je de term ‘biologisch’ leest op een verpakking, mag je ervan uitgaan dat het een echt bioproduct betreft. De term is namelijk wettelijk beschermd door de Europese biowetgeving. Biologische producten worden van boer tot winkel streng gecontroleerd. 

5 redenen om vandaag te investeren in Brussel

investerenSinds enkele jaren zijn de spaarrentes in vrije val. Experts zijn het er alvast roerend over eens: investeren in vastgoed is op vandaag nog steeds de beste keuze. En waarom niet in Brussel?

Aan de vooravond van de vierde industriële revolutie

4e Industriële Revolutie Herinneren we ons allemaal de film Terminator 2 waarin Arnold Schwarzenegger als futuristische machine terug in de tijd gestuurd werd? Machines hadden onze wereld overgenomen. Wel, die film speelde zich af in 2029. Dat is over elf jaar…

Zoveel om van te houden

Cathy BerxIn het hart van de Europese Unie bevindt zich de provincie Antwerpen, met haar 1,8 miljoen inwoners de grootste Vlaamse provincie. Wereldwijd wordt Antwerpen om haar veelzijdigheid geroemd. Terecht, volgens Cathy Berx.