Home Technologie IT 'Werken aan duurzame groei'

Rob Idink

‘Werken aan duurzame groei’

De opkomst van het Internet of Everything is geen toekomstbeeld en geen wensbeeld meer, maar een realiteit. Mensen en objecten staan steeds meer met elkaar in verbinding via sensoren, big data en snel mobiel internet. 

Duurzaamheid

Veel bedrijven en organisaties zijn al volop met duurzaamheid bezig en nieuwe bedrijven hebben het al in hun DNA verankerd. Consumenten vormen zich nu een mening over uw organisatie op basis van uw duurzame impact. Wil de consument nog wel van u kopen, willlen bedrijven en overheden nog zaken met u doen, wil de nieuwe generatie wel voor u werken? Wij moeten namelijk schoner produceren en consumeren, en efficiënter met onze grondstoffen en energie omgaan.

Afnemen van producten als dienst

Naast mijn rol als Managing Director HP Nederland ben ik voorzitter van ICT Milieu, onderdeel van NederlandICT en ik ben trots op de veelheid ICT-apparatuur die we samen met Wecycle, collega leveranciers en ketenpartners uit de markt terughalen en via gecertificeerde partijen verwerken. Dit is bijna 10 miljoen kilo per jaar, waarvan ongeveer 80 procent kan worden hergebruikt als grondstof. De komende jaren gaan we dit uitbreiden en roepen we alle bedrijven op zich bij onze visie aan te sluiten. Nadenken over wat er met uw producten gebeurt als u ze straks niet meer nodig hebt, begint eigenlijk al bij de aanschaf. Overweeg eens het afnemen van producten als dienst, waarbij de leverancier de recycling kan verzorgen.

Van de industrie tot de dagelijkse bedrijfsvoering, elke dag ontstaan er nieuwe mogelijkheden om bij te dragen aan een beter milieu

Innovatie gaat snel

Ook aan de productiekant en maakindustrie gaan de technologische innovaties snel. We kunnen verspilling tegengaan door bijvoorbeeld te transformeren naar 3D-printing, de nieuwe manier van digitaal produceren. Een efficiëntere productie en minder transportbewegingen dragen bij aan aanzienlijke CO2-reducties. Van de industrie tot de dagelijkse bedrijfsvoering, elke dag ontstaan er nieuwe mogelijkheden om bij te dragen aan een beter milieu.

In achteruit

Klimaatsverandering zetten we niet zomaar even in zijn achteruit, de ijskappen groeien niet ‘zomaar’ terug, uitgestorven diersoorten komen niet tot leven. We mogen best blijven streven naar meer welvaart, meer winst of meer groei. Maar alleen als we alle mogelijkheden voor beter milieu benutten en toepassen. En het eens worden over een ding: de enige echte groei is duurzame groei.

MEER

Karen Scheire: Bepaal zelf hoe ‘smart’ je stad is

Een ‘smart city’, hoe ziet dat er eigenlijk uit? Ik zie een mooie, futuristische stad voor me. Met hoogbouw, verticale tuinen, drones die pakjes bezorgen en zelfrijdende treintjes. Met schone, gezonde lucht − en in mijn fantasie schijnt de zon altijd. Misschien een robot hier en daar, om vervelende klusjes van ons over te nemen. En als kers op de taart: geen files. 

Spelen om te leren exporteren

Met je bedrijf naar het buitenland trekken, is geen triviale zaak. Om ondernemers beter bekend te maken met de uitdagingen van exporteren, ontwikkelde de bank ING, samen met Flanders Investment & Trade en Credendo, een speciaal bordspel.

‘Opkomst van de levende stad’

Kees JansenDe opkomst van het Internet of Everything is geen toekomstbeeld en geen wensbeeld meer, maar een realiteit. Mensen en objecten staan steeds meer met elkaar in verbinding via sensoren, Big Data en snel mobiel internet. 

Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Jan Ronsse Big data werd lang een hype genoemd, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Big data is here to stay. Logisch, gezien de vele opportuniteiten die de gegevens bieden.

B(r)ouwen aan je toekomst

Lean managementBegin dit jaar werd Brouwerijen Alken-Maes door de HR-auditgroep Top Employers Institute Belgium uitgeroepen tot ‘Top Employer’. Bij Alken-Maes werken nu zowat 470 mensen. Er is echter nog genoeg plaats voor extra talent, zegt hr-Director Eline Van Poeck.

Mobility-as-a-Service: nieuwe vormen van mobiliteit

Mobiliteit Een eigen auto kopen? Veel millennials wagen zich er niet meer aan, en zoeken andere manieren om zich sneller, goedkoper en milieuvriendelijker te verplaatsen. Verschillende bedrijven maken zich al klaar voor een wereld met MaaS: Mobility-as-a-Service.