Digitale transformatie: we ain’t seen nothing yet

Digitale transformatie, iedereen heeft er de mond van vol. Maar het omvat zoveel technologische evoluties dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Toch zijn de Belgische bedrijven op goede weg, leert een recente Beltug-enquête. En zij die nog zoekende zijn, kunnen van hen leren.

Onze economie globaliseert, de concurrentie uit lageloonlanden woedt nog steeds en er duiken nieuwe spelers op van buiten de klassieke sectoren, die heel andere businessmodellen hanteren. Kortom: de uitdagingen zijn groot en meer dan ooit moeten bedrijven waakzaam zijn en versneld innoveren.

Uit onze recente marktstudie blijkt dat het bewustzijn daarover groot is bij de Belgische bedrijven en dat ze ook daadwerkelijk met digitalisering aan de slag gaan. 56 procent van de grote bedrijven geeft aan dat ze een strategie voor digitale transformatie hanteren. Bij 37 procent gaat het eerder om een organische aanpak. En ook bij kmo’s zegt 73 procent dat ze aan een digitaliseringstraject bezig zijn. Kortom: de cijfers ogen gunstig. Een aantal Belgische ondernemingen maakt zelfs internationaal furore met nieuwe digitale toepassingen en diensten. Maar dat betekent niet dat we er al zijn. Bij Beltug, waar bedrijven elkaar ontmoeten om kennis en ervaringen te delen over hun digitaliseringsprojecten, zien we hoeveel vragen ze nog hebben: welke zaken breng ik naar de cloud? Hoe beheer ik mijn big data optimaal? Hoe kan ik artificiële intelligentie inzetten? Welke competenties heb ik nodig?

Het beste van de technologie moet nog komen: laten we ervoor zorgen dat we er klaar voor zijn.

Bovendien staan we voor sommige technologieën nog maar aan het begin van de (r)evolutie: 5G mobiele netwerken, Internet of Things-toepassingen, blockchain, virtual reality… We zijn ervan overtuigd dat al die zaken de processen, producten en diensten van onze ondernemingen naar een hoger niveau zullen kunnen tillen. Om alleen nog maar over IoT te spreken: zowel industrie, pharma, de financiële sector als anderen plukken daarvan nu al de vruchten. Een bedrijf dat airco’s onderhoudt, kan iemand langs sturen wanneer het nodig is en niet driemaandelijks bijvoorbeeld, op basis van de informatie uit permanente monitoring door sensoren. Dankzij deze predictive maintenance kunnen defecten aan machines in fabrieken vooraf opgespoord worden. Sensoren zullen constant de toestand van patiënten monitoren. Autoverzekeringen worden al gekoppeld aan parameters verbonden met het rijgedrag… De mogelijkheden zijn legio.

Kortom: de digitale transformatie biedt ongelooflijke kansen. Niet alleen voor bedrijven en hun klanten, maar zeker ook voor de volgende regering. Als ze de stap durft te zetten naar een échte digitale overheid zal ze voor burgers en bedrijven zoveel meer kunnen doen. Administratieve vereenvoudiging, transparanter en efficiënter werken of innovatie stimuleren, om maar enkele zaken te noemen. Het beste van de technologie moet nog komen. Laten we met zijn allen zorgen dat we er klaar voor zijn: bedrijven, burgers én overheid. Zo plukken we er maximaal de vruchten van.