Databeheer: Zo krijg je data onder controle

Data

Bedrijven vergaren steeds meer data. En beter databeheer blijkt hier van cruciaal belang. Niet enkel op korte termijn voor onze bedrijven, maar ook op lange termijn om onze privacy veilig te stellen.

Dat je bakken data opschept betekent namelijk niet automatisch dat dit ook nuttig is voor je bedrijf. Big data gaat dus lang niet enkel over data vergaren, het gaat ook over een goed beheer ervan. “Bedrijven hebben meestal heel wat ideeën over wat ze met hun data willen doen”, stelt Luc Machiels, directeur van HighMind, een dataconsultancybedrijf. “Maar ze komen in de problemen omdat ze er niet in slagen om het te beheren. Ze kunnen de hoeveelheden data niet aan.”

Dataverspreiding

Zo zit die data vaak in verschillende softwaresystemen, verspreid tussen afdelingen, zonder overkoepelende standaarden of procedures. “Denk maar aan een retailbedrijf met verschillende kanalen, zoals een webshop, fysieke winkels, een callcenter en een app. Heel vaak zien we dat die data verspreid zit tussen verschillende systemen, en niet tot bij elkaar geraken”, stelt Machiels.

Stel bijvoorbeeld dat een klant in een webshop naar een product zoekt. Daarna belt die klant misschien naar het callcenter om meer informatie te vragen over dit product. Voor heel wat bedrijven is het vandaag onmogelijk om de informatie van het product in de webshop, waarnaar de klant keek, automatisch door te geven aan de mensen in het callcenter. Niet omdat die data er niet is, maar omdat een correct databeleid ontbreekt.

Een brug naar een beter databeheer

“Je moet een datacultuur opbouwen”, stelt Machiels. “Data onder controle krijgen in een groot bedrijf is een hele uitdaging. En één team kan die uitdaging niet alleen oplossen. Je moet zoveel mogelijk takken van het bedrijf betrekken, dus zowel IT en data-experten, als de operationele en commerciële teams. Je moet een brug bouwen tussen de technische aspecten van data, en de businesskant ervan.”

Databeleid

“Je moet een datacultuur opbouwen. Data onder controle krijgen in een groot bedrijf is een hele uitdaging. En één team kan die uitdaging niet alleen oplossen.”Luc Machiels, HighMind

Omgekeerd internet

Maar wat dan met privacy? Inzichten halen dankzij een beter databeheer is natuurlijk één ding, maar dit alles moet met respect voor de gebruiker gebeuren. Iets dat Erik Mannens, professor datascience aan de UGent, beter weet dan wie dan ook. “De modale gebruiker weet niet hoeveel hun data waard is”, stelt hij. “Er zit op dit ogenblik veel te veel macht bij de grote databoeren, bedrijven zoals Facebook en Google dus.”

Daarom werken ze bij zijn onderzoeksgroep aan een nieuwe set conventies en bijbehorende tools, onder de naam SOLID. En dat samen met de uitvinder van het wereldwijde web, Sir Tim Berners-Lee. “We moeten een ‘omgekeerd’ internet bouwen”, stelt Mannens. “Een internet dat ervoor zorgt dat data van ons blijft. Binnen het SOLID-paradigma geven we daarom iedereen een data pod, waarin je persoonlijke data zit. Je kiest zelf met welke sites of apps je die wilt delen.”

Beter datamanagement

In plaats van rond te surfen op het internet, en gegevens af te staan zonder het te weten, slaat SOLID data dus op in een eigen ‘pod’ of capsule. Jij kiest vervolgens met welke sites en apps je die data wilt delen. Een systeem dat al steun kreeg van de Vlaamse overheid. “We voelen dat we tractie krijgen”, stelt Mannens. “Overheden trekken het verhaal al, en bedrijven beginnen ons nu ook te benaderen. Denk maar aan banken of verzekeraars, die vooral willen bezig zijn met hun dienstverlening, en niet met het continue verzamelen en beheren van consumentendata. Concurrentie in ‘service land’ hangt hier dus eerder af van hoe vernieuwend je product is, dan hoeveel data je bezit.”

Niettemin is dat voorlopig nog een toekomstbeeld. En bedrijven moeten eerst te weten komen welke data ze nu echt onder hun dak willen hebben en bijhouden. “Er is veel vraag naar een beter datamanagement”, vertelt Machiels. “Heel wat bedrijven zitten middenin een digitale transformatie, en data is een cruciale factor hiervoor. Tegelijk beseffen bedrijven dat er veel mogelijk is met de data die ze al bezitten. Maar voordat je er iets mee kunt doen, heb je een stevige basis van datamanagement nodig.”