Home Opinie Globale trends in packaging en technologie

Dick de Koning

Globale trends in packaging en technologie

Technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain. Duurzaamheid, e-commerce, convenience, engagement, counterfeit; ‘zomaar’ een paar belangrijke drivers.

De traditionele functies van verpakken, zoals beschermen, transportabel maken en informeren zijn doorheen de jaren onveranderd gebleven. Maar de verpakking door maatschappelijke veranderingen een nog breder pallet aan mogelijke functies gekregen. Verpakking en product zijn integraal met elkaar verbonden en vormen een belangrijke propositie in de wereld van het verleiden van de consument. Onderscheidend vermogen is hierbij cruciaal, maar ook de eerder genoemde drivers: duurzaamheid, e-commerce, convenience, consumer engagement en het kunnen bepalen of een product wel authentiek is en geen namaak.

Relevante technologieën en trends

Samen met mijn medezaakvoerder, Johan Glaser, ben ik wereldwijd constant op zoek naar relevante nieuwe technologieën en trends, die het innovatieproces kunnen ondersteunen, van insights naar concepten en van concepten naar scaleable nieuwe product launches. Nieuwe technologieën en materialen geven de verpakkingsmarkt namelijk een enorme boost in het creëren van meer waarde en mogelijkheden. Voor het scouten van deze nieuwe technologieën en trends bezoeken we beurzen in Japan, USA en Europa en gaan diepgaand op zoek naar trends en drivers voor consumenten in trendsetting wereldsteden, zoals New York.

De pharma- en drankensector leiden in het gebruik van innovatie technologieën in verpakkingen

Active & Intelligent Packaging

Op het gebied van Active & Intelligent Packaging zijn bijvoorbeeld nieuwe materialen in ontwikkeling gelanceerd, die het mogelijk maken om de houdbaarheid van kwetsbare producten te verlengen. Dat door onder andere actieve veilige stoffen in plastics en door de temperatuur te monitoren met behulp van sensors en displays. Zulke slimme ontwerpen kunnen de authenticiteit van dranken vaststellen en connectie maken met Near Field Communication (NFC) en smartphones van consumenten. Die connectie biedt tegelijk een  uitstekende kans om als brand owner een sterkere binding aan te gaan met de consument.

Sectors

In het gebruik van zulke innovatieve technologieën, zijn de pharma- en drankensector leidend. Dat voornamelijk omdat de kosten ervan nog te hoog zijn om ze te gebruiken in andere toepassingen. Op termijn verwachten we dat de kosten wel sterk zullen dalen en dat andere sectoren ook toegang krijgen tot innoverende technologieën.

Johan en Dick zullen op de Empack in Brussel nieuwe trends en ontwikkelingen tonen op bovenstaande gebieden, maar ook een aantal nieuwe interessante topics benoemen, zoals: late stage customization (aanpassingen pas doorvoeren op het einde van het productieproces, red.). Iets om naar uit te kijken.

tekst Dick de Koning | Packaging Innovator en samen met John Glaser founding partner van Packz

MEER

Durf duurzaam en divers te investeren

Divers investeren Durfkapitaal is een van de krachtigste financiële instrumenten om innovatie te beïnvloeden. 7 van de 10 meest waardevolle bedrijven zijn hiermee begonnen.

Integrated care voor chronisch zieken

Chronische ziekten Chronische ziekten vormen een grote uitdaging aangezien ze substantieel doorwegen in de uitgaven. Dit aandeel zal nog stijgen, door de vergrijzing en de vooruitgang van de geneeskunde: ziekten die vroeger dodelijk waren, zijn dat nu niet langer en worden zodus chronisch.

De interieurtrends van 2018-2019: Nieuwe vertoning van je woning

interieurtrendsZoals het een goed cliché betaamt, is ook op vlak van wonen het innerlijk al wat telt. Wel, misschien niet meteen het énige belangrijke, want mensen die een huis rechtzetten van nul af aan zullen het belang van een juiste skeletbouw en baksteenkeuze wel appreciëren. Toch zijn interieurtrends van even vitaal belang: het vormt het hart van het huis, de visualisering van wie je bent en hoe je wil wonen.

3 vragen aan UPTR

UPTR“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt... Het is echt een exponentieel probleem.”

Onderneming, opgepast voor greenwashing

GreenwashingAls onderneming wil je opvallen en dan kies je al gauw voor een verfrissende marketing- of reclamecampagne. Die acties neigen, bewust of onbewust, steeds vaker naar ‘greenwashing’.

Maak kennis met dé energie-innovaties van de toekomst

InnoEnergy Baanbrekende energieprojecten: bedrijven zijn er dagelijks mee bezig. Eén keer per jaar tonen ze hun meest innovatieve ideeën aan de wereld.