Home Opinie Globale trends in packaging en technologie

Dick de Koning

Globale trends in packaging en technologie

Technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain. Duurzaamheid, e-commerce, convenience, engagement, counterfeit; ‘zomaar’ een paar belangrijke drivers.

De traditionele functies van verpakken, zoals beschermen, transportabel maken en informeren zijn doorheen de jaren onveranderd gebleven. Maar de verpakking door maatschappelijke veranderingen een nog breder pallet aan mogelijke functies gekregen. Verpakking en product zijn integraal met elkaar verbonden en vormen een belangrijke propositie in de wereld van het verleiden van de consument. Onderscheidend vermogen is hierbij cruciaal, maar ook de eerder genoemde drivers: duurzaamheid, e-commerce, convenience, consumer engagement en het kunnen bepalen of een product wel authentiek is en geen namaak.

Relevante technologieën en trends

Samen met mijn medezaakvoerder, Johan Glaser, ben ik wereldwijd constant op zoek naar relevante nieuwe technologieën en trends, die het innovatieproces kunnen ondersteunen, van insights naar concepten en van concepten naar scaleable nieuwe product launches. Nieuwe technologieën en materialen geven de verpakkingsmarkt namelijk een enorme boost in het creëren van meer waarde en mogelijkheden. Voor het scouten van deze nieuwe technologieën en trends bezoeken we beurzen in Japan, USA en Europa en gaan diepgaand op zoek naar trends en drivers voor consumenten in trendsetting wereldsteden, zoals New York.

De pharma- en drankensector leiden in het gebruik van innovatie technologieën in verpakkingen

Active & Intelligent Packaging

Op het gebied van Active & Intelligent Packaging zijn bijvoorbeeld nieuwe materialen in ontwikkeling gelanceerd, die het mogelijk maken om de houdbaarheid van kwetsbare producten te verlengen. Dat door onder andere actieve veilige stoffen in plastics en door de temperatuur te monitoren met behulp van sensors en displays. Zulke slimme ontwerpen kunnen de authenticiteit van dranken vaststellen en connectie maken met Near Field Communication (NFC) en smartphones van consumenten. Die connectie biedt tegelijk een  uitstekende kans om als brand owner een sterkere binding aan te gaan met de consument.

Sectors

In het gebruik van zulke innovatieve technologieën, zijn de pharma- en drankensector leidend. Dat voornamelijk omdat de kosten ervan nog te hoog zijn om ze te gebruiken in andere toepassingen. Op termijn verwachten we dat de kosten wel sterk zullen dalen en dat andere sectoren ook toegang krijgen tot innoverende technologieën.

Johan en Dick zullen op de Empack in Brussel nieuwe trends en ontwikkelingen tonen op bovenstaande gebieden, maar ook een aantal nieuwe interessante topics benoemen, zoals: late stage customization (aanpassingen pas doorvoeren op het einde van het productieproces, red.). Iets om naar uit te kijken.

tekst Dick de Koning | Packaging Innovator en samen met John Glaser founding partner van Packz

MEER

Streaming gaat nooit meer weg

Op donderdagavond gezellig met de hele familie op de bank naar Dallas kijken? Zo was het in de jaren 80, maar die tijden zijn reeds lang vervlogen. Tegenwoordig kijk je simpelweg naar wat je wil, wanneer je wil.

‘Welkom, Koning Winter’

Frank DeboosereIn de winter wordt onze wereld erg klein. Verre daguitstappen, warme vakanties, lange terrasjesavonden, allemaal dingen die ‘s winters in de koude koelkast verdwijnen. De winter speelt zich af in woonkamers met televisieschermen, eindeloze eindejaarsfeesten en griep. Niet meteen een fijn seizoen dus.

Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

E-commerce TipsWebshoppers willen dat het online-aankoopproces vlot verloopt. Als ze daarbij geen correcte informatie over de levering krijgen, kan dat een reden zijn om hun virtuele winkelkarretje te laten voor wat het is.

Creditmanagement heruitgevonden

Efficiënt creditmanagement houdt de cashflow op peil en vormt de hoeksteen van een gezond financieel bedrijfsbeleid. Facturen tijdig betaald krijgen is van levensbelang. Steeds vaker worden hiervoor (ro)bots en artificiële intelligentie ingezet.

Data is the new gold

INFRASTRUCTUUR Industrie 4.0 is de vierde industriële revolutie. Het omvat het samenkomen van nieuwe technologieën – zoals data-analyse, Internet of Things, 3D-printing, artificial intelligence... – om uitgebreide voordelen te bieden aan industrieën in allerlei sectoren. Maar ziet iedereen die voordelen?

Screens wijd open op duurzaamheid

Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte voor iedere mens. Dat die daken – en meteen de rest van het huis – steeds duurzamer worden, is een tendens die in de bouwsector steeds vaker de kop opsteekt. Maar hoe gemakkelijk is het om samen te hokken met duurzaamheid? En hoe vul je als onderneming dat duurzaamheidsverhaal in?