Home Opinie Dick de Koning: Globale trends in packaging en technologie

Dick de Koning: Globale trends in packaging en technologie
D
.

Technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain. Duurzaamheid, e-commerce, convenience, engagement, counterfeit; ‘zomaar’ een paar belangrijke drivers.

De traditionele functies van verpakken, zoals beschermen, transportabel maken en informeren zijn doorheen de jaren onveranderd gebleven. Maar de verpakking door maatschappelijke veranderingen een nog breder pallet aan mogelijke functies gekregen. Verpakking en product zijn integraal met elkaar verbonden en vormen een belangrijke propositie in de wereld van het verleiden van de consument. Onderscheidend vermogen is hierbij cruciaal, maar ook de eerder genoemde drivers: duurzaamheid, e-commerce, convenience, consumer engagement en het kunnen bepalen of een product wel authentiek is en geen namaak.

Samen met mijn medezaakvoerder, Johan Glaser, ben ik wereldwijd constant op zoek naar relevante nieuwe technologieën en trends, die het innovatieproces kunnen ondersteunen, van insights naar concepten en van concepten naar scaleable nieuwe product launches. Nieuwe technologieën en materialen geven de verpakkingsmarkt namelijk een enorme boost in het creëren van meer waarde en mogelijkheden. Voor het scouten van deze nieuwe technologieën en trends bezoeken we beurzen in Japan, USA en Europa en gaan diepgaand op zoek naar trends en drivers voor consumenten in trendsetting wereldsteden, zoals New York.

De pharma- en drankensector leiden in het gebruik van innovatie technologieën in verpakkingen

Op het gebied van Active & Intelligent Packaging zijn bijvoorbeeld nieuwe materialen in ontwikkeling gelanceerd, die het mogelijk maken om de houdbaarheid van kwetsbare producten te verlengen. Dat door onder andere actieve veilige stoffen in plastics en door de temperatuur te monitoren met behulp van sensors en displays. Zulke slimme ontwerpen kunnen de authenticiteit van dranken vaststellen en connectie maken met Near Field Communication (NFC) en smartphones van consumenten. Die connectie biedt tegelijk een  uitstekende kans om als brand owner een sterkere binding aan te gaan met de consument.

In het gebruik van zulke innovatieve technologieën, zijn de pharma- en drankensector leidend. Dat voornamelijk omdat de kosten ervan nog te hoog zijn om ze te gebruiken in andere toepassingen. Op termijn verwachten we dat de kosten wel sterk zullen dalen en dat andere sectoren ook toegang krijgen tot innoverende technologieën.

Johan en Dick zullen op de Empack in Brussel nieuwe trends en ontwikkelingen tonen op bovenstaande gebieden, maar ook een aantal nieuwe interessante topics benoemen, zoals: late stage customization (aanpassingen pas doorvoeren op het einde van het productieproces, red.). Iets om naar uit te kijken.

tekst Dick de Koning | Packaging Innovator en samen met John Glaser founding partner van Packz

Lees meer.

3 soorten van brouwerijbezoek voor de bierliefhebber

De Belgische biercultuur boomt: in eigen land en wereldwijd. Eind november 2016 erkende Unesco de Belgische biercultuur als immaterieel erfgoed. En grote en kleine brouwerijen zetten hun deuren open. Tijd voor een ontdekkingstocht.

‘Een aantal landbouwers moet overwegen om over te stappen...

rdo is de grootste producent van diepvriesgroenten in Europa en kende de laatste veertig jaar een explosieve groei. In 1977 zag de diepvriesgigant het leven. In 2015 fuseerden de twee bedrijven van de familie Haspeslagh, Ardo en Dujardin, tot één groep met als resultaat dat er nu een omzet gedraaid wordt van om en bij de 1 miljard euro

Louis-Philippe Loncke: ‘Op groot microavontuur’

In samenwerking met Louis-Philippe Loncke,...

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Change management als antwoord op arbeidsinnovatie

Nieuwe technologieën, social media, digitalisering, e-commerce… beïnvloeden de manier waarop bedrijven produceren, communiceren en hun producten en diensten aanbieden. Om succesvol te zijn, moeten bedrijven snel kunnen inspelen op die veranderingen. En dat vraagt om een andere organisatiecultuur en flexibele werknemers.

Hightech is kinderspel geworden

Technologie in kinderspullen is helemaal in zwang. In zowat elk product weten de fabrikanten tegenwoordig wel slimme en futuristische features te stoppen. Maar nergens is de opmars zo duidelijk als in speelgoed en tablets.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”